DOF afh van FX, DX etc etc

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Re: DOF afh van FX, DX etc etc

Berichtdoor CeesNikon » wo jul 10 2019 1:36 pm

zag deze uitstekende uitleg over FF en crop sensors. Wist niet de cropfactor op meer zaken van toepassing is, keurig uitgelegd met formules door Tony Northrup.

https://youtu.be/hi_CkZ0sGAw
CeesNikon

Clublid

Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor ben42 » vr jul 12 2019 1:33 pm

CeesNikon schreef:zag deze uitstekende uitleg over FF en crop sensors. Wist niet de cropfactor op meer zaken van toepassing is, keurig uitgelegd met formules door Tony Northrup.

Crop Factor TRUTH

In het filmpje op :
tijd : 4:47
What if you want to add more backgroup blur ?
...
Good News.
You can get all the background blur you want out of small sensor camera's.

Let op !
Nadruk is toegevoegd.
De vraag: Kan ik zoveel achtergrond onscherpte krijgen bij een small sensor camera's (b.v. een compact met cropfactor 6) als ik wil ?
Het antwoord daarop is: NEE.
Met mijn analoge 35 mm SLR en een 50 mm 1.8 lens kon ik een (redelijke) onscherpe achtergrond krijgen.
Dit zou ik ook wel willen bij mijn (DX) DSLR of bij mijn compact camera's (cropfactor 6). En helaas kan dit niet. **)

Het goede News (Good News) is dus niet waar. Het woordje 'TRUTH' in de naam van het filmpje is dus wel heel erg aan voorwaarden verbonden. FF 1.8 50 mm geeft een lekkere background blur. Met met DX camera haal ik dit als niet, met mijn small sensor camera (cropfactor 6) haal ik dit al helemaal niet.
Als de 'you want' aangeeft 'wat ik wil', is het dus niet waar.

Op :
Tijd : 5:30
Big sensors, small sensors you can get the same results.
Dit is ook maar zeer beperkt waar. ***)
Met een formule 1 wagen kun je ook langzaam rijden. Met andere woorden met een gewone auto kun je net zo snel rijden als je met een formule 1 wagen kunt rijden.
"all the background blur you want": lukt met een small sensor camera alleen als je weinig 'backgrond blur' wilt hebben.

Vriendelijke groet,
Ben
Afbeelding

**)
Voor zover ik weet is er geen small sensor camera (met een ongeveer cropfactor 6 sensor) in productie die dit wel kan.
Theoretisch kun je wel b.v. een 1.8 diafragma delen door een factor 6 zodat er 0.3 uitkomt, maar een dergelijke camera bestaat niet.

***)
Hierbij een bewijs uit het ongerijmde.
50 mm 1.8 en een ISO van 100, geen onredelijke omstandigheden voor een Full Frame camera.

Op een cropfactor 2 camera uit het voorbeeld filmpje:
focal length : 50 mm / 2 = 25 mm (Ok dat gaat nog wel lukken).
aperture 1.8 / 2 = 0.9 (Goed zoeken naar een 25 mm 0.9 lens).
ISO 100 / (2^2) = 25 (Nogmaals goed zoeken naar een camera die inderdaad een ISO van 25 heeft).

Of voor een cropfactor 6 (dit is een normale compact camera):
focal length : 50 mm / 6 = 8.333 mm (Ok dat gaat nog wel lukken).
aperture 1.8 / 6 = 0.3 (Een 0.3 lens bestaat niet in de echte wereld).
ISO 100 / (6^2) = 2.7777 (Deze gevoeligheid is niet instelbaar op een small sensor camera).

=============================================================================================
Verder op in het filmpje geeft Tony Northrup de door mij genoemde beperkingen inderdaad ook wel aan. Maar dit zit een stuk dieper in het filmpje en dat maakt het eerste deel van filmpje nog niet waar.

Ook na de nuancering blijft de door mij aangehaalde zin niet waar.

You can get all the background blur you want out of small sensor camera's.

Verderop in het filmpje geeft Tony aan dat je de crop factor moet toepassen op zowel de brandpuntsafstand als de diafragma waarde en dat je dat niet selectief op een van de twee mag doen.
(Stukje na tijd 13:58)

Maar in het stukje vanaf tijd 16:30, past hij de crop factor op alleen de brandpuntsafstand toe. Op een vraag beantwoord hij :
Crop factor does not impact exposure.
Hier past hij de crop factor selectief toe op alleen de brandpuntsafstand. Waarbij hij enige minuten geleden zelf heeft aangegeven dat crop factor niet selectief op een van de twee gebruikt mag worden.

Samenvatting:
In het filmpje gaat Tony in het begin veel te kort door de bocht. Nuanceringen later in het filmpje maken de uitspraken aan het begin van het filmpje niet waar.
Als je regels geeft (Crop factor dient op zowel brandpunt als diafragma toegepast te worden of niet), overtreed dan die regel zefl ook niet.

=============================================================================================
Laatst gewijzigd door ben42 op vr jul 12 2019 2:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
XD7/X700/F70/D70/D7000/D7700
ben42

Clublid

Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor MarcoEos70D » vr jul 12 2019 2:27 pm

Ben, als je het laatste stuk tekst even weer in normaal zwart schrijft in plaats van in lichtblauw is het stukken beter leesbaar :wink:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
MarcoEos70D

Forumlid

Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Berichtdoor ben42 » vr jul 12 2019 2:43 pm

Dank je Marco, opgelost :wink: , vr.gr. Ben
XD7/X700/F70/D70/D7000/D7700
ben42

Clublid