Photoshop tips & tricks

Discussies over fotobewerking en archivering
Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Photoshop tips & tricks

Bericht door Gino » wo dec 05 2007 3:50 am

Hoi,

Ik open dit topic om iedereen uit te nodigen die een handige tip of truc weet/heeft in Photoshop en dat duidelijk weet uit te leggen, eventueel gepaard gaande met illustraties, deze hier te plaatsen zodat we op deze manier van elkaar kunnen leren.
Een foto maken is één, nabewerken is twee.

Aanleiding van deze topic is na een voorzet van Mikemix in dit draadje waarin hij deze tip geeft over zogenaamd "zwart prikken":

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 44&start=0

Dus heb je een tip or tric, plaats hem hier.

Alvast bedankt, Gino:D
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » wo dec 05 2007 6:44 am

dr Brown

zttten leuke dingen bij.
filmpjes rechts klikken en downloaden als........ anders moet je een eeuwigheid wachten,

de scripts zijn ook handig....ik heb deze site pas ontdekt en voor mij redelijk handig want zien is doen.

groeten: Arend

Dennis71

Bericht door Dennis71 » wo dec 05 2007 7:32 am

Op de volgende link staan ook heel wat leuke en handige tips:

Ik ben een link

abdevos

Leuke handige photoshop links

Bericht door abdevos » za dec 15 2007 4:16 pm

Op deze site wordt dmv videolessen geleerd om handelingen te kunnen verrichten met photoshop CS2

http://www.webfotoclub.nl/showgallery.php?cat=552

8)

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » za dec 15 2007 4:22 pm

mm de laatste link is handig zo op het eerste gezicht...ben toch al een noob op gebied van shoppen...dus ge is ff speuren.

bedankt

Arend

Franklin
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Franklin » za dec 15 2007 5:24 pm

Hier is ook wat te vinden:

http://www.hccmagazine.nl/index.cfm?fus ... ssen&id=17

Franklin.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1

CorH

Bericht door CorH » za dec 15 2007 6:26 pm

Photoshop cs, cs2 en cs3

Filters/sharpen/unsharp mask
Amount: 30
Radius: 60
Treshold: 10

Kijk maar eens wat er gebeurd.

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » za dec 15 2007 7:23 pm

Deze vind ik o.a. erg leerzaam

http://www.planetphotoshop.com/
Nikon Z Z & de maskers

HenkG
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

"Zwart en wit"-prikken in Photoshop

Bericht door HenkG » zo dec 16 2007 11:53 am

Over zwart en wit prikken in Photoshop. Een manier om heel nauwkeurig te werken...

Maak een nieuwe aanpassingslaag, kies voor 'curven'. Dubbelklik op het linker pipetje. Je werkt dan aan het 'zwart'-pipetje. Zet de waardes voor RGB op 15-15-15. Klik dan op het rechter 'wit'-pipetje en stel de RGB-waardes in op ongeveer 240-240-240. Je zorgt er hiermee voor dat zwart niet volledig zwart (dichtgelopen) is en wit niet helemaal wit (uitgevreten). Druk op OK en de vraag wordt je gesteld of je deze waardes wilt instellen. Bevestig met ja.
Ga nu naar aanpassingslaag en kies voor 'drempel'. Sleep het schuifje onder het histogram helemaal naar links. De afbeelding wordt dan volledig wit. Schuif langzaam naar rechts totdat je iets tevoorschijn ziet komen. Wissel met voorvertoning om te zien wat je ziet. Kies een van deze gebieden als donkerste deel van je foto door er met de Shift-toets ingedrukt op te klikken. Doe vervolgens hetzelfde aan de rechterkant van het histogram om het lichtste deel te bepalen. Klik weer met de Shift-toets ingedrukt op dat deel dat het lichtst mag worden in de foto. Druk vervolgens op annuleren. Je keert dan terug naar je foto. Als het goed is zie je nu twee markeringen in je foto: één voor het lichtste en één voor het donkerste gedeelte. Zie je de markeringen niet, klik dan één keer op het pipetje links in de gereedschapsbalk.
Maak nu een nieuwe aanpassingslaag en kies daarbij voor curven. Klik met het linkerpipetje op de markering van het donkerste deel en met het rechter pipetje op de markering van het lichtste deel. Om nauwkeurig te kunnen werken kun je inzoomen op de markeringspunten...

Succes er mee...

Henk

mikemix

Bericht door mikemix » ma dec 17 2007 3:12 pm

Kreeg van Kaatje via pb deze foto met de vraag hoe deze nog beter tot zijn recht kan komen met behulp van PS. Leek me handig om dit te delen.

Origineel:
Afbeelding

Wat mij opvalt is dat hij wat "wollig" oogt, nu kunnen we hem verscherpen (USM) in PS.
Afbeelding
Qua kleur oogt hij al prima, voor mijn gevoel een goede witbalans, wat Kaatje al zelf goed heeft ingesteld, echter hij kan naar mijn mening pittiger.
Contrast verhogen is in dit geval geen optie, het wit is in het beeld al behoorlijk helder, dan zou deze uitbijten.
Een goede optie is "selectieve kleur", daar kan je per kleur heea corrigeren.
In dit geval het zwart.
Afbeelding

Bewerkt:
Afbeelding

Verschil:
AfbeeldingAfbeelding

Kaatje

Bericht door Kaatje » zo dec 23 2007 11:04 pm

Nou Michael,

Ben weer naar een optreden geweest :-)
Eens kijken wat ik er van kan bakken met jouw tips als finishing touch!

Ik laat nog even weten of ik er mee uit de voeten kan, ben nog steeds niet thuis in photoshop maar vanaf februari zal ik echt wel moeten. De eerste module van de fotovakschool is digital workflow. Dus ik moet er nu echt maar eens aan gaan beginnen.

Groetjes,
Erica

mikemix

Bericht door mikemix » zo dec 23 2007 11:07 pm

Succes alvast gewenst.

Kaatje

Bericht door Kaatje » ma dec 24 2007 9:37 am

Ik vind mijn eigen foto idd wat wollig, de veranderingen die je hebt aangebracht zijn niet erg groot c.q. het is nog steeds dezelfde foto met dezelfde uitstraling, alleen Ellen te Damme komt wel meer naar voren. Een nog stralender middenpunt op de fotot!

Ik moet altijd even denken, kijken, proberen voordat ik er echt iets over kan of wil zeggen. Maar ik ben het eens met je aanpassingen ;-)

Zou je in het kort eens willen vertellen hoe je naar een foto kijkt en welke stappen je doet in photoshop? Ik doe het nu veelal in capture. Ik kijk dan eerst naar het histogram de EV en of ik daar nog iets mee moet of kan, daarna de witbalans en vervolgens licht en contrast. Als dat naar mijn zin is ga ik spelen met verscherping.

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » ma dec 24 2007 11:11 am

Misschien komt hij nog beter uit als je de man erachter wegshopt en de bol erboven wegwerkt ! Ook zou ik er iets meer rood tinten in doen hij oogt wat geel. Al is de foto opzich al erg mooi gemaakt... Ik ben benieuwd naar je nieuwe foto,s Kaatje !!
Laatst gewijzigd door Nicole op ma dec 24 2007 11:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.
NAS Buikpijn

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jolanda » ma dec 24 2007 11:12 am

Kaatje,

jou wens ik voor volgend jaar veel succes met je fotocarriere!!!!

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”