Sluitertijd = 1/mm
-
- Forumlid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: za jan 04 2020 2:10 pm
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Sluitertijd = 1/mm
Hallo,
Ik ben nieuw hier. Ook nieuw mbt Digitale Spiegelreflexcamera. Ik heb een (gebruikte) Nikon D3100 gekocht en ben flink aan het oefenen.
Nu lees ik dat de maximale sluitertijd om uit de hand te fotograferen is 1/ mm van de lens.
Ik heb een Kitlens en een Tamron 18-270.
Maar welk brandpunt moet ik dan aanhouden bij een camera met crop sensor?
BV op de Tamron volledig gezoomd is dat dan een sluitertijd van 1/270 of moet ik rekening houden met de crop. Dus 1/(270*1.5) = 1/408?
Ik ben nieuw hier. Ook nieuw mbt Digitale Spiegelreflexcamera. Ik heb een (gebruikte) Nikon D3100 gekocht en ben flink aan het oefenen.
Nu lees ik dat de maximale sluitertijd om uit de hand te fotograferen is 1/ mm van de lens.
Ik heb een Kitlens en een Tamron 18-270.
Maar welk brandpunt moet ik dan aanhouden bij een camera met crop sensor?
BV op de Tamron volledig gezoomd is dat dan een sluitertijd van 1/270 of moet ik rekening houden met de crop. Dus 1/(270*1.5) = 1/408?
- ReneG
- Clublid
- Berichten: 5257
- Lid geworden op: di sep 30 2008 4:24 pm
- Locatie: Veldhoven
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Sluitertijd = 1/mm
Welkom!
Het goede nieuwe, je rekensommetje klopt op zich. Bij een crop factor camera moet je er inderdaad met 1,5 vermenigvuldigen.
Houdt er echter rekening mee dat dit slechts een soort vuistregel/uitgangspunt is die bovendien eigenlijk alleen maar geldt voor onscherpte die wordt veroorzaakt door beweging van de fotograaf zelf. Sommige mensen kunnen met sluitertijden die aan die formule voldoen nog steeds geen scherpe foto's maken, anderen kunnen juist met veel langere sluitertijden nog prima uit de voeten. Dat kan allerlei redenen hebben, van fysieke beperkingen tot een heel goede (of slechte) techniek.
Verder zijn er meer factoren om rekening mee te houden:
- Als je onderwerp beweegt geeft deze sluitertijd geen garantie voor een scherp beeld. Fotografeer een roofvogel in de vlucht op 200mm, dan moet je volgens die formule minstens 1/300e (dat wordt dan 1/320e) aanhouden voor een scherpe foto. Maar dan zal je foto vaak toch onscherp zijn, omdat dat niet snel genoeg is om het onderwerp te bevriezen. Fotografeer je daarentegen een bewegende slak met die sluitertijd, dan zal het waarschijnlijk wel volstaan.
- Heb je beeldstabilisatie (VR) in de lens? Dan kom je vaak weg met een wat langere sluitertijd, mits het geen bewegend onderwerp is.
- Als je (correct) vanaf statief of een andere vorm van ondersteuning werkt gaat deze regel niet op, omdat er dan geen beweging meer is die door de fotograaf wordt geïntroduceerd.
Zo zijn er nog wel meer zaken, maar dit zijn de belangrijkste. Maar de moraal van het verhaal is:
- Goede vuistregel die je op zich goed uitlegt, maar het houdt geen rekening met je onderwerp.
- Als je een goede houding/techniek aan kunt leren, kun je vaak ook met iets langere sluitertijden nog uit de voeten.
Het goede nieuwe, je rekensommetje klopt op zich. Bij een crop factor camera moet je er inderdaad met 1,5 vermenigvuldigen.
Houdt er echter rekening mee dat dit slechts een soort vuistregel/uitgangspunt is die bovendien eigenlijk alleen maar geldt voor onscherpte die wordt veroorzaakt door beweging van de fotograaf zelf. Sommige mensen kunnen met sluitertijden die aan die formule voldoen nog steeds geen scherpe foto's maken, anderen kunnen juist met veel langere sluitertijden nog prima uit de voeten. Dat kan allerlei redenen hebben, van fysieke beperkingen tot een heel goede (of slechte) techniek.
Verder zijn er meer factoren om rekening mee te houden:
- Als je onderwerp beweegt geeft deze sluitertijd geen garantie voor een scherp beeld. Fotografeer een roofvogel in de vlucht op 200mm, dan moet je volgens die formule minstens 1/300e (dat wordt dan 1/320e) aanhouden voor een scherpe foto. Maar dan zal je foto vaak toch onscherp zijn, omdat dat niet snel genoeg is om het onderwerp te bevriezen. Fotografeer je daarentegen een bewegende slak met die sluitertijd, dan zal het waarschijnlijk wel volstaan.
- Heb je beeldstabilisatie (VR) in de lens? Dan kom je vaak weg met een wat langere sluitertijd, mits het geen bewegend onderwerp is.
- Als je (correct) vanaf statief of een andere vorm van ondersteuning werkt gaat deze regel niet op, omdat er dan geen beweging meer is die door de fotograaf wordt geïntroduceerd.
Zo zijn er nog wel meer zaken, maar dit zijn de belangrijkste. Maar de moraal van het verhaal is:
- Goede vuistregel die je op zich goed uitlegt, maar het houdt geen rekening met je onderwerp.
- Als je een goede houding/techniek aan kunt leren, kun je vaak ook met iets langere sluitertijden nog uit de voeten.
Spul waarmee je foto's maakt...
-
- Forumlid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: za jan 04 2020 2:10 pm
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Sluitertijd = 1/mm
Bedankt voor de duidelijke uitleg. 
- ben42
- Moderator
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: zo mei 12 2013 10:42 pm
- Locatie: Zuid Holland
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Sluitertijd = 1/mm
Het gaat waarschijnlijk om de :
AF 18-270mm F/3.5 -6.3 Di II VC PZD
Hierbij zie je in de naam VC staan, wat voor Vibration Control staat. Het idee achter VC is dat het een deel van de bewegingen gemaakt door de fotograaf opvangt waardoor het beeld stabieler wordt. Dat betekend dat je bij dezelfde opname omstandigheden met VC aan een tragere sluitertijd kunt kiezen dan met VC uit.
Maar er zijn nogal wat uiteenlopende discussies over VC. Er zijn ervaringen dat de VC bij hogere sluitertijden meer kwaad doet dan goed. (Denk hierbij aan sluitertijden boven de 1/500 of 1/1000). Veel mensen blijven de 1/f regel aanhouden ook met VC, dit omdat de sensoren vaak over meer pixels beschikt en omdat een aantal mensen minder stabiel is.
Advies leer voor jezelf waar de grens ligt. Maak ook eens foto's die de grens opzoeken en/of net over die grens heen gaan. Dan bedoel ik niet van bewegende objecten, maar van objecten die niet bewegen. B.v. binnen, een voorbeeld hiervan is als je op vakantie een 'binnen' locatie bezoekt. Leer voor jezelf wanneer je de camera soms nog net wel kunt stilhouden en soms ook net niet meer. Zoek b.v. het punt op waarbij als je drie foto's maakt er tenminste 1 of misschien 2 scherp zijn. Dan kun je in donkere omstandigheden die sluitertijd gebruiken en dan b.v. 3 foto's maken, zodat de kans op een scherpe foto aanwezig is, zonder dat je daarvoor de ISO onnodig hoog hoeft op te schroeven. Als je tijd hebt tijdens het fotograferen kun je natuurlijk altijd meerdere combinaties gebruiken.
Ben
AF 18-270mm F/3.5 -6.3 Di II VC PZD
Hierbij zie je in de naam VC staan, wat voor Vibration Control staat. Het idee achter VC is dat het een deel van de bewegingen gemaakt door de fotograaf opvangt waardoor het beeld stabieler wordt. Dat betekend dat je bij dezelfde opname omstandigheden met VC aan een tragere sluitertijd kunt kiezen dan met VC uit.
Maar er zijn nogal wat uiteenlopende discussies over VC. Er zijn ervaringen dat de VC bij hogere sluitertijden meer kwaad doet dan goed. (Denk hierbij aan sluitertijden boven de 1/500 of 1/1000). Veel mensen blijven de 1/f regel aanhouden ook met VC, dit omdat de sensoren vaak over meer pixels beschikt en omdat een aantal mensen minder stabiel is.
Advies leer voor jezelf waar de grens ligt. Maak ook eens foto's die de grens opzoeken en/of net over die grens heen gaan. Dan bedoel ik niet van bewegende objecten, maar van objecten die niet bewegen. B.v. binnen, een voorbeeld hiervan is als je op vakantie een 'binnen' locatie bezoekt. Leer voor jezelf wanneer je de camera soms nog net wel kunt stilhouden en soms ook net niet meer. Zoek b.v. het punt op waarbij als je drie foto's maakt er tenminste 1 of misschien 2 scherp zijn. Dan kun je in donkere omstandigheden die sluitertijd gebruiken en dan b.v. 3 foto's maken, zodat de kans op een scherpe foto aanwezig is, zonder dat je daarvoor de ISO onnodig hoog hoeft op te schroeven. Als je tijd hebt tijdens het fotograferen kun je natuurlijk altijd meerdere combinaties gebruiken.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
-
- Forumlid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: za jan 04 2020 2:10 pm
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Sluitertijd = 1/mm
Dank jullie voor de duidelijke uitleg en tips.
Ik ga hier zeker mee aan de slag.
Ik heb wèl een tikfoutje gemaakt in mijn 1e bericht. Ik heb geen D3100 maar een D3300, Dit scheelt best wel qua camera.
Nu kijken wat voor soort onderwerpen ik het leukste vind om te fotograferen. Ik vind heel veel onderwerpen mooi, landschappen, luchten en wolken, maar ook kunst en architectuur.
Tot nu toe vind ik foto's met een groot diafragma dus kleine scherptediepte op de achtergrond heel mooi.
Gelukkig al deze onderwerpen ruimschoots aanwezig in Spijkenisse en omgeving.
Ik ga hier zeker mee aan de slag.
Ik heb wèl een tikfoutje gemaakt in mijn 1e bericht. Ik heb geen D3100 maar een D3300, Dit scheelt best wel qua camera.
Nu kijken wat voor soort onderwerpen ik het leukste vind om te fotograferen. Ik vind heel veel onderwerpen mooi, landschappen, luchten en wolken, maar ook kunst en architectuur.
Tot nu toe vind ik foto's met een groot diafragma dus kleine scherptediepte op de achtergrond heel mooi.
Gelukkig al deze onderwerpen ruimschoots aanwezig in Spijkenisse en omgeving.
-
- Clublid
- Berichten: 1186
- Lid geworden op: ma jan 19 2009 1:18 pm
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Sluitertijd = 1/mm
Dat beloofd wat. Welkom.
- ben42
- Moderator
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: zo mei 12 2013 10:42 pm
- Locatie: Zuid Holland
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Sluitertijd = 1/mm
Voorbeeld:
Te lui om een statief mee te nemen (en ook heb ik geen goed statief), maar toch foto's willen maken tijdens een Nikon uitje.
Tijd zat, geen statief en het begint ondertussen knap donker te worden. De volgende foto is gemaakt uit de hand met een sluitertijd van 1/5 seconde, dat lukt niet altijd, maar meer dan de helft van de keren gaat dat bij mij wel goed.

1/5 seconde met een onderbelichting van 1.67 EV en een ISO waarde van 320.
(In lightroom weer 1.74 EV omhooggetrokken).
Dit is voor een aantal punten op het 'randje' de sluitertijd kan echt niet veel langer zonder te bewegen. Een onderbelichting van 1.67 bij een ISO van 320 dan begin je op het randje te komen van acceptabele ruis.
Vriendelijke groet,
Ben
Te lui om een statief mee te nemen (en ook heb ik geen goed statief), maar toch foto's willen maken tijdens een Nikon uitje.
Tijd zat, geen statief en het begint ondertussen knap donker te worden. De volgende foto is gemaakt uit de hand met een sluitertijd van 1/5 seconde, dat lukt niet altijd, maar meer dan de helft van de keren gaat dat bij mij wel goed.
1/5 seconde met een onderbelichting van 1.67 EV en een ISO waarde van 320.
(In lightroom weer 1.74 EV omhooggetrokken).
Dit is voor een aantal punten op het 'randje' de sluitertijd kan echt niet veel langer zonder te bewegen. Een onderbelichting van 1.67 bij een ISO van 320 dan begin je op het randje te komen van acceptabele ruis.
Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
- ReneG
- Clublid
- Berichten: 5257
- Lid geworden op: di sep 30 2008 4:24 pm
- Locatie: Veldhoven
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Sluitertijd = 1/mm
Dat heet een goede houding/techniek.ben42 schreef:Tijd zat, geen statief en het begint ondertussen knap donker te worden. De volgende foto is gemaakt uit de hand met een sluitertijd van 1/5 seconde, dat lukt niet altijd, maar meer dan de helft van de keren gaat dat bij mij wel goed.

Spul waarmee je foto's maakt...
- Brutus
- Clublid
- Berichten: 1159
- Lid geworden op: di okt 21 2014 10:41 pm
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Sluitertijd = 1/mm
Hallo Remco, welkom.
Een andere truc om uit de hand een wat langere sluitertijd te kunnen gebruiken is meerdere foto's achter elkaar maken mbv snelle burst.
Je zult zien dat in een reeks van 5 of 6 foto's de derde of de vierde scherper is dan de eerste (bij een stilstaand onderwerp)
Succes!
Een andere truc om uit de hand een wat langere sluitertijd te kunnen gebruiken is meerdere foto's achter elkaar maken mbv snelle burst.
Je zult zien dat in een reeks van 5 of 6 foto's de derde of de vierde scherper is dan de eerste (bij een stilstaand onderwerp)
Succes!
Groet,
Bert
Bert
- Nikkormaat
- Clublid
- Berichten: 2973
- Lid geworden op: do nov 06 2014 4:53 pm
- Locatie: Kennemerland
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Sluitertijd = 1/mm
Die burst lijkt voor mij een oplossing. Alhoewel ik probeer de ontspanknop zo voorzichtig mogelijk te bedienen, heb ik vaak de indruk dat de onscherpte daardoor veroorzaakt wordt. Ben benieuwd op het effect heeft.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
- ben42
- Moderator
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: zo mei 12 2013 10:42 pm
- Locatie: Zuid Holland
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Sluitertijd = 1/mm
Het komt bij veel mensen voor het indrukken van de ontspanner beweging veroorzaakt.
Ik zie dit namelijk heel veel met mensen die een compact camera gebruiken.
Mijn advies bij die mensen is dan altijd: "Je moet de knop niet indrukken, maar je moet de knop inknijpen. Dus de volgende keer dat je een foto maakt moet je knijpen denken."
Als de mensen dan het woord knijpen in het hoofd hebben, dan zie je vaak dat mensen het automatisch goed doen. Misschien dat er hier ook wat mensen zijn die de afdruktechniek wat beter gebruiken door heel hard te denken "KNIJPEN".
(En dan natuurlijk wel met beleid knijpen). **)
Ben
**)
Met het woordje knijpen heb je vaak veel meer effect dan een uitgebreide uitleg hoe je de ontspanknop het best kunt bedienen.
Ik zie dit namelijk heel veel met mensen die een compact camera gebruiken.
Mijn advies bij die mensen is dan altijd: "Je moet de knop niet indrukken, maar je moet de knop inknijpen. Dus de volgende keer dat je een foto maakt moet je knijpen denken."
Als de mensen dan het woord knijpen in het hoofd hebben, dan zie je vaak dat mensen het automatisch goed doen. Misschien dat er hier ook wat mensen zijn die de afdruktechniek wat beter gebruiken door heel hard te denken "KNIJPEN".
(En dan natuurlijk wel met beleid knijpen). **)
Ben
**)
Met het woordje knijpen heb je vaak veel meer effect dan een uitgebreide uitleg hoe je de ontspanknop het best kunt bedienen.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700