Ik zoek een nieuwe camera.

Nu heb ik een D7100, maar wil een fullframe ernaast
Nu kost de D750 in Duitsland € 949,-
En de D610 zelfs €599,-!!!
Welke zou ik pakken? Doe portret, natuur/landschap, en dieren...
Gaarne jullie feedback.

Ik herken het beeld dat je schetst (wie heeft hier gezegd nieuwer/duurder is beter?) niet, ook niet op de rest van het forum, maar goed.ben42 schreef:De argumenten die de voorgaande schrijvers aangeven, duurder dus beter, nieuwer dus beter, beiden op een paar punten wel waar, maar kijken we naar de kleuren diepte, dan scoort de D610 weer beter. Dus de 'tendens' op dit forum om altijd maar 'duurder' te adviseren probeer ik hier te doorbreken, anders kun je met tussenstapjes van telkens iets beter al snel uitkomen op b.v. een Z7. Het verschil in de sensoren tussen de D610 en de D750 is zo gering dat (zelfs het dynamisch bereik) dat dit nauwelijks tot geen argument kan zijn om te kiezen.
Hier ga ik even flink generaliseren. Mannen hebben altijd flink de neiging om een duurder product te adviseren. Of het nu gaat om een Fiets, een stereo installatie, een mobiele telefoon een computer, altijd moet je nog even doorsparen voor een beter product.ReneG schreef:Ik herken het beeld dat je schetst (wie heeft hier gezegd nieuwer/duurder is beter?) niet, ook niet op de rest van het forum, maar goed.
Klopt, die bewering deed ik, en daar blijf ik bij. Ik zal ook uitleggen waarom ik dat vind, ondanks de DXO resultaten. Ik moet wel opmerken dat je qua dynamisch bereik wellicht een punt hebt, maar dat verschil is in de praktijk zo klein dat het waarschijnlijk verwaarloosbaar is. Maar voor de rest en zeker qua ISO doet het hele DXO verhaal daar niets aan af. DXO is m.i. zeker niet heilig.ben42 schreef:Verder geeft iemand (naam bij de redactie bekend) aan:
De D750 is op bijna alle fronten net iets beter dan de D610. Dynamisch bereik, ISO. ***)
De iso waarde is 0,015 stop beter, het dynamisch bereik zit slechts een verschil van 1 in het laatste cijfer. En voor de kleurendiepte is de andere sensor weer beter. Zouden de waarden andersom zijn, dan zou de ‘conclusie’ wat sensor betreft waarschijnlijk hetzelfde blijven.
………..
***)
De AF van de D750 is een flinke verbetering ten opzichte van de D610, maar wat de sensor betreft:
Het verschil tussen 14.4 en 14.5 is gering. Waarom? percentueel is het verschil klein, maar zelfs als er met absolute nauwkeurigheid is gemeten, zou de eerste waarden overeenkomen met tussen de 14.35 en de 14.45 en de tweede waarde komt dan overeen met 14.45 en 14.55. De ranges zijn hier klein en liggen tegen elkaar aan.
Ook het verschil in ISO is zeer gering, dit is namelijk 0.015 stop. (Ook niet significant). En bij de kleurdiepte scoort de D610 zelfs iets meter. (Ook niet heel veel).
Dus wat betreft DXO (en ik beschouw DXO als heilig) zijn de sensoren dus niet significant verschillend.
Ik ontken niet dat het advies om door te sparen vaak voorkomt, maar dat dan toeschrijven aan een 'duurder is beter' filosofie is wel erg kort door de bocht. Maar op de bovenstaande manier een analyse doen werd ook wel eens 'Google Metrics' genoemd (en dat is dus overigens ook niet de manier waarop Google het doet). Voorbeeldje: De meeste gezochte artiest van 2019 op Google is R. Kelly. Betekent dit dat R. Kelly de beste artiest aller tijden is? Lijkt me niet. Zijn fans zijn het daar waarschijnlijk niet mee eens, fans van andere artiesten waarschijnlijk weer wel.ben42 schreef: …Zoek in het zoekveldje maar eens op “door sparen” **) en je komt veel adviezen tegen om het budget nog wat te verhogen. Je komt maar zelden adviezen tegen om het budget te verlagen.
**)
Er zijn 2293 resultaten gevonden: sparen
Er zijn 126 resultaten gevonden: "door sparen"
Er zijn 4330 resultaten gevonden: duurder
Nee niet alle berichten zijn adviezen om meer geld uit te geven, maar deze adviezen komen zeker wel voor.
….
De draad gaat hier van een vervanging van de D90 via meerdere tussenstapjes naar een Z6.
Adviezen die andere kant op gaan kom ik van mannen (weer een lekkere generalisatie) nooit tegen.