Oriënteren op de toekomst met mooie(re) lenzen

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
rvdb

Oriënteren op de toekomst met mooie(re) lenzen

Bericht door rvdb » ma sep 25 2006 5:03 pm

Zoals ergens anders verteld hebben we een D80 gekocht. Als startlens hebben we gekozen voor de Sigma 18-200. Die gaat mee naar Australië. We hebben al genoeg mee te zeulen dus vandaar de keuze voor 1 lens.

Maar goed. Er is meer dan die reis natuurlijk. En ik heb hier al genoeg gelezen over dat de Sigma een compromislens is.. Vooral aan lichtsterkte verlies ik. Ok. Dat is leuk te weten ;) Maar hoe nu verder he. 8)

Wij beginnen met deze SLR hobby en we zijn ervan overtuigd dat wij dit heel leuk gaan vinden en dus betere lenzen gaan kopen als we terug zijn uit Australië. (Die Sigma zal dus wel een keer op MP te vinden zijn.)

Waar kan ik me nu alvast eens in verdiepen wat betreft:

1. basislens (18-70 die als kitlens wordt verkocht toch nog aanschaffen?)
2. zoomlens (70-300 VR die net geintroduceerd is?)
3. lichtsterke lens (50mm 1.8 zag ik.. voor 100 euro een leuke aanvulling lijkt me?)

Of 1 en 2 samenvoegen voor een 18-200 VR? Maar wat schiet ik daarmee op tov de Sigma is dan mijn vraag..

En die 3e lens.. Wat kun je me daar over vertellen..

Ben benieuwd..

marcb_1977
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: Oriënteren op de toekomst met mooie(re) lenzen

Bericht door marcb_1977 » ma sep 25 2006 5:07 pm

rvdb schreef:Zoals ergens anders verteld hebben we een D80 gekocht. 3. lichtsterke lens (50mm 1.8 zag ik.. voor 100 euro een leuke aanvulling lijkt me?)

Of 1 en 2 samenvoegen voor een 18-200 VR? Maar wat schiet ik daarmee op tov de Sigma is dan mijn vraag..

En die 3e lens.. Wat kun je me daar over vertellen..

Ben benieuwd..
Lens 3 ofwel de 50mm 1.8 is een veelbesproken lens die ook veel mensen hier in hun bezit hebben.

Ik heb deze lens ruim een week geleden aangeschaft en deze maakt echt mooie foto's . Een fijne portretlens en ik hier ga ik zeker een hoop plezier aan beleven.

Wat betreft de 70-300mm VR.... daar ben ik ook wel benieuwd naar. Een mooi alternatief is bijvoorbeeld ook de Sigma 70-200 HSM. Maar er zullen nog vast meer meningen zijn. :)

rvdb

Bericht door rvdb » ma sep 25 2006 5:10 pm

Beste Marc,

Heb je een vb foto van de 50mm.. Aan de prijs die dat ding kost kan ik me geen buil vallen toch? In lichtzwakke situaties kan ik dan de Sigma tekortkomingen wellicht compenseren (of zie ik dat verkeerd?)

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Lenzen voor de toekomst

Bericht door George Fennes » ma sep 25 2006 5:36 pm

Edit
Laatst gewijzigd door George Fennes op vr mei 24 2019 7:59 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Blijf het objectief bekijken

rvdb

Re: Lenzen voor de toekomst

Bericht door rvdb » ma sep 25 2006 5:46 pm

George Fennes schreef:Je hebt een dijk van een camera de D80 en daar zou ik persoonlijk ook een dijk van een lens op willen. Mijzelf kennende wil ik alleen het beste.
Bedankt George.. Ik wil ook het beste en daarom expres voor de D80 gekozen met een tijdelijke lens ipv bijvoorbeeld een D50 met de toplens. Ja lenzen gaan langer mee maar als ik net een D50 heb leren kennen ruil ik die minder snel in dan een lens. Dat was de overweging van de body..

Juist omdat er nogal wat te overwegen is op het gebied van glas bij deze de start met dit draadje hier :lol: Veel moeilijker eigelijk dan de body.

Als ik op dit moment een lens moet kopen en ik lees hier al die positieve verhalen van de 50mm 1.8 icm een prijs van 100 euro zo ik hem zo gaan halen! Maar wat is wijsheid he..

Meer meedenkers zijn welkom ;)

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » ma sep 25 2006 6:04 pm

Hallo rvdb,
Voor als lens erbij, kan je daar geen buil aan vallen.
Maar ik heb een hekel aan het wisselen van lenzen zeker als je buiten op het veld bezig bent.
Stof op de sensor etc.
Mijn dochter had dat afgelopen zondag op de Veluwe op de hei even een paar lenzen wisselen, beetje wind en ja hoor ze heeft haar lesje weer geleerd.
Nu kan ik naar Beverwijk naar Evert van Stijn om de boel weer te laten kuissen.
Dus daarom ben ik een voorstander van zoomlenzen. Als ik straks in Sranang zit zou ik geen fotograaf weten die daar de stofjes van mijn sensor kan halen, dus lenzen wisselen heb ik een broertje dood aan en doe ik alleen om dat feit al zo min mogelijk.

Groetjes George

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » ma sep 25 2006 7:23 pm

Jeetje,
Dit topic vliegt van gewone lenzen in posting 1 naar de Nikon Toplenzen (17-55 en 70-200/2.8 ). Bedenk wat je wilt gaan fotograferen, hoeveel je daaraan uit wilt geven en hoeveel (lenzen en kilo's) je mee wilt sjouwen. Dan kun je goed afwegen welke lenzen nuttig voor je zijn.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » ma sep 25 2006 9:05 pm

Ja Marnix, je gaat voor kwaliteit of niet.
Als je een Spiksplinternieuwe D80 aanschaf dan zal je de rest ook wel van dezelfde kwaliteit willen hebben. En ik kreeg de indruk dat rvdb toch wel voor kwaliteit wilde gaan en dan kan je beter iets langer doorsparen dan nu een lens aan te schaffen waar je maar half tevreden over bent.
Het is even wennen aan het idee dat je misschien langer moet sparen, maar dan wel iets heb waar je de eerste 30 jaar geen afstand meer van hoef te doen.

Groetjes George

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » ma sep 25 2006 10:51 pm

Hallo George,
Inhoudelijk ben ik het helemaal met je eens. Als je een set (hele) goede lenzen aanschaft, gaat die meerdere body's mee. Het viel me alleen op dat rvdb het topic opent met een lens van €300, eentje van €600 en een van €100 en er vervolgens suggesties gedaan worden voor lenzen van over de €1500 per stuk, die allemaal een veelvoud aan gewicht en omvang meebrengen.

Vandaar mijn opmerking over budget, gewicht en vooral de fotowensen. Als je alleen maar macro foto's in de natuur maakt heb je gewoon niet zoveel aan een 70-200VR, ondanks dat dat een prachtlens is.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » ma sep 25 2006 11:21 pm

Daar heb jij natuurlijk ook weer gelijk in Marnix, maar omdat er aangegeven werd dat het voor de vakantie was, kan ik mij voorstellen dat het wat reportage werk is als ik het zo mag noemen.
Foto's die vastleggen waar je allemaal geweest ben en een paar leuke vergezichten, noem maar op.
Maar wil iemand persé macro gaan doen op vakantie, dan kan je beter een prime kopen.
Maar het is wel leuk om te brainstormen om zo op wat andere ideën te komen.
Zelf was ik ook op zoek naar allerlij 'goedkope' alternatieven voor de Nikon lenzen, maar dat geeft op de een of andere manier toch een ontevreden gevoel.
Zelf vindt ik een lichtsterke lens heel erg belangrijk, dat beknot je zo min mogelijk in je vrijheid en daardoor kun je langer doorfotograferen waar je anders af zou moeten haken en/of mindere resultaten zou boeken.
Dat was een beetje mijn redenatie, maar............................dat kost dan ook wel wat.

Groetjes George

rvdb

Bericht door rvdb » ma sep 25 2006 11:57 pm

Tja wat is kwaliteit he :-) Eigelijk is dat de mate waarin een product voldoet aan de verwachting van de klant :-) Maar goed ik richt me even op de middencategorie op het moment. en niet eens om meteen te kopen. meer om te weten wat er bestaat en wat goed is. Vandaar mijn interesse in die 50mm lens. En sparen is geen ramp. wil ik wel weten waarvoor ;-) Vandaar dat ik hier rondhang.

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » di sep 26 2006 12:09 am

Effe wat anders. Ik weet niet via welke tussenstops je naar Australië vliegt en ook niet hoe de prijzen van de objectieven daar liggen. Misschien ie het de moeite waard om dat van te voren effe uit te zoeken. Mocht je niet al je geld aan skippy's uitgeven, dan kan je misschien daar een objectief kopen. Tenminste als de prijs interessant is.
Weet iemand inmiddels al hoe het met de world wide garantie zit?
Ik kan me een topic herrineren waarin dat nagevraagd zou worden, maar weet niet meer welke en of wie dat was.

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

v.alberts

Bericht door v.alberts » di sep 26 2006 12:12 am

Hey RvdB,

Er wordt in sommige reacties wel heel gewoon gedaan over het aanschaffen van twee toplenzen die tesamen tegenwoordig €3500,- kosten. Als je voor kwaliteit gaat (D80) zul je inderdaad ook wel kwaliteitslenzen willen... Natuurlijk, en de besproken 70-200 en de 17-55 zijn heerlijke lenzen, maar ze zijn tezamen een hoop meer kwaliteit dan je nodig zult hebben, voorlopig. Kijk, lichtstrkte is een pré, maar VR maakt ook een hoop goed.
De lenzen zullen inderdaad zeer waarschijnlijk je body overleven, maar je kunt ook andersom redeneren: Ik begreep dat je beginner bent en bezig bent een hobby op te bouwen. Ik weet zeker dat je met één vierde van de prijs van de genoemde lenzen een set koopt waar je voorlopig je handen aan vol hebt. De lenzen kun je later altijd nog vervangen voor betere, als je daar overigens aan wil, tegen die tijd...

Succes met het maken van je keuze.

Gr Vincent

Onne-Floris Broekema

Bericht door Onne-Floris Broekema » di sep 26 2006 12:21 am

Alles wat je aan (dure) top lenzen krijgt voorgeschoteld is het neusje van de zalm. Voor sommige (lees velen) een mooie droom, wat je eigenlijk misschien niet eens altijd nodig hebt om je top plaatjes te schieten!. Je hebt een fantastische camera aangeschaft waar je met een goede instap lens (en die heb je!) een heleboel plezier aan gaat beleven. Aanvankelijk van je onderwerpen en je budget kom je voor je volgende lens er vanzelf wel uit. Zorg eerst maar dat je weet wat je wilt en dat je de camera leert kennen.
Prettige vakantie!!!! :lol: :lol: :lol:

rvdb

Bericht door rvdb » di sep 26 2006 8:11 am

Thanx gents :)

Die set toplenzen is inderdaad wat hoog gegrepen. Maar goed is wel goed voor mijn totaalbeeld van de Nikonlenzen.
En ook eens leuk te lezen dat ik een goede instaplens heb gekozen haha. Wordt nogal eens negatief over gesproken hier en daar. Terwijl gebruikers van die lens toch heel tevreden zijn over het algemeen.

Het inlezen in de materie is wel aanstekelijk.. Echt leuk ook.

Oh ennuh... Die vakantie staat gepland voor januari.. Dus nog voldoende tijd de camera te leren kennen. Leek ons ook wel handig.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”