Ik bedoel de 18% grijskaart. Ik heb begrepen dat je deze kunt gebruiken bij het bepalen van de juiste belichting (als je het opvallend licht niet kan meten en het meten van het reflecterend licht je in de steek laat) en voor het bepalen van de juiste witbalans. Welke kaarten zijn er (naast wit en zwart) nog meer?Brutus schreef:Pas op bij het gebruik van de "klassieke" grijskaart. Deze is bedoeld om de belichting in te stellen, niet de witbalans.
"slecht" licht
-
- Forumlid
- Berichten: 19
- Lid geworden op: vr dec 20 2019 11:32 am
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: "slecht" licht
- justme
- Forumlid
- Berichten: 3213
- Lid geworden op: di apr 24 2012 9:59 am
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: "slecht" licht
Vraag me toch af of een grijs kaart of color checker handig is bij landschappen. Het licht is toch vaak net wat anders bij dergelijke afstanden, lijkt me niet dat je steeds deze items daar lokaal plaatst, en vervolgens naar je ‘opname locatie’ teruggaat om de foto’s te nemen. Om vervolgens je items weer op te halen, om ze niet in beeld te krijgen 
Daarentegen lijkt het mij toch ook dat je geheugen hierin best een grote rol mag spelen in het ‘opnieuw creeeren’ van de sfeer van het moment van opname?
Daarentegen lijkt het mij toch ook dat je geheugen hierin best een grote rol mag spelen in het ‘opnieuw creeeren’ van de sfeer van het moment van opname?
-
- Forumlid
- Berichten: 163
- Lid geworden op: ma okt 15 2018 7:33 am
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: "slecht" licht
Is het heel raar als ik zeg dat je de instellingen zo goed mogelijk probeert in te stellen? Maar bij RAW is dat minder relevant omdat je met je favoriete editor dit allemaal naar wens kan aanpassen? Als ik vogels fotografeer heb ik absoluut geen tijd om met witbalans bezig te zijn dus schiet zo goed mogelijk en pas later het beeld aan.
Re: "slecht" licht
Als je onder de zon staat is de kleurtemperatuur waar jij staat gelijk aan die van 2 kilometer verderop, zolang je maar niet onder een boom of afdakje gaat staan. Onder een boom is het iets groener door reflectie van licht op de bladeren. Je kunt dus prima werken met een kleurcorrectiekaart of een grijskaart. Grijskaarten zijn er in verschillende smaken. Ze zijn er voor exposure 18% midden grijs en ze zijn er ook voor witbalans. Die laatste kunnen lichter zijn dan 18% midden grijs tit aan wit toe. Die grijskaart kun je fotograferen en achteraf aanprikken met de pipet in LR of PhS. Je kunt ook een custom white balans maken in je camera met die grijskaart. Het vooraf toepassen van een Custom White balans maakt het je mogelijk om meteen de juiste kleuren te hebben. Dan hoef je daar achteraf niets meer aan te veranderen. Dat scheelt je achteraf weer gedoe en tijd. Daarnaast hebben alle foto's de zelfde WB. Als je de exposure dan ook nog meeneemt ben je snel door je nabewerking heen. Als je ook de smaken van het glas en je camera er uit wilt halen lukt dat allen met een kleurcorrectiekaart.
Never leave home without it by André van der Molen, on Flickr
