Patrick schreef:Het lastige van dit soort onderwerpen is dat de autofocus het best lastig heeft et zo'n onrustige achtergrond met soms best veel contrast. Je zit al snel mis. Zeker als het onderwerp zover weg is.

Patrick schreef:Het lastige van dit soort onderwerpen is dat de autofocus het best lastig heeft et zo'n onrustige achtergrond met soms best veel contrast. Je zit al snel mis. Zeker als het onderwerp zover weg is.
Ja want een -/- correctie betekent dat je het scherptepunt naar je toe haalt (kortere afstand). Ik zou -10 kiezen; één of twee punten maakt in de praktijk weinig uit.clausowitz schreef: Ik heb vandaag de fine-tune volgens de dot-tune methode uitgevoerd. Maximaal ingezoomd met een diafragma van 5/6 kom ik op een range van -5 tot -15. Op 120 mm kom ik op een range van -6 tot -18. Dat zijn dus gemiddelden van -9 en -12. Komt dat overeen met de conclusies dat mijn focus vaak te ver naar achteren ligt?
Je kunt evt. de fine tune in 'mijn menu' zetten om de functie snel te kunnen vinden.clausowitz schreef:Overigens ga ik het eerst opnieuw proberen zonder fine tune. VR uitgezet en de lens op Normal (geen Active). Een snellere sluitertijd en lager diafragma.
Er vanuit gaande dat je de test goed hebt uitgevoerd, ja, al zit je natuurlijk met een lens met een variabel diafragma. Ik zou hem installen op basis van het bereik dat je het meeste gebruikt.clausowitz schreef:Dank voor de uitleg Rene. En, ja ik ben nog onervaren en experimenteer veel. Soms doe je dan aannames die onjuist zijn. Maar ik wil graag leren dus ik waardeer al jullie adviezen.
Ik heb vandaag de fine-tune volgens de dot-tune methode uitgevoerd. Maximaal ingezoomd met een diafragma van 5/6 kom ik op een range van -5 tot -15. Op 120 mm kom ik op een range van -6 tot -18. Dat zijn dus gemiddelden van -9 en -12. Komt dat overeen met de conclusies dat mijn focus vaak te ver naar achteren ligt?
Overigens ga ik het eerst opnieuw proberen zonder fine tune. VR uitgezet en de lens op Normal (geen Active). Een snellere sluitertijd en lager diafragma.
Ronald,Ronald53 schreef:Het lijkt we of er iets van overstraling in zit, alsof het glas niet schoon is. Kan dat het geval zijn? En ik zie geen reden om de VR uit te zetten onder dit soort omstandigheden. Dat was een goed advies voor de fine-tuning, ik neem aan dat je toen vanaf statief werkte. Maar onder dit soort omstandigheden is VR heel goed in te zetten.
Sorry Ed, wat is een stop knijpen? Groter diafragma?EdvandeZilver schreef:Er van uitgaande dat dit zoals de vorige keer ook op statief geschoten is, de VR op dit objectief altijd uit, staat zelfs in de manual.
Aan het opspattende water te zien lijkt je scherpte nét iets voor de surfer te zitten.
Verder vertoont dit objectief, algemeen bekend, boven de 200mm een afname in scherpte en contrast. Je schiet nu op 300mm f5.6, misschien een stop knijpen en je krijgt je onderwerp nog scherper. Anders in de nabewerking iets verscherpen.