Ik heb het bestand in Lightroom ingeladen en de muren wat rechter gezet en de uitsnede dus iets moeten veranderen. Ik heb de 3x2 verhouding gehandhaafd. Vervolgens heb ik even gekeken wat "automatische tinten" deed. Bij kleurbeelden ben ik daar vaak niet zo'n voorstander van omdat de contrasten al snel onnatuurlijk worden, maar een kasteel dat naar zwart-wit gaat, dan kan dat meestal best. Zo ook hier: ik heb gelijk een beeld dat een prima basis vormt om verder te gaan.
Ik ga even naar de zwart-wit modus met 'V' en dat geeft niet gelijk iets interessants. Dus snel terug: deze gaat naar Nik Silver Efex.
In Silver Efex kies ik standaard preset 15 (bewust geen van mijn eigen presets, want die heb ik alleen en daar hebben jullie dus niet zoveel aan). Die geeft een prima basis om vanuit te werken. Het eerste dat ik daarna altijd doe is een kleurfilter eroverheen leggen. Even kijken welke kleur me het meest brengt naar wat ik een interessante omzetting vind. Ik kom op kleur uit in de geel/oranje hoek. Vervolgens haal ik tonaliteitsbescherming die blijkbaar standaard in deze preset gekozen is weg; ik ben niet bang voor een pittig plaatje met eventueel wat echt wit of zwart.
Daarna naar boven. Algemene helderheid aanpassen. Vervolgens mijn favoriete schuifjes "dynamische helderheid" en "zacht contrast". Ze stellen niet teleur. Het beeld staat er wat mij betreft eigenlijk wel. Een klein beetje vignettering vind ik voldoende. Ik kijk toch nog even naar het totale beeld en besluit het kasteel een klein beetje donkerder te maken. Dan kan prima met een stuurpunt op de stenen en een grote cirkel. Ik kom op -9 uit. Niet veel dus.
Dat was het. Een paar minuutjes werk; dit typen kost meer tijd. Natuurlijk zijn er vele omzettingen te maken en er is geen echt goed of fout. Veel is smaak. Wat me bij het originele beeld opvalt is dat de lucht totaal niet spreekt, terwijl de omstandigheden juist zo mooi zijn (wie wil er nou zo'n saaie blauwe lucht? ik niet!). Dus dat doe ik graag een stuk pittiger. De rest, hoe donker het kasteel, het gras, de daken en zo, dat is een kwestie van naar smaak doen. Als ik dit morgen zou doen is het beeld absoluut niet precies hetzelfde.