Ervaringen met de Loupedeck CT

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
jan24
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Ervaringen met de Loupedeck CT

Bericht door jan24 » za jul 18 2020 1:50 pm

Op verzoek van één van de forumleden een bescheiden ervaringsverhaal m.b.t. de Loupedeck CT.
Voor uitgebreide info verwijs ik naar de site van Loupedeck.

Ik heb deze CT nu meerdere weken in mijn bezit. Gekocht als opvolger voor mijn Loupedeck+. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet het volle pond aan mogelijkheden uit de CT heb gehaald, komt ook door de nog enigszins beperkte kennis van Lightroom, waar ik de CT met name voor gebruik.

Zijn er nadelen/minpunten? Absoluut.
Zo is de prijs dusdanig, € 499,00, dat het geen hebbedingetje is. En de software, in mijn geval bij het gebruik van WIN 10, niet optimaal. Dat zit hem voornamelijk in het herkennen van de CT i.c.m. LR. Maar dit probleempje ondervond ik ook mat de + versie. Bij de laatste moest ik de PC opnieuw opstarten. Met de CT installeer ik de software opnieuw en kies dan voor repair. Gelukkig is dit niet altijd het geval, maar het komt voor. En het aansluitsnoer is wel aan de korte kant. Voor dat bedrag had een langer snoer niet misstaan.

Maar er zijn ook voordelen, in mijn opinie.
Het apparaat is bijna een derde qua grootte t.o.v. de + uitvoering. Past beter op het bureau.
De bediening is, als je éénmaal de boel op orde hebt, ook een stuk prettiger. De mogelijkheden zijn uitgebreider dan de +.
Ook laat de software zich prettiger programmeren, meer naar eigen smaak en behoefte. Functies kun je middels het slepen ervan naar de betreffende knoppen zelf eenvoudig hieraan toewijzen. Al moet je wel rekening houden dat er onderscheid wordt gemaakt tussen toetsen, die als touchscreen, je workspace, op de CT aanwezig is, de kleine druktoetsen 1 t/m 8 onder het touchscreen en kleine draaiknoppen links en rechts van het touchscreen en het grote draaiwiel. Maar de mogelijkheden zijn er voldoende. Zo zijn er ook meerdere workspaces aan te maken.

Het werkt allemaal praktischer en sneller. Wel moet je opletten, wanneer je de draaiknoppen links van het touchscreen gebruikt, dat je niet per ongeluk het touchscreen ook aanraakt. want dan activeer je de functie die is toegewezen aan het touchscreen. Wat wel snel is te corrigeren met de undo toets. Dat het merendeel van de toetsen verlicht is maakt het allemaal ook iets duidelijker. En de toetsen voelen allemaal net iets degelijker aan.

Ik gebruik de CT nog niet i.c.m. Photoshop, eerst LR volledig onder de knie krijgen. En de opties die het biedt t.a.v. Windows 10, daarvan is de klok handig, heb ik altijd de juiste tijd. En de volumeknop is ook praktisch.
Praktisch is, dat CT zich automatisch aanpast aan het programma dat je gebruikt.
Met een eerstvolgende update wordt het mogelijk om gebruik te maken van bluetooth, al zie ik hier niet meteen de meerwaarde van in.
Misschien dat het dan ook mogelijk wordt, om andere uitsnijformaten toe te voegen dan die er nu standaard instaan.

Kortom, ik ben content met de CT, al valt er voor mij nog veel te leren, zowel met LR als met de CT.

Mochten er nog vragen zijn, hopelijk kan ik die beantwoorden. En mochten er onder jullie zijn, die de CT in de praktijk willen proberen, altijd welkom. Een kop koffie, of thee kan er altijd wel van af.

En anders de site van Loupedeck, waar ook de diverse handleidingen en software zijn te downloaden.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Re: Ervaringen met de Loupedeck CT

Bericht door Vincent » za jul 18 2020 2:14 pm

Volgens mij vroeg ik dat. Dank dat je de moeite neemt om er (zo uitgebreid) op terug te komen.

Ik ben met de CT vooral benieuwd of het nu ECHT sneller is. Maar misschien dat door, wat je zelf al aangeeft, jouw beperkte kennis met Lightroom (en Photoshop) die vraag moeilijk te beantwoorden is. Alle filmpjes die ik gezien heb, en een korte eigen praktijk ervaring, geven mij vooral de indruk dat er zo ontzettend veel kan, dat het daardoor uiteindelijk helemaal niet sneller is omdat je steeds moet zoeken naar De juiste knop.

Dat zal uiteraard wennen met de tijd, de vraag voor mij is of de gekozen interface van de CT ook echt helemaal blind te bedienen is. Ik heb het nog niet gezien maar laat me graag overtuigen altijd!

Dat is wel precies de reden dat ikzelf uiteindelijk bij de Palette Gear ben blijven hangen na ook lange tijd een Behringer ivm Midi2LR gebruikte te hebben. Mijn Palette set-up heeft 4 knoppen en 3 draaiknoppen, geen meerdere lagen of menu’s, en kan ik zodoende volledig blind, inmiddels zonder nadenken en met 1 hand bedienen. Met de andere hand op de muis heb ik daarmee zowel ergonomisch als kwa editing tijd een flinke stap gemaakt. Het is echt aanzienlijk sneller en minder belastend! Dan met alleen muis en toetsenbord.

Maar uiteraard werkt iedereen anders en als ik iets vind dat nog beter en efficiënter werkt dan sta ik morgen in de winkel! ;-)
Fin.

jan24
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door jan24 » za jul 18 2020 2:58 pm

Overdaad schaadt, dat geldt ook hier.

Maar het is ook een kwestie van persoonlijke smaak hoe je de CT uiteindelijk inricht.
Ik heb een workspace zo ingericht, dat ik daar al mijn basishandelingen in ondergebracht heb, denk aan voorkeursinstellingen, gradatie filter, upright, vlekverwijderaar, belichting, sscaduw, dehaze, hooglichten, wit.
Een andere workspace is meer toegespitst op z/w bewerking.

In het grote draaiwiel zitten o.a. uitsnijden, welke bij activeren een workspace opent met diverse uitsnijdverhoudingen, verscherpen, ruisverwijderaar, al naar gelang aan welke workspace dit is gekoppeld. Gelukkig staan veel handelingen of letterlijk vermeld, zoals in de grote draaischijf, of bij de kleinere draaiknoppen, het touchscreen, bestaande uit 12 vlakjes, is per vlakje voorzien van een symbool.

Al met al vind ik het wel prettig werken, maar er blijven wel enkele handelingen over, die om de muis vragen.
En nog één ander voordeel, vind ik, te melden, er zit wel een los aansluitsnoer bij. Zoals eerder gemeld, wat aan de korte kant, maar in elk geval snel te vervangen.

Vincent, de koffie staat altijd klaar, voor mijn part neem je je vader mee! Ook wel gezellig. :wink:
Nikon D7500
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » za jul 18 2020 3:57 pm

jan24 schreef: Maar het is ook een kwestie van persoonlijke smaak hoe je de CT uiteindelijk inricht.
Uiteraard, ik wilde slechts mijn ervaring en argumenten delen, niet mensen overtuigen. Juist de verschillende ervaringen met de verschillende systemen kunnen mensen die er voor het eerst een willen aanschaffen een goed idee krijgen van de voor en nadelen van elk :thumbup:
Gelukkig staan veel handelingen of letterlijk vermeld, zoals in de grote draaischijf, of bij de kleinere draaiknoppen, het touchscreen, bestaande uit 12 vlakjes, is per vlakje voorzien van een symbool.
Dat is dus precies mijn punt wel. Als Ik moet gaan kijken welke knop het ook al weer was, dan kan ik het eigenlijk ook niet zo goed op je scherm doen met de muis is mijn persoonlijke ervaring. Maar dat kan dus verschillen per persoon. De snelheid voor mij zit erin dat ik dus niet hoef te kijken, en inmiddels ook niet meer bewust te denken. Onder 1 van mijn drukknoppen zit notabene de ‘lights out’ functie van Lightroom waardoor ik de meeste van mijn handelingen doe zonder afleidende dingen op mijn scherm (of onder mijn vingers).
maar er blijven wel enkele handelingen over, die om de muis vragen.
Dat zal wel altijd zo blijven, als is het maar om brushes/radiaal filters/etc te plaatsen.
Vincent, de koffie staat altijd klaar, voor mijn part neem je je vader mee! Ook wel gezellig.
Ik ga het in de groep gooien! :thumbup:
Fin.

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door MarcvanZuylen » za jul 18 2020 5:27 pm

Vincent schreef:
Dat is dus precies mijn punt wel. Als Ik moet gaan kijken welke knop het ook al weer was, dan kan ik het eigenlijk ook niet zo goed op je scherm doen met de muis is mijn persoonlijke ervaring. Maar dat kan dus verschillen per persoon. De snelheid voor mij zit erin dat ik dus niet hoef te kijken, en inmiddels ook niet meer bewust te denken. Onder 1 van mijn drukknoppen zit notabene de ‘lights out’ functie van Lightroom waardoor ik de meeste van mijn handelingen doe zonder afleidende dingen op mijn scherm (of onder mijn vingers).
Als iemand die ook last had (ja 'HAD") van RSI-verschijnselen heb ik altijd de topics over de Loupedeck/Behringer gevolgd. Ook ik had iets nodig waardoor ik handelingen die ik met mijn muis moest doen kon versimpelen of op de een of andere manier anders kon doen dan met de muis. Vandaar mijn interesse in de Loupedeck of een Behringer.

Maar op de een of andere manier vond ik die apparaten heel erg uitgebreid met heel veel knopjes. En ik had ook zoiets zoals Vincent het omschrijft 'Als ik zoveel knopjes heb dan ben ik toch weer steeds aan het kijken/zoeken waar het knopje zit welke ik nodig heb". Vandaar dat ik op zoek was naar iets wat minder knopjes had en dus misschien ook wel minder mogelijkheden. Maar minder mogelijkheden vond ik niet erg. Het ging me maar om een paar standaard handelingen die ik vaak nodig heb en waar ik continu met m'n muis mee in de weer was.

Zo kwam ik op Kickstarter een project tegen waar ik wel wat in zag en schreef me daar ook voor in. Inmiddels heb ik dat apparaatje al ruim een half jaar (of misschien wel langer) in gebruik en ik vind hem echt helemaal geweldig. Precies wat ik nodig had. Klein (je kunt alles met 1 hand bedekken en dus bedienen) en multifunctioneel. Het apparaatje is een Tourbox, kostte tijdens de Kickstarter nog maar $79.-.

Heb dus niets tegen een Loupedeck of zo, maar voor mensen die een wat kleiner, simpeler apparaatje willen zou ik toch aanraden om eens naar zo'n Tourbox te kijken.

https://www.youtube.com/watch?v=MLUaj7e8vFs

jan24
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door jan24 » za jul 18 2020 7:54 pm

Inderdaad, een verduveld leuk apparaat.
Ook goed deze voor het voetlicht te brengen.

Wel is het succes zo doorslaand geweest, dat deze nu $ 230 kost inclusief shipping, als ik het goed heb gezien.
Maar nog altijd vriendelijker geprijsd dan de CT.
Nikon D7500
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door MarcvanZuylen » zo jul 19 2020 9:29 am

jan24 schreef:Inderdaad, een verduveld leuk apparaat.

Wel is het succes zo doorslaand geweest, dat deze nu $ 230 kost inclusief shipping, als ik het goed heb gezien.
Op hun eigen site (https://store.tourboxtech.com/) kost hij nog €148 (incl. gratis verzending, al weet ik niet of dat ook geldt voor Nederland, maar dat zou je kunnen vragen).

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » zo jul 19 2020 9:53 am

Landerd schreef:
jan24 schreef:Inderdaad, een verduveld leuk apparaat.

Op hun eigen site (https://store.tourboxtech.com/) kost hij nog €148 (incl. gratis verzending, al weet ik niet of dat ook geldt voor Nederland, maar dat zou je kunnen vragen).
ik kreeg er nog wel inklaringskosten en dergelijke overheen, dus zat ruim aan de 200 euro.
voordelen zijn inderdaad dat hij configureerbaar is, klein en licht, en dat hij werkt met zowel photoshop als lightroom.
jammer dat de pallette gear toch wat duurder is anders had ik waarschijnlijk wel daarvoor gegaan, prachtig systeem.
En die gasten van pallette gear hebben daarna toch nog een nieuw systeem gemaakt?
Groetjes,
Jaap

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » zo jul 19 2020 4:06 pm

Omdat ik de Behringer Mini gebruik heb ik eens een inventarisatie gemaakt van welke dingen kunnen met het 'standaard' profiel dat ik van internet heb gehaald.

2 knoppen om een A en B bank aan te wijzen.
16 knoppen per bank. Deze worden voornamelijk gebruikt om te navigeren door de verschillende 'menu's`(profielen)' in Lightroom.
De 8 draaiknoppen worden gebruikt voor de schuivers in lightroom, 8 draaiknoppen, maar 16 als je de A en B bank afzonderlijk neemt.

Vervangt bij mij de Behringer het toetsenbord ? Nee absoluut niet.
Vervangt bij mij de Behringer de muis ? Nee absoluut niet.

Schuifregelaars:
Vrijwel alle schuifregelaars in lightroom bedien ik met de Behringer. (Dat is dan ook gelijk de belangrijkste functie. Bij de instelling zijn de draaiknoppen voor 115 schuifregelaars en 118 resets/acties van de schuifregelaars beschikbaar. Niet alles gebruik ik daarvan evenvaak).
Veel? Ja best wel.

Knoppen
Vooral gebruikt om tussen de profielen te navigeren. (B.v. Library profiel en Basic Adjustments).
(Voor veel acties gebruik ik nog steeds het toetsenbord.)
In de Library functie kun je snel cullen en kleuren of sterren kiezen per foto.

Er zijn meerdere redenen om met een 'midi' apparaat te werken. De schuifregelaars door één of meerdere draaiknoppen te vervangen is daarbij wegens snelheid en RSI een belangrijkst. Aantal mensen vindt het ook prettig dat je met knoppen snel kunt 'Cullen' en/of beoordelen.

De Behringer mini gebruik ik links van het toetsenbord, met mijn linkerhand. De draaiknoppen zitten dan voor de meeste functies in dezelfde volgorde als de schuifregelaars op het scherm.

Loupedeck CT
Wat kun je er mee ? Heel veel, net als de Behringer. (Denk ik).
Maar vooral hoe snel kun je navigeren tussen de verschillende functies?

Het apparaat is compact en heeft minder knoppen. Voor eenzelfde aantal acties/functies/schuifregelaars heb je dan meer handelingen en meer statussen/profielen nodig voor eenzelfde menu. Naar een volgende schuifregelaar gaan is wellicht snel en handig, maar als je er 17 verder wilt wordt dat wel lastiger.
Voor mensen met een vaste (en beperkte) volgorde van werken is dit wellicht een zeer handig en snel tool.
Zelf zou ik er b.v. niet zo goed mee uit de voeten kunnen.
(Voor photoshop b.v. dat heeft zoveel bedienings elementen, dat ik het maar bij muis en toetsenbord laat).

Een suggestie van mij:
Kijk eens naar welke knoppen en schuifregelaars je 'veel' gebruikt in Lightroom en hoe zou je daartussen 'kunnen' en willen navigeren. Zou dat met de Loupedeck CT handig voor je werken ?

Vriendelijke groet,
Ben

De Behringer mini, samen met midi2LR.
In totaal zijn er 13 profielen ingesteld.
(Library/Basic adjustments/Crop/Spot-Dust/Graduated Filter/Radial Filter/Brush Adjustments/Hue/Saturation/LUminance/Gray/Effects/Detail)

De basic Adjustment schuifregelaars:
A - Bank.
Exposure
Contrast
Highlights
Shadows
Whits
Blacks
Clarity
Dehaze

B - Bank

(Meestal doet de B bank hetzelfde als de A bank).
Temperature
Tint
Vibrance
Saturation
(En vier die ik niet gebruik:)
Highlight Hue
Highlight Saturation
Shadow Hue
Shadow Saturation

De knoppen.
Worden vooral gebruikt om tussen de 13 ingestelde profielen te navigeren.
Een paar knoppen hebben ook echt een actie.

Verbeteringen (veranderingen).
Ja er zijn een aantal dingen die ik weinig gebruik en er dus vanaf kunnen.
Er zijn een paar dingen die ik mis.
Het menu Basis Adjustment is de belangrijkste 'stam' van veel zaken, daar is het aantal knoppen net iets te weinig voor wat je allemaal wilt.
De schuifregelaar zou ik graag gebruikt zien worden voor de vergroting. (Fit/Fill/1:1/1:2....1:11), maar dat zal wel niet kunnen, anders was die instelling er wel geweest.
Verder zou ik graag zien dat de lampjes onder de knoppen gebruikt zouden worden om het profiel waar je in zit aan te geven. Ik heb foto's gezien waarbij 'zoiets' was gedaan.

Vincent had zijn Behringer mini aangepast met knoppen waarbij je direct kon zien/voelen welke knop je had. Verder gebruikte hij een eenvoudige menu structuur waar de door hem gebruikte zaken in zaten.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » zo jul 19 2020 10:02 pm

JvdKooij schreef:jammer dat de pallette gear toch wat duurder is anders had ik waarschijnlijk wel daarvoor gegaan, prachtig systeem.
Het prijsverschil is substantieel maar voor mij persoonlijk geen doorslaggevende factor. Enerzijds omdat de tijdwinst dusdanig is dat het zichzelf voor mij snel heeft terugbetaald aangezien ik het voor mijn werk gebruik. Anderzijds omdat mijn eigen gezondheid me veel waard is (en hoewel ik momenteel weinig last heb is RSI nog steeds een issue bij mij om serieus rekening mee te houden).
En die gasten van pallette gear hebben daarna toch nog een nieuw systeem gemaakt?
Ze hebben hun naam veranderd in MonogramCC en een nieuwe kickstarter gedaan met een aangepast design en enkele verbeteringen (in hun ogen uiteraard). Ik ga de nieuwe zeker proberen als hij verkrijgbaar is, het voordeel van de oude knoppen vind ik juist dat ik ze met 1 vinger kan bedienen en ik heb het idee dat je de nieuwe met 2 vingers moet vastpakken om eraan te draaien omdat ze smaller en kleiner zijn. Dat lijkt me voor mijn werkwijze een nadeel, maar wie weet zit ik er naast. :wink:

Ps. Overigens leg ik sterk de nadruk op snelheid maar ik kan me ook voorstellen dat sommige mensen niet perse op zoek zijn naar snelheid maar een verbeterde gebruikservaring dus dan zouden sommige van mijn argumenten wegvallen.
Fin.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”