Ik vind dat het bewerken op een laptop wel te doen is, maar zeker niet fijn voor langere tijd of veel foto's achter elkaar.
Daarmee valt mijn keuze op een desktop. Sneller, goedkoper (althans meer hardware voor de prijs), maar neemt zoals je aangeeft veel meer ruimte in en voor jou blijkbaar geen optie.
Een 15" scherm met 4k is leuk, maar heeft in de praktijk nauwelijks meerwaarde. Je hebt wel meer detail, maar alle omliggende zaken zoals menu's en gereedschappen worden ook klein(er). Dus je moet heel precies mikken. Als je dan ook nog met een touchpad (of erger: een mini joystick tussen het toetsenbord) moet werken, dan is dat lastig.
Dus zou je een muis of ander gereedschapje moeten gaan gebruiken, maar dat doet het voordeel van de laptop qua formaat weer teniet.
Inzoomen naar 100% is wat ik doe om te bepalen of iets scherp is of niet.
Eén van de zaken waarom (voor mij) het scherm zo groot mogelijk moet zijn is dat dit het inzoomen (extra handeling) beperkt en ik dus veel sneller door de foto's kan bladeren om te zien of het door de selectie komt of niet. Op een 15"4k scherm hoef je dus ook minder in te zoomen, maar het totaal is nog steeds klein. Je moet bepalen of dit voor jou voldoende is om (snel/comfortabel?) te kunnen werken. Ik vind het fijner om iets afstand te kunnen houden van het scherm om ook nog een normale zithouding aan te kunnen nemen.
Ga je op de bank zitten dan is een kleine laptop fijner om op schoot te hebben, met de genoemde nadelen.
Een 17" exemplaar kun je alleen nog onder liggen ongeveer...
Maar ik ga niet op de bank zitten voor het bewerken van foto's. Dus persoonlijk zou ik sneller voor 17" HD kiezen dan 15" 4k.
(Na een aantal tussenstappen zit ik nu met een 1x 46" 4k met aan weerszijden een 27" HD vertikaal.
Verder nog keuze uit toetsenbord, muis, pen en mengpaneeltje voor de bediening. Alles wat ik wil in één overzicht en nauwkeurig en langdurig te bedienen. Misschien wat overkill, maar je raakt er snel aangewend.)
Groet,
Patrick