Probleem Nikkor 50mm 1.8D

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Coen van Aken.nl

Bericht door Coen van Aken.nl » vr dec 07 2007 8:23 pm

Jos van Zetten schreef:
Opgezetfan schreef: Je vergeet de cropfactor
50 mm "gedraagt zich" als 75 mm dus sluitertijd niet langer dan 1/75
Beeldhoek blijft gewoon 50mm.

Al die richtlijnen zijn leuk, maar de ene persoon heeft een vastere hand dan de ander. Dat kan niet in richtlijnen of formules weergegeven worden.

Een 50mm prime is makkelijker stil te houden dan een 17-55, ook een factor om rekening mee te houden.

Jos
Ja ja. Dan vraag ik; waarom, als de beeldhoek hetzelfde blijft van full frame ten opzichte van DX, heeft Nikon bijvoorbeeld dan een 17-55 DX op de markt gezet? Ik bedoel, we hadden de 17-35mm toch al? Als er toch niks veranderd, waarom een bijna identieke lens op de markt zetten?

Waarom lopen groothoek-fotografen altijd te spugen op de DX cropfactor?

Ik kan je het antwoord geven; omdat de beeldhoek verminderd word!

Het zelfde effect heb je bij je 50mm op DX=1,5 cropfactor -> hij krijgt de beeldhoek van een 75mm op full frame vanwege de cropfactor.

Kijk, het is als volgt. Dit is de formule voor het berekenen van de beeldhoek;

Afbeelding

Waarbij alpha staat voor de beeldhoek, d is het beelddiagonaal en f de brandpuntsafstand van de lens.

Vullen wij de gegevens in voor een 50mm op full frame, dan krijgen wij;

Afbeelding

50mm objectief op full frame geeft een beeldhoek van 46,8 graden!

Nou gaan wij hetzelfde doen voor de 50mm op DX formaat. Het DX formaat heeft een beelddiagonaal (d) van 28,8mm

Invullen geeft als antwoord;

50mm objectief op DX formaat geeft een beeldhoek van 32,1 graden!

Wiskunde staat voor niets :D

En zo, heren, helpen wij de notie dat de beeldhoek op DX en full frame hetzelfde is....de wereld uit!

EDIT: Foutje bij beeldhoek 50mm op DX formaat veranderd; stond eerst 28 graden.
Laatst gewijzigd door Coen van Aken.nl op vr dec 07 2007 10:21 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » vr dec 07 2007 8:36 pm

Verd*md interessant, maar gaat u verder! :twisted:

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Coen van Aken.nl

Bericht door Coen van Aken.nl » vr dec 07 2007 9:13 pm

Edwin schreef:Jij bent de slimste en beste,dat weet ik zeker :cry:
Niet zielig gaan doen. Je had gewoon even moeten onderzoeken hoe het zat met die beeldhoek, en dat dan moeten posten. Niet iets neerzetten alsof het de waarheid is, terwijl je het niet zeker weet. Zet er dan voor; "Ik geloof dat..." etc.

Wat wél zo is, is dat een 50mm brandpuntsafstand gewoon 50mm brandpuntsafstand blijft op full frame of DX. Op DX maak je enkel een kleinere uitsnede van het volledige lichtbeeld dat de lens doorgeeft dan 35mm of full frame doet. Hierdoor krijg je de 'schijn' verlengingsfactor van 1,5 van je lens. Maar het is niet het brandpuntsafstand van je lens dat veranderd van 50mm op full frame, naar 75mm op DX, maar het is het 'inzoomen' van je body die zorgt voor die 'extra 25mm'.

En eigenlijk zijn de conversietabellen waarbij, bij een DX lens staat; "35mm equivalent" een beetje raar, want je 50mm op DX IS NIET hetzelfde als een 75mm op kleinbeeld/full frame/analoog.
Dit omdat je beeldhoek veranderd is.

Misschien was dit gewoon miscommunicatie.

Misschien is het een idee om ergens op het forum een sticky te maken met daarin precies uitgelegd hoe het zit? (lekker handig, nu we richting full frame gaan :D)

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr dec 07 2007 9:50 pm

Goed verhaal Coen.
En nu de samenclusie:

De 50 mm "gedraagt" zich (qua beeldhoek dus) als een 75 mm (op DX) en je zult dus eerder bewegingsonscherpte hebben dan met een 50 mm op FF of FX zo je wilt.
Zie mijn eerdere post.

Het gekke is dat Opgezetfan dat aanvankelijk ontkende, later ook toegaf, maar daarna weer introk. Mag natuurlijk, maar ik ken zijn argumentatie daarvoor niet.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr dec 07 2007 9:54 pm

Javelin schreef:Hartstikke? :roll:
Hardstikke? :roll:
Je weet maar nooit op dit forum :cry:
Het is "Hartstikke" Javelin

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » vr dec 07 2007 10:10 pm

Coen,
Bedankt voor je verhelderende uitleg :lol:

En Wentje?
Tijdens de bovenstaande "discussie" al kans gezien wat materiaal bij elkaar te schieten?

Hans
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

Marti58
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Marti58 » vr dec 07 2007 10:24 pm

Ik schiet mijn plaatjes met de 1.4 versie die nog dunner en gevoeliger is.

F2 is mijn meest gebruikte F stop........flinterdunne dof.

kost wat oefening maar werkt goed en volgens zeggen is de 1.8 een makkelijkere versie.

Afbeelding
* living in harmony with nature and other beings...will create a better world for all * marti58 -2006

GdP

Bericht door GdP » za dec 08 2007 9:37 am

Depth of Field Calculator

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Kan wel eens handig zijn voor het verkrijgen van enig inzicht.

Kies je camera en het juiste brandpunt van je objectief, en vul voor de afstand eens .5 meter in.
Dan zie je hoe gering de dieptescherpte kan zijn op korte afstand.
Na het 'locken' van de AF mag je dan ook niet meer qau afstand tot je onderwerp veranderen, of je zit al buiten het gebied waar het scherp had moeten zijn.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » za dec 08 2007 10:04 am

GdP schreef: Na het 'locken' van de AF mag je dan ook niet meer qau afstand tot je onderwerp veranderen, of je zit al buiten het gebied waar het scherp had moeten zijn.
Inderdaad vandaar het advies om in AF-C te werken met focus prioriteit op focus. In AF-C wordt de focus tussen het indrukken van de AF-on en de afdruktoets nog aangepast als je de cam beweegt. In AF-S niet die locked zeg maar zijn focus en houdt hem vast. Nu kun je de AF-S Prioriteit ook op focus instellen maar als je dan focus hebt "groen bolletje aan" en de cam beweegt kun je dus nog gewoon een foto maken want je hebt focus...:D

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » za dec 08 2007 10:43 am

Coen, bedankt voor je uitleg ik dacht altijd dat het zo was als ik een paar pagina's terug zei, maar door je wat uitgebreidere uitleg is het idd zo. Dus een richtlijn voor een cropfactor cam is anders dan de FF.:) maar idd een vaste hand heeft er ook me te maken. Ik heb altijd deze waarden als FF gehanteerd en ging mij goed tot zeer goed af dus ik zal dan wel een goede vaste hand hebben :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Wentje

Nieuwe foto's

Bericht door Wentje » do dec 27 2007 9:17 am

Wegens omstandigheden hier helaas weinig tijd om plaatjes te schieten. Gister toch even bezig geweest...(let niet op de witte stipjes op de blaadjes. Wilde ze wegshoppen, maar ben net overgestapt van PSPXI naar Adobe, dus weet nog niet goed hoe dit werkt :oops: ) Fototechnisch zal er vast een hoop mis mee zijn, maar aan de scherpte mankeert mijn inziens niets :D en daar ging het me in dit geval even om :wink:

Afbeelding

Afbeelding

michel1963

Bericht door michel1963 » za dec 29 2007 1:22 am

Hey Wentje,
Het is blijkbaar ook mogelijk om met deze lens tussenringen te gebruiken.
Ken je nog dichter op je onderwerp kruipen.
Gr Michel
Ik reageer op je vraag over de (scherpe) sinasappel.... maar kom hier te staan :oops:

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”