Ervaringen inlezen NEF bestanden in Corel Photo Shop Pro X?
- Maud
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ervaringen inlezen NEF bestanden in Corel Photo Shop Pro X?
Wie heeft ervaring met het inlezen van NEF bestanden in Corel Photo Shop Pro X?
Ik heb dat programma en die kan RAW bestanden inlezen maar geen echte NEF bestanden. Iemand een idee hoe ik dat wel kan laten inlezen?
Hoop dat iemand me kan helpen want Capture NX vind ik tot nu toe geen makkelijk programma dus wil het hier nog even mee proberen om te retoucheren etc.
Gr.
Maud
Ik heb dat programma en die kan RAW bestanden inlezen maar geen echte NEF bestanden. Iemand een idee hoe ik dat wel kan laten inlezen?
Hoop dat iemand me kan helpen want Capture NX vind ik tot nu toe geen makkelijk programma dus wil het hier nog even mee proberen om te retoucheren etc.
Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Heb je bij je camera Picture Project niet geleverd gekregen? Zo niet, dan kun je het downloaden op de site van Nikon.
Als het je alleen gaat om het converteren van je NEF bestanden naar JPEG moet dat voldoende zijn.
De nabewerkingen kun je dan wel weer doen in Paintshop Pro.
Als het je alleen gaat om het converteren van je NEF bestanden naar JPEG moet dat voldoende zijn.
De nabewerkingen kun je dan wel weer doen in Paintshop Pro.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
- Maud
- Forumlid
- Contacteer:
Riemke,
Ja dat heb ik maar ik fotografeer momenteel in NEF en JPEG dus voor het omzetten hoef ik dat niet te doen.
Ik heb begrepen dat het bewerken in RAW/NEF beter van kwaliteit is als wanneer ik dat in JPEG doe.
Als dat niet uitmaakt dan kan ik alles doen in Corel maar ik dacht dat dus anders was..
Hoor graag!
Gr.
Maud
Ja dat heb ik maar ik fotografeer momenteel in NEF en JPEG dus voor het omzetten hoef ik dat niet te doen.
Ik heb begrepen dat het bewerken in RAW/NEF beter van kwaliteit is als wanneer ik dat in JPEG doe.
Als dat niet uitmaakt dan kan ik alles doen in Corel maar ik dacht dat dus anders was..
Hoor graag!
Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Bewerken van NEF is beter, maar met Capture NX kun je niet echt retoucheren, wat je in NEF beter kunt doen dan met JPG is witbalans en andere camera instellingen corrigeren.
Als je alleen wilt bewerken met Corel dan zou je beter alleen als JPG fine opslaan ipv NEF en JPG, scheelt ruimte op je kaartje.
Als je alleen wilt bewerken met Corel dan zou je beter alleen als JPG fine opslaan ipv NEF en JPG, scheelt ruimte op je kaartje.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Maud
- Forumlid
- Contacteer:
Dat betekent dat iedereen meerdere programma's gebruikt om tot een top plaatje te komen...
Ben er nog niet echt uit welk programma nou echt makkelijk en gebruikersvriendelijk is.
dank!
Ben er nog niet echt uit welk programma nou echt makkelijk en gebruikersvriendelijk is.
dank!
- Maud
- Forumlid
- Contacteer:
Tammo,
Ik heb het programma Corel Paint Shop Pro X versie 10.3
Als ik NEF bestanden inlees krijg ik een beeld met allemaal grijze stippels te zien...
Gr.
Maud
Ik heb het programma Corel Paint Shop Pro X versie 10.3
Als ik NEF bestanden inlees krijg ik een beeld met allemaal grijze stippels te zien...
Gr.
Maud
Maud,
Ik heb PaintShop Pro PhotoX2 versie 12.01
Als je deze opent krijg je een donkere achtergrond. De oudere versies hebben een lichte achtergrond.
Volgens mij heb je niet de nieuwste versie.Kijk maar op internet.
Het programma bevalt me wel goed. Het is nog betaalbaar en je kunt er een hoop mee. Natuurlijk niet zo veel als met een professioneel programma. Maar ja.
Tammo
Ik heb PaintShop Pro PhotoX2 versie 12.01
Als je deze opent krijg je een donkere achtergrond. De oudere versies hebben een lichte achtergrond.
Volgens mij heb je niet de nieuwste versie.Kijk maar op internet.
Het programma bevalt me wel goed. Het is nog betaalbaar en je kunt er een hoop mee. Natuurlijk niet zo veel als met een professioneel programma. Maar ja.
Tammo
Beste Maud,
Ik denk dat jouw versie van PSP de D80 nef-foto's nog niet ondersteunt.
Voor wat ik gezien heb doet versie X2 dat wel.
Zelf ben ik ook een enthousiast PSP gebruiker.
Echter voor de omzetting van nef naar jpg gebruik ik Capture NX.
Als het dan eenmaal jpg is gebruik ik PSP voor de filters e.d.
mvg,
Bram
Ik denk dat jouw versie van PSP de D80 nef-foto's nog niet ondersteunt.
Voor wat ik gezien heb doet versie X2 dat wel.
Zelf ben ik ook een enthousiast PSP gebruiker.
Echter voor de omzetting van nef naar jpg gebruik ik Capture NX.
Als het dan eenmaal jpg is gebruik ik PSP voor de filters e.d.
mvg,
Bram
- Maud
- Forumlid
- Contacteer:
Dus jij gebruikt alleen voor de omzetting Capture NX en de rest doe je in PSP?
Misschien moet ik dan toch meer gaan stoeien met PSP...
thanks
Maud
Misschien moet ik dan toch meer gaan stoeien met PSP...
thanks
Maud
Inderdaad, in Capture NX doe ik wel wat belichtingscorrecties en pas ik de witbalans, kleurstand en verscherping aan.
Soms ook wel wat aanpassingen m.b.t. contrast, verzadiging en helderheid.
Dit werkt heel prettig met de in Capture NX aanwezige u-point technologie.
Andere aanpassingen doe ik dan weer in PSP.
Groetjes,
Bram
Soms ook wel wat aanpassingen m.b.t. contrast, verzadiging en helderheid.
Dit werkt heel prettig met de in Capture NX aanwezige u-point technologie.
Andere aanpassingen doe ik dan weer in PSP.
Groetjes,
Bram