DannySan schreef:Brutus schreef:Technische zaken zijn niet zo spannend.
Op internet is alles te vinden wat je wilt weten.
Afgezien daarvan zijn er eigenlijk maar twee adviezen.
1. Zoek een interessant landschap.
2. Zorg dat je daar op een onmenselijk vroeg of een ongemakkelijk laat tijdstip bent.
Open deuren, ik weet het en ik wil niet pedant lijken, maar hier draait het allemaal om.
Bedankt allemaal voor de tips, en ik wil niet gek lijken Brutus maar ik wilde juist híer vragen voor tips over landschapsfotografie. Natuurlijk kan ik op internet 'alles vinden' maar dat is wat anders...
Ok.
Gaat-ie:
- Gebruik een statief.
- Maak gebruik van scherptediepte: klein diafragma.
- Klassieke beeldopbouw: iets interessants op de voorgrond, een achtergrond en iets daartussenin. Laagjes, zogezegd. Naarmate het brandpunt korter wordt, is de voorgrond belangrijker.
- Doe aan grenscontrole. Vermijd zaken die vanaf de randen het beeld inkomen (takken!)
- Overbrug verschillen in helderheid met een verlopend grijsfilter of maak een milde hdr. De lucht is altijd helderder dan je denkt. Het histogram is een handig hulpmiddel)
- Maak gebruik van de kunstmatige horizon in je camera of gebruik een klein waterpas dat in je flitsschoen past.
- Een pola filter is altijd een goed idee om de lucht en bladgroen beter uit te laten komen.
- Overweeg ook eens een pano. Zelf gebruik ik daar graag een 50 mm voor in portrait stand (weinig vertekening, scherp).
- Gooi alle goedbedoelde adviezen overboord en zoek je eigen stijl (maar dat hoef ik je niet te vertellen, als ik je beelden hier op de site langs zie komen

)