Ruim een jaar geleden heb ik ISO-buster aangeschaft voor een vergelijkbaar doel. Een SD-kaart die normaal niet meer te lezen was hiermede uitgelezen. (Later ISO-buster ook nog gebruikt om een aantal DVD's met kinderfilms die niet meer wilden afspelen kunnen redden en door ISO buster in MP4's omgezet.)
Allereerst zie de berichtendraad:
Recovery van SD-kaart, welke software ?
Daarnaast het ik een aantal JPG reparatie programma's op de orginele SD kaart en op de geredde bestanden uitgevoerd.
Wat werkte wel:
Een zeer groot deel van de foto's kon worden gered.
Van een aantal foto's die beschadigd waren kon een interne kleinere jpg wel worden gered maar de grote foto niet. **)
Hiermee zijn de meeste foto's gered, enkelen in mindere kwaliteit. Een paar alleen beschadigd.
Wat werkte niet:
De JPG herstel software die ik heb gebruikt werkte geen van allen, zowel niet op de orginele SD-kaart als op de herstelde bestanden. In de herstelde bestanden is vaak nog heel goed zichtbaar wat er op de foto 'zou' moeten staan, helaas vaak weergegeven als een deel waarbij een stuk van de foto is opgeschoven en aan de ander kant weer te voorschijn komt en in het algmeen met een flinke kleur afwijking. In extreme gevallen helemaal grijs. Maar volgens mij is dat grijs geen indicatie dat die informatie verloren is gegaan alleen de 'normale' uitpak programma's raken het spoor zo bijster dat het als grijs wordt afgebeeld. Ander foto's laten het schuif en kleureffect zien.
De software die ik heb gebruikt en die de claim hadden jpg's te kunnen herstellen deden dat niet. ***) Maar volgens mij is op een kleine beschadiging na een groot deel van de informatie nog aanwezig. Echter ik heb geen programma kunnen vinden die dat kleine deel zo kan repareren dat de rest weer zichtbaar wordt. Omdat de meeste foto's gered waren het ik er op een gegeven moment geen geld en geen inspanning meer ingestoken.
Zelf ben ik hier benieuwd naar de JPG software die in deze draad al genoemd staat. Dat ziet er zeer veel belovend uit.
(Echter een aantal van de programma's die ik heb geprobeerd hadden ook veelbelovende sites).
Als je nog een oplossing vind voor de beschadigde JPG foto's deel het ons mee, wij (ik tenminste wel) zijn zeer benieuwd naar wat wel goed werkt. Volgens mij zou namelijk een groot deel van de meeste foto's (met misschien veel inspanning) nog te redden zijn.
Vriendelijke groet,
Ben
**)
De grote foto's waren 6000 x 4000
De kleine foto's waren 1616 x 1080
In principe waren een aantal grote foto's nog wel te herstellen met photoshop, door delen van de foto's te schuiven en dan en kleine beschadiging te repareren. Maar omdat de kleine foto's al beschikbaar waren heb ik hier geen tijd in gestoken.
***)
Meerdere veel belovende programma's geprobeerd, vooral omdat ik geloof dat het in principe wel kan. (Eventueel met wat handwerk voor het beschadigde punt aanwijzen en het alignen). In de genoemde draad heb ik niet alle software die ik heb gebruikt genoemd.