Foto Blauwe Kamer

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Frederix

Bericht door Frederix » zo dec 30 2007 6:01 pm

mikemix schreef:Ik vind het een prachtige foto, maar de bewerking is niet goed, naar mijn mening.
Als voorbeeld ben ik zo vrij geweest om het beeld te bewerken in PS.
Dus, compositie is helemaal goed, richt je op het bewerken van de foto, het is het verschil tussen een fletse foto en top plaat IMO.

Afbeelding
Dat is de basis, vandaar uit kan je naar eigen smaak verder corrigeren...
Afbeelding
Mike, begint er op te lijken, maar persoonlijk vind ik de lucht te blauw, ik zou hem zo maken:

Afbeelding

Als je het vervelend vindt, haal ik hem weer weg.

mikemix

Bericht door mikemix » zo dec 30 2007 6:04 pm

Ik vind het niet erg (smaak gebonden, je weet ik hou van kleur), zou het leuk vinden als de topicstarter het kan waarderen....

abdevos

Bericht door abdevos » zo dec 30 2007 6:20 pm

Ik vindt het helemaal top dat er zoveel reacties komen op mijn foto's. Nu alleen nog even uitvissen wat er allemaal is gedaan om dit te bereiken. Ik vindt het persoonlijk al leuk om te horen dat de compositie goed is. Als beginneling op het gebied van fotograferen is het goed om te horen of je op de goede weg zit.

Ab
Laatst gewijzigd door abdevos op zo dec 30 2007 7:16 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » zo dec 30 2007 6:47 pm

voor de leken: de blauwe kamer is een natuurgebied tussen wageningen / opheusden / rhenen in in de winter ben ik er nog niet geweest maar erg mooi gebied moet er snel weer eens heen .. leuke basis en goede nabewerking!

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo dec 30 2007 6:57 pm

Complimenten Mike!
Ik ben nooit zo'n voorstander van Photoshoppen, maar dat komt misschien ook omdat er nogal wat wordt afgeprutst.
Zoals jij het doet, geef je een heel mooi voorbeeld.
En zo zie je maar, analoge klasse verloochent zich ook niet in het digitale tijdperk.
E.M. de Klerk

abdevos

Bericht door abdevos » zo dec 30 2007 7:14 pm

mikemix,

Bedankt voor je uitleg. Je gaat voor mij nog wel wat snel.
Als ik het goed begrijp, maak je de foto eerst helemaal zwart/wit (Doe je dat met de standaard PS mogelijkheid of ...)
Hierna zet je er een rood filter overheen om de blauwe kleuren te accentueren. Kan je me vertellen waarom, ik kom dus niet uit het analoge tijdperk. Het contrast verhogen is de volgende stap.
Als laatste heb je het over neutraal maken (hoe en waar in PS doe je dat).
Ik weet het een hoop vragen op jouw bewerking, maar ik probeer (waarschijnlijk velen met mij) er veel van te leren.
Nogmaal hartelijk dank.

Ab :)

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Maud » zo dec 30 2007 7:24 pm

met welk PS werken jullie? Adobe of Corel?

Leuke cursus photoshoppen voor 2008??

Lijkt me gezellig...
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo dec 30 2007 7:32 pm

Maud schreef:met welk PS werken jullie? Adobe of Corel?
Eigenlijk is er maar eentje die echt PS is: Adobe PhotoShop. Maar het is zo onderhand in de Nederlandse taal opgenomen als werkwoord, en dus begrijp ik de vraag wel... :)

Eigenlijk maakt het niet zoveel uit. Dit zijn zulke standaardbewerkingen dat het in beide programma's gedaan kan worden.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Frederix

Bericht door Frederix » zo dec 30 2007 7:33 pm

Maud schreef:met welk PS werken jullie? Adobe of Corel?

Leuke cursus photoshoppen voor 2008??

Lijkt me gezellig...
PS (Photoshop) is van Adobe, ik werk met versie CS2.

yoyo

Bericht door yoyo » zo dec 30 2007 7:33 pm

mikemix schreef:Leuke is de basis is goed, als de bewerking erna ook klopt is het ook goed om te zetten in ZW/W.
Ik heb het beeld eerst een rood filter "gegeven" (voor meer contrast met blauw, zoals we vroeger in het analoge tijdperk deden) en het contrast iets opgevoerd:
Afbeelding

Ik vind de z/w bewerking van Mike het mooiste. Lijkt wel IR.

Maar het orgineel heeft een magenta kleurzweem die ik best grappig vindt. Als je die opwerkt krijg je zo iets :

Afbeelding

Ik denk dat de plaat tegen de avond is gemaakt. Ik kan de zweem dan wel waarderen. Niet zo kil.
Laatst gewijzigd door yoyo op zo dec 30 2007 7:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » zo dec 30 2007 7:35 pm

@Ab de bewerking met het roodfilter is alleen van toepassing op de Z/W versie die Mike heeft gemaakt.
@Moud Er is maar een PS en dat is Adobe PS :D Maar met bijv. Lightroom ook van Adobe kom je al een heel eind en is zeker voor beginners aan te raden.

Alles wat je vroeger in een donkere kamer deed kun je eigenlijk in LR ook en het is stukken overzichtelijker opgebouwd dan PS waardoor het en minder steile leercurve heeft.
http://www.adobe.com/products/photoshop ... moid=BONRG

Luc
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Frederix

Bericht door Frederix » zo dec 30 2007 7:37 pm

yoyo schreef:
mikemix schreef:Leuke is de basis is goed, als de bewerking erna ook klopt is het ook goed om te zetten in ZW/W.
Ik heb het beeld eerst een rood filter "gegeven" (voor meer contrast met blauw, zoals we vroeger in het analoge tijdperk deden) en het contrast iets opgevoerd:
Afbeelding

Maar het orgineel heeft een magenta kleurzweem die ik best grappig vind. Als je die opwerkt krijg je zo iets :

Afbeelding
Tsja, t'is maar net wat je mooi vindt, nietwaar?

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Maud » zo dec 30 2007 7:42 pm

Het is zo ontzettend duur!!!!!!

Ik hou het dan maar op mijn corel PSP :)

thanks Luc

En ja de plaat van Mikemix vind ik geweldig!!
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

yoyo

Bericht door yoyo » zo dec 30 2007 8:08 pm

Frederix schreef:
yoyo schreef:
Afbeelding

Maar het orgineel heeft een magenta kleurzweem die ik best grappig vind. Als je die opwerkt krijg je zo iets :

Afbeelding
Tsja, t'is maar net wat je mooi vindt, nietwaar?
Speciaal voor Frederix ééntje zonder zweem :

Afbeelding

Zo krijg je wel veel van hetzelfde...
:D

mikemix

Bericht door mikemix » zo dec 30 2007 8:18 pm

yoyo schreef: Maar het orgineel heeft een magenta kleurzweem die ik best grappig vindt.
Ik denk dat de plaat tegen de avond is gemaakt. Ik kan de zweem dan wel waarderen. Niet zo kil.
Klopt, was ook mijn eerste indruk, zonder het te weten kan je aan de kleurtemperatuur van het beeld zien dat deze einde middag moet zijn gemaakt.

Over Adobe Photoshop,
Ik werk met CS2 en CS3, niet echt handig om mee te beginnen, too mutch overkill in mogelijkheden.
Gebruik zoals hier werd gezegd: Adobe Elements oid, prijstechnisch veel prettiger om mee te beginnen meer dan genoeg mogelijkheden om je beelden mee te corrigeren.

Essentie van de voorbeelden geven aan dat als de compositie goed is de nabewerking het beeld af kunnen maken.
Daarom is het verstandig om altijd in NEF te schieten.
Bewerkingen in NEF zijn niet destructief.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”