mikemix schreef:yoyo schreef:
Maar het orgineel heeft een magenta kleurzweem die ik best grappig vindt.
Ik denk dat de plaat tegen de avond is gemaakt. Ik kan de zweem dan wel waarderen. Niet zo kil.
Klopt, was ook mijn eerste indruk, zonder het te weten kan je aan de kleurtemperatuur van het beeld zien dat deze einde middag moet zijn gemaakt.
Over Adobe Photoshop,
Ik werk met CS2 en CS3, niet echt handig om mee te beginnen, too mutch overkill in mogelijkheden.
Gebruik zoals hier werd gezegd: Adobe Elements oid, prijstechnisch veel prettiger om mee te beginnen meer dan genoeg mogelijkheden om je beelden mee te corrigeren.
Essentie van de voorbeelden geven aan dat als de compositie goed is de nabewerking het beeld af kunnen maken.
Daarom is het verstandig om altijd in NEF te schieten.
Bewerkingen in NEF zijn niet destructief.
Ik heb geen ervaring met het werken in NEF, misschien geeft werken in NEF veel mogelijkheden, maar nabewerken in andere bestandsformaten gaat ook goed.
Ik fotografeer analoog en scan de negatieven met een Nikon filmscanner. De aldus verkegen bestanden zijn prima na te bewerken in PS. Tot slot, het voorbeeld van de Blauwe Kamer ( een schitterende opname, maar dat is al meerdere malen gezegd) is van het scherm getoverd en kon óók nabewerkt worden.
Bij nabewerking begin ik altijd eerst met levels.
Ik probeer altijd eerst even auto, in 9 van de 10 gevallen haalt dit de grootste afwijking uit je foto:
In het geval van de foto van de Blauwe Kamer is de grootste afwijking in één muisklik weg.
Vervolgens ga ik met doordrukken en tegenhouden, aanpassen van kleur, verzadiging e.d. de foto naar mijn hand zetten. Alleen een goede opname zal leiden tot een goed resultaat.