Objectief: Voigtlander Ultron 40mm F/2.0

Ik heb het gevoel dat ik rechts nog een boom mis. Het beeld voelt voor mij nu niet helemaal in balans zo terwijl het verder een aantrekkelijk beeld en tafereel is! Ik weet niet of daar geen boom stond of je beeldhoek niet groter was?Ronald53 schreef:[url=https://flic.kr/p/2kUBUuC]Stairs by Ronald Mallant, on Flickr
Interessant beeld. De vlekjes in de bokeh storen mij hier een beetje, terwijl ik geen afkeur tegen imperfectie hebt trekt het nu toch iets teveel de aandacht voor mij. Ik had de moeite genomen om de meest opzichtige even weg te stippen. Het beeld verdient dat wel.paulhubens schreef:Oude 45 toerenplaat van zolder gehaald.
Helemaal mee eens hoor, ik probeer het ook in-camera zo goed mogelijk te krijgen. Maar wat mij betreft mogen bijvoorbeeld sensor- en bokehstofjes wel weggehaald worden. De rest is en blijft toch een beetje de kunst/uitdaging van een goede foto maken ipv kunstmatig maken, hoewel sommige fotografen wel jaloersmakend goede edits kunnen. Ik heb daarvoor de kunde niet, maar zelf ook niet de behoefte.paulhubens schreef: Mijn voorkeur gaat uit naar een goede foto met camera maken en zo weinig mogelijk nabewerking.
Hallo Frank,FranklaPlace schreef:Ik heb het gevoel dat ik rechts nog een boom mis. Het beeld voelt voor mij nu niet helemaal in balans zo terwijl het verder een aantrekkelijk beeld en tafereel is! Ik weet niet of daar geen boom stond of je beeldhoek niet groter was?Ronald53 schreef:[url=https://flic.kr/p/2kUBUuC]Stairs by Ronald Mallant, on Flickr
Prachtig! Vooral 1, 2, 4 en 6!FranklaPlace schreef:Rondje door het bos, zon door de takken!
Een beetje discussie is altijd leukPatrick schreef:Prima beeld nummer 3, maar past niet in de serie. Dat is mijn punt.
Dank voor je uitgebreide uitleg en de 2 extra beelden. Ik vind het een moeilijk geval, uiteraard is het jouw foto en moet je lekker posten en blij zijn met je eigen beeld. Voor mij zou hij zo niet door de ballotage komen. Ik zou dan misschien nog eerder de linker boom eraf croppen zodat het een gebalanceerder en fijner beeld is. Maar smaak en keuzes...Ronald53 schreef: Kennelijk had ik meteen in de gaten dat het iets anders moest. Bij deze foto heb ik rechts alleen een halve lantaarnpaal moeten wegpoetsen, en de horizon recht zetten.
Leuk dat jij die keuze maakt, en idd, ik denk dat het ook een goed beeld oplevert. Maar, wat mij daar trof was de weidsheid van de trappen, daar aan de oever. Ben je er al eens geweest? Als je er er eens in de buurt bent, dan zeker even langs gaan. Al is het jaargetijde (zoals bijna altijd) bepalend voor het resultaat. Nu trof mij de combinatie van nog kale bomen met hun fijn getekende takken, en de gedetailleerde structuur van trappen met grasjes en andere vegetatie. De twee personen waren voor mij noodzakelijk, maar ze mochten niet dominant worden. Dus niet kleiner maken dat beeld, naar mijn smaak. En over smaak wil ik dit zeggen: Discussie is denk ik interessanter en leerzamer dan consensus!FranklaPlace schreef:Ik zou dan misschien nog eerder de linker boom eraf croppen zodat het een gebalanceerder en fijner beeld is. Maar smaak en keuzes...