Denk aan een 35mm F/1.2 (DX) voor iets over of onder, afhankelijk van waar je het koopt, 100 euro

Zijn er al Z gebruikers die dit soort glaswerk op hun body schroeven? Ik ben wel geïnteresseerd in ervaringen!
Selectief met scherpte (kunnen) omgaan vind ik juist de meerwaarde boven de telefoonfoto's die je steeds vaker ziet. Ik schiet gemiddeld veel meer open en bij mijn primes gebruik ik meestal waarden rond de f/2...Tom schreef:Het ontbreken van AF is niet zo'n punt, het gaat voor foto's die ik bij daglicht maak, bij zeg F/8. Dan is al snel álles scherp, en hoef je eigenlijk niet eens (of nauwelijks) aan de focusring te draaien.
Graag gedaan, Tom. Zoek je iets voor DX of FX? Overigens heeft Nikon voor de Z-mount voor FX de compacte 24-50mm en voor DX de 16-50mm, ook het overwegen waard. Voor Z DX vind ik de Viltrox 23mm f1.4 AF interessant, zie ook dit draadje op Dpreview https://www.dpreview.com/forums/thread/4596603Tom schreef:Dank voor je reactie! Die lijst had ik inderdaad ook gevonden, maar die is zoals je al aangeeft niet meer up to date. De laatste tijd zie ik (gelukkig!) meer en meer objectieven met Z mount verschijnen dus de lijst veroudert nu extra snel.
Ik kwam uit bij de goedkope objectieven omdat ik een compact objectief zoek, om tijdens een wandeling gewoon wat foto's te kunnen maken. Ik vind 50mm hiervoor te lang. Nikon heeft een hele mooie 35mm 1.8, maar die is mij geen 800 euro waard in dit geval. Jouw foto's geven me in ieder geval vertrouwen dat de optiek van die Meike méér dan redelijk is.
Het ontbreken van AF is niet zo'n punt, het gaat voor foto's die ik bij daglicht maak, bij zeg F/8. Dan is al snel álles scherp, en hoef je eigenlijk niet eens (of nauwelijks) aan de focusring te draaien. Ik realiseer me ook dat bijna elk objectief dan tenminste redelijk zal presteren, dus dat is een bijkomende meevaller.
Ik ga het forum van Nikongear eens bekijken. Hoe meer je leest over dit soort objectieven, hoe meer er lijken te bestaan. Een erg leuk onderwerp om over te lezen op een druilerige zondagmiddag.
Dat is een verschil in type fotografie denk ik. Ik kan de schoonheid van een krappe scherptediepte waarderen, maar ik heb (in dit geval) graag alles scherp.Patrick schreef: Selectief met scherpte (kunnen) omgaan vind ik juist de meerwaarde boven de telefoonfoto's die je steeds vaker ziet. Ik schiet gemiddeld veel meer open en bij mijn primes gebruik ik meestal waarden rond de f/2...
Voor FX. Maar als het voor DX is en op FX alleen wat last van vignettering heeft vind ik het nog geen probleem. Een zwart kader gaat iets te ver.Skippy schreef: Graag gedaan, Tom. Zoek je iets voor DX of FX? Overigens heeft Nikon voor de Z-mount voor FX de compacte 24-50mm en voor DX de 16-50mm, ook het overwegen waard. Voor Z DX vind ik de Viltrox 23mm f1.4 AF interessant, zie ook dit draadje op Dpreview https://www.dpreview.com/forums/thread/4596603