Dan heb je een idee: Vlinderportretten. Ik op pad met de D500 en 105VR Micro naar een vlindertuin. De D500 heb ik pas relatief kort en had ik nog niet gebruikt voor dit doel, maar met dat AF systeem (snel en accuraat) en de scherptediepte van DX moet dat wel lukken, af en toe in combinatie met een flitser. Ik heb alle foto's uit de hand gemaakt met AF. Dus geen statieven, handmatig focussen etc.
Tot mijn aangename verrassing +/- 250 foto's gemaakt waarvan 90% potentieel keepers zijn. Scherp, goed belicht etc. Echt een topdag en met afstand de beste macro serie die ik ooit heb geschoten. Het viel me wel op dat sommige foto's er een tikje fuzzy uitzagen, maar dat wijtte ik aan macro en beperkte scherptediepte. Maar goed dat kun je normaal oplossing in de nabewerking (dacht ik), dat zou de pret vast niet drukken.
Tot ik thuiskwam. Ik importeer de foto's in LR en het valt op dat hij meteen klaar is met de 1:1 previews. Vreemd. Ik kijk en ik zie tot mijn grote schrik: JPEG. Oh nee....

En zo ben je ineens alle correctieruimte voor je foto's kwijt. Kleurcorrectie is zwaar beperkt, belichtingscorrectie is ineens minder dan een stop. Maar het ergste was dat ik veel microdetails (haartjes etc.) kwijt was door de lagere kwaliteit in JPEG. En een paar hele mooie foto's (qua compositie) die je normaal met een paar kleine correcties tip-top kan maken konden nu worden afgeschreven. Het enige geluk was dat hoewel ik altijd in RAW werk, ik de foto's wel altijd zo goed mogelijk uit de camera laat komen, ik vertrouw niet blind op correctiemogelijkheden achteraf.
Het eindresultaat is dat ik uiteindelijk een stuk of 20 foto's acceptable foto's van de serie tot een acceptabel niveau heb weten te brengen, maar dat hadden er 100+ moeten en kunnen zijn. Op kleiner formaat (zoals hier) is het er allemaal nog acceptabel uit, maar op vol formaat wordt het minder. Flink croppen zat er door het verlies van detail ook niet meer in (max 50%). Dat zie je bijvoorbeeld op foto 6, die helemaal niet zo ver gecropt is. Gelukkig heb ik vakantie en dus genoeg tijd om een keertje terug te gaan. Maar ik baal nog steeds.

1.

2.

3.

4.

5.

6. Hier kun je het verlies van detail goed zien in de gele haartjes, die in elkaar overlopen. Dat kan echt beter...

7.

8.

9. Bonus: Bloempje