Beste mensen,
Allereerst, de beste wensen voor 2008!
Momenteel ben ik in het bezit van een D70s, Nikkor 70-300VR, Sigma HSM 300 2.8 en een 18-70 kitlens. Ik ben hobby natuurfotograaf en ben eigenlijk alleen maar buiten in de avond- of ochtendschemer. Slechte lichtomstandigheden is.
Nu ben ik behoorlijk gecharmeerd van de robuustheid van de D300, en de goede recensies.
Zien jullie voldoende redenen voor mij om van de D70s over te stappen naar de D300? Zijn er op dit forum natuurmensen die voor hetzelfde dilemma stonden? Tweede vraag: kan ik bij de D300 een 'geluidloze' foto maken met de D300 door de spiegel op te klappen?
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Vriendelijke groeten,
Igor
Natuurfotografie: van D70s naar D300?
Nee, door de mirror up functie te gebruiken maak je niet ineens een "stillere" foto. Het afdrukken gaat alleen in 2 stappen zodat eventuele beweging door het opklappen van de spiegel al voorbij zijn.
Je moet dus vanaf statief werken omdat het zoekerbeeld zwart is als de spiegel is opgeklapt.
Als de MuP functie is ingeschakeld, moet je dus twee keer op de ontspanknop drukken. De eerste keer gaat de spiegel omhoog, de tweede keer ontpant de sluiter en klapt de spiegel weer terug. Dit maakt twee keer lawaai dus....
Wat betreft de betere prestaties bij hoge iso instellingen zou de aanschaf van de D300 te rechtvaardigen zijn. Maar daarbij moet je ook bedenken of je nu met de D70 ontevreden bent met de resultaten. Als dat nog niet het geval is, kun je ook best nog door met de D70 en bv eerst een leuke macrolens, of de 70-200 f2,8 VR erbij kopen.
Want als een beetje ruis de enige reden is om naar de D300 over te stappen..... lijkt me dan wat overdreven.
Succes met je afwegingen
Je moet dus vanaf statief werken omdat het zoekerbeeld zwart is als de spiegel is opgeklapt.
Als de MuP functie is ingeschakeld, moet je dus twee keer op de ontspanknop drukken. De eerste keer gaat de spiegel omhoog, de tweede keer ontpant de sluiter en klapt de spiegel weer terug. Dit maakt twee keer lawaai dus....
Wat betreft de betere prestaties bij hoge iso instellingen zou de aanschaf van de D300 te rechtvaardigen zijn. Maar daarbij moet je ook bedenken of je nu met de D70 ontevreden bent met de resultaten. Als dat nog niet het geval is, kun je ook best nog door met de D70 en bv eerst een leuke macrolens, of de 70-200 f2,8 VR erbij kopen.
Want als een beetje ruis de enige reden is om naar de D300 over te stappen..... lijkt me dan wat overdreven.
Succes met je afwegingen
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
De ruis misschien niet maar zoals eerder door mij gemeld de zoeker zeker wel.ML schreef:Want als een beetje ruis de enige reden is om naar de D300 over te stappen..... lijkt me dan wat overdreven.
Ik heb zowel een D70s met een kleine, donkere zoeker als een analoge F100 met een prachtig mooie heldere zoeker.
Alleen daarom al vind ik de F100 véél prettiger om mee te fotograferen, in daglicht maar zeker ook bij schemer en avond.
Echt een wereld van verschil!
Maar ja, zoals al door a90 gemeld, een F100 heeft zelfs een mooiere zoeker dan een D3

betere focus...
live-view om om een hoekje van het bosje te fotograferen
.
meer pixels dus iets makkelijker croppen.
FPS is sneller..kan handig zijn voor wildlife.
betere body....sealed wat weer handig kan zijn in de schone buitenlucht.
als je het geld hebt en je bent toch van plan over te stappen zal je er geen spijt van krijgen. gewoon een mooi stuk Nikon.
Arend
live-view om om een hoekje van het bosje te fotograferen

meer pixels dus iets makkelijker croppen.
FPS is sneller..kan handig zijn voor wildlife.
betere body....sealed wat weer handig kan zijn in de schone buitenlucht.
als je het geld hebt en je bent toch van plan over te stappen zal je er geen spijt van krijgen. gewoon een mooi stuk Nikon.
Arend