Juiste instellingen auto focus.
- evdm1959
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Juiste instellingen auto focus.
Beste mede fotografen,
ik wil een probleempje aan jullie voorleggen.
Concrete vraag is: welke instellingen doen jullie bij bewegende onderwerpen?
Situatie: reportagefotografie tijden een receptie
Vraag: ik worstel met de vraag welke scherpstellingsmodus kan ik het beste gebruiken? Er zijn zoveel mogelijkheden, enkel punt selectie, een iets groter vlak, een nog groter vlak, idem met mensen en dieren en dan nog een vlak met mensen. Scherpstellen op de ogen. Meestal fotografeer ik natuur, landschappen, portretten. Reportage is niet echt mijn ding maar soms vragen mensen dit aan mij en dan weet ik eigenlijk niet welke scherpstellingsmethode ik het beste kan gebruiken.
Wie helpt me uit de brand met een methode die 99 van 100 keer wel goed is (behalve de groene stand natuurlijk )
Apparatuur:
Nikon Z6II
Nikon Z 24-70/f4
Apple Mac mini (nieuwe Apple Silicon processor)
LR Classic
Lr CC
PS CC
Adobe Creative cloud fotografie abonnement.
Bedankt allemaal en alvast een goede jaarwisseling toegewenst!
ik wil een probleempje aan jullie voorleggen.
Concrete vraag is: welke instellingen doen jullie bij bewegende onderwerpen?
Situatie: reportagefotografie tijden een receptie
Vraag: ik worstel met de vraag welke scherpstellingsmodus kan ik het beste gebruiken? Er zijn zoveel mogelijkheden, enkel punt selectie, een iets groter vlak, een nog groter vlak, idem met mensen en dieren en dan nog een vlak met mensen. Scherpstellen op de ogen. Meestal fotografeer ik natuur, landschappen, portretten. Reportage is niet echt mijn ding maar soms vragen mensen dit aan mij en dan weet ik eigenlijk niet welke scherpstellingsmethode ik het beste kan gebruiken.
Wie helpt me uit de brand met een methode die 99 van 100 keer wel goed is (behalve de groene stand natuurlijk )
Apparatuur:
Nikon Z6II
Nikon Z 24-70/f4
Apple Mac mini (nieuwe Apple Silicon processor)
LR Classic
Lr CC
PS CC
Adobe Creative cloud fotografie abonnement.
Bedankt allemaal en alvast een goede jaarwisseling toegewenst!
- imaginary_nl
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Re: Juiste instellingen auto focus.
Beetje botte bijl....maarrrr:
- Bedanken voor de eer is ook een optie!
- prima apparatuur, maar dat is geen garantie. Ga eerst oefenen op iets wat niet per se verwachtingen schept.
- misschien is er een workshop die je de eerste beginselen van reportagefotografie kan leren?
- er is niet een universele stand waarin alles goed gaat. Automaat is prima. Wil je betere of specifieke resultaten, dan zul je doordacht instellingen moeten aanpassen.
Zie dit niet als onnodige kritiek, maar wel als een realistische blik op het aannemen van opdrachten waar resultaten van worden verwacht.
Groet,
Patrick
- prima apparatuur, maar dat is geen garantie. Ga eerst oefenen op iets wat niet per se verwachtingen schept.
- misschien is er een workshop die je de eerste beginselen van reportagefotografie kan leren?
- er is niet een universele stand waarin alles goed gaat. Automaat is prima. Wil je betere of specifieke resultaten, dan zul je doordacht instellingen moeten aanpassen.
Zie dit niet als onnodige kritiek, maar wel als een realistische blik op het aannemen van opdrachten waar resultaten van worden verwacht.
Groet,
Patrick
- mozes
- Forumlid
ik denk niet dat het veel anders is dan bij andere vormen van fotografie, uitgezonderd studio en stil leven.
het is het verhaal dat je gaat vastleggen.
het is het verhaal dat je gaat vastleggen.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
- jan
- Bestuurslid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Standaard settings zijn natuurlijk lastig te geven. Maar de Breedveld-AF (groot-mensen) of Automatisch-veld-AF (mensen) helpt dat je al vooruit?
Er is overigens ook een PDF-manual bij Nikon te downloaden genaamd "Portrait and Wedding Photography Guide" te downloaden. Misschien geeft dit je meer inzicht. Lees bladzijde 6 even.
Er is overigens ook een PDF-manual bij Nikon te downloaden genaamd "Portrait and Wedding Photography Guide" te downloaden. Misschien geeft dit je meer inzicht. Lees bladzijde 6 even.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- pveenstra
- Clublid
- Contacteer:
Dit is sowieso geen gemakkelijke klus.
Random wat mensen op de foto zetten geeft misschien niet het gewenste resultaat. Goed dat je nadenkt over de scherpstelling, maar andere aspecten hangen hiermee samen.
De scherpstelmethode is afhankelijk van wat je wil vastleggen.
Wil je de sfeer vastleggen, alle bezoekers er (mooi) op? Overzichtsfoto's? Wellicht een keuze hierin maken en niet alles (goed) willen doen?
Bijvoorbeeld: Een groepje mensen aan de koffie met taart; ik zou kiezen voor enkelpunts, maar dan goed bekijken waar je het scherpstelpunt op richt, zodat je het hele groepje er scherp op krijgt mbv de scherptediepte. Dit hangt daarom weer samen met de belichting. Enz.
En dan niet te veel tussendoor willen aanpassen.
Dus keuzes maken, misschien simuleren, verwachtingen managen.
Veel plezier!
Random wat mensen op de foto zetten geeft misschien niet het gewenste resultaat. Goed dat je nadenkt over de scherpstelling, maar andere aspecten hangen hiermee samen.
De scherpstelmethode is afhankelijk van wat je wil vastleggen.
Wil je de sfeer vastleggen, alle bezoekers er (mooi) op? Overzichtsfoto's? Wellicht een keuze hierin maken en niet alles (goed) willen doen?
Bijvoorbeeld: Een groepje mensen aan de koffie met taart; ik zou kiezen voor enkelpunts, maar dan goed bekijken waar je het scherpstelpunt op richt, zodat je het hele groepje er scherp op krijgt mbv de scherptediepte. Dit hangt daarom weer samen met de belichting. Enz.
En dan niet te veel tussendoor willen aanpassen.
Dus keuzes maken, misschien simuleren, verwachtingen managen.
Veel plezier!
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Wat ik nog niet lees is back button focus gebruiken zodat je controle hebt over wanneer hij (her)focust.
En oefenen met het verplaatsen van het scherpstelveld.
En oefenen met het verplaatsen van het scherpstelveld.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- evdm1959
- Forumlid
- Contacteer:
Dank je wel voor dit antwoord. Deze manual kende ik niet. Ga er meteen mee aan de slag.jan schreef:Standaard settings zijn natuurlijk lastig te geven. Maar de Breedveld-AF (groot-mensen) of Automatisch-veld-AF (mensen) helpt dat je al vooruit?
- evdm1959
- Forumlid
- Contacteer:
Iedereen bedankt voor de opties die jullie gegeven hebben. Ik ga ermee aan de slag.
- justme
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
imaginary_nl schreef:Beetje botte bijl....maarrrr:
Groet,
Patrick
Kunnen we niet afspreken met elkaar dat we zulke opmerkingen gewoon achterwege laten?
Iemand wordt niet zomaar gevraagd voor wat dan ook, en een dergelijke klus wordt normaliter niet zomaar aangenomen. Punt!
Vind dit zulke dooddoeners als reactie zijnde, er hoeft hier maar het woord trouwerij, receptie of iets dergelijks genoemd te worden of het advies is al gauw; “laat het aan een pro over”.
Nogmaals het is juist aannemelijk dat degene die om een fotograaf vraagt, en net zo de fotograaf zelve die hierop antwoord om kennis te hebben van het te verwachten resultaat (en een eventueel aanwezige en passende vergoeding)
- imaginary_nl
- Clublid
- Contacteer:
Ik zou niet weten waarom dit niet gezegd zou mogen worden?! We hoeven niet alles met zijden handschoentjes aan te pakken of vooral niet te benoemen want dan is het er niet.
Het is geen verwijt, maar een constatering dat er toch regelmatig vragen komen over bruiloften, recepties of wat ook.
Mensen die dat vragen hebben een verwachting en daar kan blijkbaar niet aan voldaan worden. Dan moet je daar ook duidelijk in zijn en de opdracht, en dat is het dan, gewoon afslaan! Of ga je achteraf maar melden dat het eigenlijk toch niks is geworden? Misschien is het een eenmalige gelegenheid en dan is het toch eeuwig zonde.
Verder is er gewoon aangegeven wat er wel of niet kan. En nog eens extra vermeld dat het niet vervelend bedoeld is, maar wel de realiteit is. Dat zou duidelijker geweest moeten zijn, ook voor jou.
Dus nogmaals: geen verwijten, maar een opmerking om over na te denken.
Kan ik aan iets voldoen wat me gevraagd wordt of kan ik het voor nu beter afslaan, me er verder in verdiepen en later het wel kunnen aanvaarden.
Groet,
Patrick
Het is geen verwijt, maar een constatering dat er toch regelmatig vragen komen over bruiloften, recepties of wat ook.
Mensen die dat vragen hebben een verwachting en daar kan blijkbaar niet aan voldaan worden. Dan moet je daar ook duidelijk in zijn en de opdracht, en dat is het dan, gewoon afslaan! Of ga je achteraf maar melden dat het eigenlijk toch niks is geworden? Misschien is het een eenmalige gelegenheid en dan is het toch eeuwig zonde.
Verder is er gewoon aangegeven wat er wel of niet kan. En nog eens extra vermeld dat het niet vervelend bedoeld is, maar wel de realiteit is. Dat zou duidelijker geweest moeten zijn, ook voor jou.
Dus nogmaals: geen verwijten, maar een opmerking om over na te denken.
Kan ik aan iets voldoen wat me gevraagd wordt of kan ik het voor nu beter afslaan, me er verder in verdiepen en later het wel kunnen aanvaarden.
Groet,
Patrick
- evdm1959
- Forumlid
- Contacteer:
Mensen het was maar een vraag. dacht dat het forum hiervoor bedoeld was. Jammer dat mijn vraag deze discussie teweeg brengt. Denk dat ik maar 10 keer ga nadenken voordat ik iets vraag. Hoopte op een leermoment. Ik zou zeggen het zal de spanning van de jaarwisseling zijn. Misschien volgend jaar beter dan. Ik zal in het vervolg maar vragen stellen waarop ik het antwoord al weet.
- imaginary_nl
- Clublid
- Contacteer:
Edwin, het was niet persoonlijk en ook niet om de vraag op zich.
Jammer dat het weer zo uit de hand loopt, mensen zijn tegenwoordig nogal snel in de wiek geschoten.
Wat ik zeg is dat iemand, niet jij specifiek, moet nadenken wanneer je een opdracht als dit aanneemt.
Ik weet niet wat voor een gelegenheid het is, maar in het algemeen is een uitvaart, bruiloft of een ander soort receptie eenmalig en niet over te doen. Wanneer het verder niet uitmaakt qua foto's, dan kan er ook een "neefje" met een smart phone gevraagd worden. Kan best wat worden, maar meestal niet.
Ik ken je verder niet, maar als ik de spullen bekijken en zie dat je verder wel andere onderwerpen fotografeert, dan ga ik er vanuit dat je weet hoe de spullen werken. Verder weet je dan ook wat de verschillende instellingen doen.
Dan vind ik de vraag opmerkelijk. Vandaar mijn opmerkingen.
Mocht het resultaat niet zo heel belangrijk zijn, dan moet je het vooral wel doen. Je leert er wat van en ik denk dat je ook best wel wat kan overhandigen wat boven het "neefje" zal uitkomen.
Maak vooral van tevoren een plan van aanpak. Overleg met de mensen waarvoor je het doet. Vraag wat zij willen en verwachten. Geef aan wat er zeker wel kan en waar je nog niet zeker van bent. Probeer verrassingen uit te sluiten.
Probeer eerst eens wat instellingen die in de eerdere berichten hier genoemd zijn op famile of zo. Dan ben je er wat vertrouwder mee.
Verder gewoon vragen blijven stellen. Nuances komen in een getypte tekst anders over dan tegen elkaar praten.
Hier zijn hele wereldoorlogen om ontstaan, dus een beetje zelfreflectie na een vraag om commentaar zou ook helpen.
Iets met soep en heet eten zullen we maar zeggen...
Groet,
Patrick
Jammer dat het weer zo uit de hand loopt, mensen zijn tegenwoordig nogal snel in de wiek geschoten.
Wat ik zeg is dat iemand, niet jij specifiek, moet nadenken wanneer je een opdracht als dit aanneemt.
Ik weet niet wat voor een gelegenheid het is, maar in het algemeen is een uitvaart, bruiloft of een ander soort receptie eenmalig en niet over te doen. Wanneer het verder niet uitmaakt qua foto's, dan kan er ook een "neefje" met een smart phone gevraagd worden. Kan best wat worden, maar meestal niet.
Ik ken je verder niet, maar als ik de spullen bekijken en zie dat je verder wel andere onderwerpen fotografeert, dan ga ik er vanuit dat je weet hoe de spullen werken. Verder weet je dan ook wat de verschillende instellingen doen.
Dan vind ik de vraag opmerkelijk. Vandaar mijn opmerkingen.
Mocht het resultaat niet zo heel belangrijk zijn, dan moet je het vooral wel doen. Je leert er wat van en ik denk dat je ook best wel wat kan overhandigen wat boven het "neefje" zal uitkomen.
Maak vooral van tevoren een plan van aanpak. Overleg met de mensen waarvoor je het doet. Vraag wat zij willen en verwachten. Geef aan wat er zeker wel kan en waar je nog niet zeker van bent. Probeer verrassingen uit te sluiten.
Probeer eerst eens wat instellingen die in de eerdere berichten hier genoemd zijn op famile of zo. Dan ben je er wat vertrouwder mee.
Verder gewoon vragen blijven stellen. Nuances komen in een getypte tekst anders over dan tegen elkaar praten.
Hier zijn hele wereldoorlogen om ontstaan, dus een beetje zelfreflectie na een vraag om commentaar zou ook helpen.
Iets met soep en heet eten zullen we maar zeggen...
Groet,
Patrick
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Oef oef. Ik weet niet waar die trouwerij er in is gekomen. Een pro kan dat goed maar ik heb er ook wel paar tot tevredenheid gedaan lang geleden.
De vraagstelling was helder en eenvoudig. Een reportage van een receptie. En dan in het bijzonder bewegende onderwerpen.
De oplossingen gaan zoals gevraagd in de (af-)techniek en of je zoiets wel moet willen. Denk eens even of je dit tijdens een clubbijeenkomst zou bespreken tijdens de wandeling. Ook zo'n discussie?
BTW: ik zou als fotograaf op een receptie vooral de interactie met de gasten opzoeken; dan staan ze vanzelf stil (maar moet je nog steeds op de goede plek focussen).
De vraagstelling was helder en eenvoudig. Een reportage van een receptie. En dan in het bijzonder bewegende onderwerpen.
De oplossingen gaan zoals gevraagd in de (af-)techniek en of je zoiets wel moet willen. Denk eens even of je dit tijdens een clubbijeenkomst zou bespreken tijdens de wandeling. Ook zo'n discussie?
BTW: ik zou als fotograaf op een receptie vooral de interactie met de gasten opzoeken; dan staan ze vanzelf stil (maar moet je nog steeds op de goede plek focussen).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
- Richard
- Serverbeheerder
- Contacteer:
Gebruik de gebruikersinstellingen U1 t/m U3; daarmee kan je snel schakelen. Op mijn Z6II heb ik ze zo ingesteld:evdm1959 schreef:Nikon Z6II
U1: Automatisch veld-AF (mensen)
U2: Automatisch veld-AF (dieren)
U3: Dynamisch veld-AF
Instellingen zijn te wijzigen, kies een andere voorkeuze en weer terug en de instellingen zijn zoals opgeslagen.
Opslaan gaat via menu -> steeksleutel -> Gebruikersinstellingen opslaan en dan U1, U2 of U3 kiezen. Naast AF worden ook andere instellingen opgeslagen zoals hier beschreven: https://onlinemanual.nikonimglib.com/z7 ... r_settings
Met vriendelijke groet,
Richard
Richard
- evdm1959
- Forumlid
- Contacteer:
Kijk Richard dank je wel. Hier heb ik iets aan. Ga ik gelijk even doen. Bedankt.