Toen kwam de vraag rolling of global sluiter wat een rolling sluiter blijkt te zijn.
Nu kunnen rolling sluiters vertekening geven bij bewegingen dus benieuwd wat Nikon hieraan gedaan heeft.
Met de D850 heb ik wel eens een test gedaan met een ventilator, dus nu de Z 9 ervoor gezet

En zie er is geen zichtbare vertekening bij de Z 9 dus Nikon heeft dit aardig onder controle.
Ik heb nog niet veel ervaring met de Z 9 maar een paar dingen vallen toch op, zo is de bediening als je Nikon gewend bent niet moeilijk en is de zoeker een hele verbetering,Vooral bij burst shooting. Bij de Z 6 was dat bij hoge snelheid een soort vertraagde dia show en was volgen van je onderwerp moeilijk. De zoeker smeert nog wel bij bewegen van de camera maar zo te zien minder dan bij de Z 6.
De autofocus heb ik nog niet echt kunnen testen, mijn sport ligt al maanden stil, voor statisch werk werkt het snel en goed. Wel nog een minpuntje (ten minste voor mij persoonlijk) je kunt weer niet het scherpstel punt/vlak vast zetten, iedere keer als ik de camera oppak zit dat weer ergens in een hoek. Bij de Z 6 druk je dan op de joystick maar dat gaat niet bij de Z 9 (misschien zie ik de instelling nog niet).
Wat ik ook weer mis is de groep 4 instelling en ik ben blijkbaar niet de enige, ook Thom Hogen heeft het hier ook veel over.
Bij het kiezen van de Cfexpress kaart kwam ik al snel veel “verwarring” tegen,met name over de schrijf snelheid, het blijkt dat op de kaart aangegeven schrijf snelfheid niet altijd wordt gehaald.
Op deze site kwam ik wat informatie tegen die bruikbaar kan zijn:
https://coolwildlife.com/cf-express-mem ... te-speeds/
Advies hier is om naar de site van de fabrikant te gaan en daar in de datasheet te zoeken naar gegarandeerde minimum schrijfsnelheid, iets wat sterk kan afwijken van de opgegeven waarden.
Zelf ben ik gekomen bij een Pro grade 325 die gerandeerd 1400 als minimum snelheid.
Ik heb ook een XQD kaart geprobeerd, maar die is duidelijk te langzaam.
Moet nog veel ervaring opdoen met de Z 9 en veel testen/proberen maar tot nu toe een zeer positieve indruk
RVK