Maak ik de goede keus
Maak ik de goede keus
Bij deze nog iedereen een gelukkig 2008
Binnenkort wil ik een nieuwe set aanschaffen.
Nu is mijn vraag maak ik de goede keuze.
Nikon D80
MB-D80
SB-800
18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX Z00m-Nikkor
55-200mm f/4-5.6 AF-VR DX Zoom-Nikkor
Weet er ook iemand waar er in de omgeving van Venlo
een goede fotozaak licht.
gr.Huub
Binnenkort wil ik een nieuwe set aanschaffen.
Nu is mijn vraag maak ik de goede keuze.
Nikon D80
MB-D80
SB-800
18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX Z00m-Nikkor
55-200mm f/4-5.6 AF-VR DX Zoom-Nikkor
Weet er ook iemand waar er in de omgeving van Venlo
een goede fotozaak licht.
gr.Huub
Goede keus voor wat? Wat voor foto's wil je gaan maken?
De D80 is een prima camera, of je de grip nodig hebt geen idee, een SB600 of SB800 is een prima flitser, de lenzen zijn budget lenzen niet duur en lekker lichtgewicht maar niet lichtsterk. Niet erg veel tele (de 70-300 VR kan interessant zijn) en je kunt hiermee bv geen macrofotos maken als je dat zou willen.
Vergeet de extra accu niet en een snel SD kaartje of 2 (sandisk ultra 2, extreme 3 of 4).
Ik zou naar Foto Konijnenberg gaan
De D80 is een prima camera, of je de grip nodig hebt geen idee, een SB600 of SB800 is een prima flitser, de lenzen zijn budget lenzen niet duur en lekker lichtgewicht maar niet lichtsterk. Niet erg veel tele (de 70-300 VR kan interessant zijn) en je kunt hiermee bv geen macrofotos maken als je dat zou willen.
Vergeet de extra accu niet en een snel SD kaartje of 2 (sandisk ultra 2, extreme 3 of 4).
Ik zou naar Foto Konijnenberg gaan

- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik denk dat je beter de grip kan laten vallen (leuk, maar niet noodzakelijk) en het vrijgekomen geld in objectieven kan steken. Bijvoorbeeld een Tamron 17-50 f2.8 kopen i.p.v. de 18-55. En ik zou je toch echt een 70-300 VR willen adviseren; die is echt veel beter dan de 55-200! Als je het geld nu niet hebt en je kan de flitser tijdelijk missen, dan zou ik wachten met de flitser en dat geld dus in lenzen stoppen. Of de SB-600 kopen; die doet 80% van wat de SB-800 je levert. Er zijn heel veel mensen hier op het forum die met een fortuin aan lenzen rondlopen, en toch een SB-600 hebben i.p.v. de SB-800. Dat geeft toch wel wat aan!
Veel wijsheid toegewenst.
Veel wijsheid toegewenst.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Zelf heb ik gekozen voor de D 80 met Sigma 10-20, Sigma 17-70 en Nikkor 70-300 VR met 3 pol. filters van B+W ( let eens op de Sigma test rapporten)
Natuurlijk is zo'n € 2350,- erg veel geld maar het is wel een geheel complete set geworden en met m'n analoge Nikon heb ik meer dan 30 jaar heerlijk gefotografeerd.
Natuurlijk is zo'n € 2350,- erg veel geld maar het is wel een geheel complete set geworden en met m'n analoge Nikon heb ik meer dan 30 jaar heerlijk gefotografeerd.
Mannen blijven jongens, alleen het speelgoed word iets duurder.
Als ik je een adres mag aanraden, ga dan naar Foto Linders, Klaasstraat 32 te Venlo. Die zitten er al meer dan 90 jaar en hebben ruime vakkennis in huis en ze zijn niet merkgebonden (hebben uiteraard ook Nikon
). Daar kun je rustig met een van de verkopers van gedachten wisselen over wat je precies van plan bent, vervolgens eens kijken naar bodies, lenzen etc. en dan weer gewoon naar huis gaan om er eens over na te denken (of uiteraard meteen kopen).
Voordelen: vakkennis, uitproberen (hands on), is er iets mis zitten ze in de buurt (niets opsturen of zo), zijn niet flauw, zijn niet duur enz.
Nadelen; niet dat ik weet

Voordelen: vakkennis, uitproberen (hands on), is er iets mis zitten ze in de buurt (niets opsturen of zo), zijn niet flauw, zijn niet duur enz.
Nadelen; niet dat ik weet

-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
goeie set
Hoi Lucky,
Als ik je mag adviseren zou ik de D80 nemen met de Tamron 17-50mm 2.8 met de Nikkor 70-300mm VR
Dan zit je op de 1530 euro en kan je er nog een 4 GB kaartje bijkopen.
De D80 kost minder dan 700 euro
De Tamron kost 350 euro bij Arend-ho, ook een forum lid
De 70-300mm VR kost onder de 480 euro.
Ik denk dat je daar heel goed mee uit de voeten kunt.
Zelf heb ik er een SB-800 flitser bij, maar hoe vaak ik die gebruik is heel weinig.
Er is ook een Sigma 17-70mm 2.8-4.5 gesuggereerd.
Dit is een heel mooi objectief, die vreselijk scherp is.
Alleen de lichtsterkte verloopt van 2.8 tot 4.5 op 70mm.
Ik heb hem op de plank staan, als je wil mag je hem voor een redelijk prijsje overnemen.
Laat maar horen via PB.
Groetjes George
Als ik je mag adviseren zou ik de D80 nemen met de Tamron 17-50mm 2.8 met de Nikkor 70-300mm VR
Dan zit je op de 1530 euro en kan je er nog een 4 GB kaartje bijkopen.
De D80 kost minder dan 700 euro
De Tamron kost 350 euro bij Arend-ho, ook een forum lid
De 70-300mm VR kost onder de 480 euro.
Ik denk dat je daar heel goed mee uit de voeten kunt.
Zelf heb ik er een SB-800 flitser bij, maar hoe vaak ik die gebruik is heel weinig.
Er is ook een Sigma 17-70mm 2.8-4.5 gesuggereerd.
Dit is een heel mooi objectief, die vreselijk scherp is.
Alleen de lichtsterkte verloopt van 2.8 tot 4.5 op 70mm.
Ik heb hem op de plank staan, als je wil mag je hem voor een redelijk prijsje overnemen.
Laat maar horen via PB.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Hoi bedankt allemaal
Ik wil de camera pas in april aanschaffen ivbm lopende projecten die zijn dan afgerond en tegen die tijd is mijn budget dan ook hoger.
Een flitser heb toch wel nodig omdat ik vaak machine onderdelen fotografeer
(ben wtb tekenaar en bezig met een cursus voor grafisch vormgever )
Daarnaast fotografeer ik vaker receptie 's.
Maar het is geen slechte tip om eens te kijken naar een D200.
Gr. Huub
Ik wil de camera pas in april aanschaffen ivbm lopende projecten die zijn dan afgerond en tegen die tijd is mijn budget dan ook hoger.
Een flitser heb toch wel nodig omdat ik vaak machine onderdelen fotografeer
(ben wtb tekenaar en bezig met een cursus voor grafisch vormgever )
Daarnaast fotografeer ik vaker receptie 's.
Maar het is geen slechte tip om eens te kijken naar een D200.
Gr. Huub