DISCUSSIE : poging nachtfotografie in parijs

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
joerig1970

DISCUSSIE : poging nachtfotografie in parijs

Bericht door joerig1970 » vr jan 04 2008 12:51 am

dit is een eerste poging geweest van nachtfotografie in parijs vorig jaar in september, maar wil bijleren voor de volgende keer in mei

Arc de triomphe vanop de top van de eifeltoren
Afbeelding
NIKON D50
3 sec
F:9.0
Aperture priority
Spotmetering
55mm
ISO 200

Mr Eifel
Afbeelding

NIKON D50
1/60
f:10.0
Aperture priority
Spotmetering
50mm
ISO 200

Ps Weet niet of dit in het juiste onderdeel staat, anders mag hij verplaatst worden, ik twijfelde tussen dit onderdeel en Presentatie foto's en fotolocaties - maar MIJN BEDOELING IS WEL DEGELIJK OM TIPS EN INFO TE KRIJGEN OM BETERE FOTO4S TE MAKEN ALS IK TEUG NAAR PARAIJS GA

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » vr jan 04 2008 9:55 am

Hoi Joeri,

Persoonlijk zou ik ISO100 hebben gekozen met daarbij EV+1. Dan had ik voor de eerste foto je Nikkor 50mm 1.8 erop geschroefd (indien je die bij je had...?) omdat die lens vele malen scherper is. Neem aan dat je RAW geschoten hebt, kun je ook eens proberen om "gloeilampen / tungsten" als WB te kiezen. Kijken wat dat voor een effect oplevert...

Monsieur Eiffel had ik persoonlijk geen flits gebruikt. Omgevingslicht is 9 van de 10 keer mooier en je had toch je statief bij je na ik mag aannemen. F10 is ook onnodig in dit geval, het gaat alleen om het borstbeeld zelf. F5.6 of minder was voldoende, ISO 100 geniet ook hier de voorkeur vanwege ruis.

Just my €0,02

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » vr jan 04 2008 10:18 am

Nog een tipje: Als het kan, neem een statief mee! Ik heb het gevoel dat de eerste foto bewogen is. Misschien is het een idee om wat tips op te doen via dit: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=6933

En, eh, Arthur, een D50 heeft geen ISO 100 :?

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » vr jan 04 2008 10:25 am

chip54 schreef: En, eh, Arthur, een D50 heeft geen ISO 100 :?
Oeps :oops: dan heb ik niets gezegd over de ISO instelling
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » vr jan 04 2008 10:50 am

1: Als er veel lucht op je foto komt probeer dan je nacht foto te maken als er nog net een sprankje daglicht in de lucht zit.
2: Verder diafragmeren dan f8 heeft meestal geen zin (diffractie) of je moet de grotere scherptediepte echt nodig hebben. Heb je een serieus lange sluitertijd nodig om beweging te vangen bijv. van water en wolken dan is een ND filter wel handig ook een grad kan handig zijn.Mocht je die geen van beide hebben maar wel een pola dan kun je die ook gebruiken.
3: Schiet bij voorkeur in nef en op de laagste iso 80-100-200 ongeveer 1 stop onderbelichten levert vaak het mooiste resultaat op.
4: Zorg voor een stevig statief. Voor een toren,brug ed. is misschien een klem wel handig ik heb er een zelf gemaakt van een lijmklem en een overcompleet ballhead van een beveiliging camera voor mijn G9.
5: Neem de tijd. Begin met fotograferen als de zon achter de horizon is verdwenen en maak ongeveer elke 3 a 5 minuten een opname en controleer dmv je histogram je belichting.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr jan 04 2008 12:29 pm

misschien een hele belangrijke: vooral NIET flitsen, dat verklaart waarschijnlijk de sluitertijd van 1/60e ;)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

foto-ed
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door foto-ed » vr jan 04 2008 12:39 pm

Ben het met opgezetfan eens. Heel licht flitsen vind ik op zich niet hindelijk maar wel zoals je hier gedaan hebt bij foto 2. De sfeer blaas je in één keer weg met je pop-up flitser... Foto 1 vind ik zo slecht nog niet!
Nikon (Club Nederland) Gek én NPS-lid

emiel
Forumlid
Forumlid

Re: DISCUSSIE : poging nachtfotografie in parijs

Bericht door emiel » vr jan 04 2008 8:48 pm

joerig1970 schreef:Ps Weet niet of dit in het juiste onderdeel staat, anders mag hij verplaatst worden, ik twijfelde tussen dit onderdeel en Presentatie foto's en fotolocaties - maar MIJN BEDOELING IS WEL DEGELIJK OM TIPS EN INFO TE KRIJGEN OM BETERE FOTO4S TE MAKEN ALS IK TEUG NAAR PARAIJS GA
niet ineens gaan schreeuwen ;)

Foto 2 doet me niks, slagschaduw en dikke paal in beeld.

Foto 1 is onscherp en/of bewogen. Gebruik een dik statief en mik iets meer naar beneden zodat de aandachtstrekker van de foto op een derde van onder en eenderde van links staat. Misschien moet je gewoon geen enkel streepje dondere lucht pakken. En hij is ook wat gelig, witbalans iets naar links.

ajuus
emiel

hoefnix

Bericht door hoefnix » zo jan 06 2008 10:20 pm

Op de eiffeltoren, kan het zijn dat het beste statief je niet helpt. Het ding zal vast wat schudden in de wind.

Als dat de oorzaak is van de onscherpte, kan natuurlijk helpen, om voor een groter diafragma en kortere belichting te kiezen.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”