Scherp stellen op een donker vlak, Z6II

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9
Plaats reactie
wopper
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Scherp stellen op een donker vlak, Z6II

Bericht door wopper » di okt 18 2022 6:56 am

Een vraag aan de Z6II gebruikers.

Ik heb in het verleden camera's gebruikt waar ik niet tegen dit probleem aanliep.
Nikon D3 D3s D4 D4s en D5.

Ergens moet je een overstap maken, ik heb gekozen voor de Z6II.
Als ik wil scherp stellen op een donker vlak, met niet al te veel licht, dan doet de Z6II dat niet in de AF-C stand. In de AF-S stand wil hij het wel doen, maar dan redelijk traag.
Met mijn vorige cameras had ik dit niet of vele malen minder,
Mis ik ergens een instelling, of heeft de camera het niet in zich.
Wie weet raad..........
Gr.Wim

Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift

Bouwmachineweb.com

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Scherp stellen op een donker vlak, Z6II

Bericht door Patrick » di okt 18 2022 12:12 pm

Scherpstellen gebeurt automatisch door het verhogen van het lokale contrast (op het scherpstelpunt). Dat is op zich niet anders als je scherpstelt op de sensor zelf zoals bij een systeemcamera. Maar scherpstellen op iets zonder contrast, dat lukt met geen enkele camera (goed). Want wat is scherp zonder contrast?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » di okt 18 2022 3:41 pm

Een typisch generiek Patrick Put antwoord... helemaal waar, maar ook weer een antwoord waar TS net niets aan heeft natuurlijk. :shifty:

Uiteraard zijn er situaties die zo donker en contrastloos zijn dat beide type toestellen geen focus kunnen vinden. Op papier zou de Z6II (in het donker) net zo goed moeten zijn als de D6 en iets beter dan de D5:
  • Door Nikon gegeven bereik van de Autofocus (in stops)
    Z6II: Detection Range-4.5 to +19 EV (-6 to +19 EV with low-light AF)
    Z9: Detection Range -6.5 to +19 EV (-8.5 to +19 EV with starlight view)

D5: Detection Range -4 to +20 EV
    D6: Detection Range -4.5 to +20 EV
*) lager in de min betekent dat de camera in een donkderdere situatie kan scherpstellen (nb. -6,5EV is donkerder dan -4EV) hoger in de plus betekent dat de camera in lichtere situaties kan scherpstellen (nb. +20 is meer licht dan +19).

Ik heb geen ervaring met de Z6II maar mijn eigen ervaring is ook dat de Z9 in low light met zeer weinig contrast meer moeite heeft met het vinden van focus dan de D6. Bij normale/goede contrasten, in low light, ervaar ik de Z9 als beter dan de D6 bodies. Dat laatste komt overeen met de opgegeven specs die hierboven staan.

Nikon geeft expliciet ook de AF specs van de Z6II bij gebruik van de Low Light AF optie waarmee het bereik behoorlijk groter wordt. Je kunt eens proberen om die aan te zetten (menu a10 op ON zetten) en zien of het dan beter gaat.
Fin.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di okt 18 2022 4:51 pm

Kijk: een typisch Vincent Riemersma antwoord. Uitgebreid en informatief. :lol:

Sorry hoor, maar ik heb geen van de camera's dus kan er niet uit ervaring over spreken. Daarnaast geloof ik er meer in dat mensen snappen hoe het werkt en daarmee een oplossing proberen te vinden als dat ze een voorgekauwd antwoord krijgen. Het liever een hengel dan een vis principe. Vandaar mijn uitleg over hoe scherpstellen werkt.

Mooi dat we elkaar zo aanvullen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

wopper
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door wopper » di okt 18 2022 5:21 pm

@Patrick
Bedankt voor je uitleg. Dat wat jij bedoelt begrijp ik heel goed, geen contact, geen scherp stellen. Strak wit en strak zwart is beide geen foto. Half wit en half zwart is wel een foto.
Maar mijn ervaring en testen zijn voor mij duidelijk. De D4s en D5 stelde en stelt wel scherp op een donker contrastrijk voorwerp in de AF-C stand. De Z6II stelt op dezelfde afstand op hetzelfde onderwerp in de AF-C stand niet scherp.
Gr.Wim

Bouwmachineweb.com

wopper
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door wopper » wo okt 19 2022 5:20 am

@Vincent.

Heel duidelijke uitleg heb je gegeven.

Z6II: Detection Range-4.5 to +19 EV (-6 to +19 EV with low-light AF)
Z9: Detection Range -6.5 to +19 EV (-8.5 to +19 EV with starlight view)
Het verschil lijkt maar klein, maar is toch wel best groot -4.5 en -6.5 EV als het op licht aan komt.

Had dan toch alleen verwacht dat de Z9 beter zou presteren als de D6.
Maja er zal best een oplossing komen t.z.t. neem ik aan.

En wat bij de Z6II ook wel fijn was geweest, dat het focus punt in AF-C een ietwat kleiner was geweest. In de AF-S stand is hij wel kleiner.
De instelling die jij aangaf had ik al op on staan a10.
We wachten maar gewoon af wat de tijd nog brengt qua update voor de Z6II en wat er qua opvolger gaat komen Z6III of Z8

Ik ben de uitdaging aan gegaan met de Z6II en tot heden hebben we elke keer steeds minder ruzie met mekaar.
Ook dit gaat goed komen, heb nog niet vaak de foto niet kunnen maken wat ik wou maken, iets met in oplossingen denken en doen.
Gr.Wim

Bouwmachineweb.com

Plaats reactie

Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”