Kader: panorama, vierkant of 'normaal'

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Myriad

Kader: panorama, vierkant of 'normaal'

Bericht door Myriad » za jan 05 2008 5:48 pm

Over 6 weken ga ik vanuit de fotografie opleiding die ik volg een hele dag landschapfoto's maken voor een reportage (voor zwart-wit).
Daar hoort een stuk voorbereiding bij. Ik ben dus alvast gaan kijken en heb enkele proef foto's gemaakt (het was erg grijs weer).

We zijn vrij om het kader te kiezen. Ik had vooraf voorkeur voor 'het' panorama formaat (omdat ik graag pano's maak).
Toen ik thuiskwam, merkte ik echter, dat het vierkante kader voor mijn foto's de mooiste composities opleverde.
Dat was wel een openbaring. Volgens mij dwingt dit formaat je meer op de compositie te letten, waardoor je meer diepte in je foto's krijgt.

1. Wie heeft een soortgelijke ervaring?
2. Zijn er (compositie) tips/regels waarop te letten bij een vierkant kader (anders dan bij het 'normale' formaat)?

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » za jan 05 2008 9:04 pm

De conclusie dat vierkant je dwingt tot sterke punten in je compositie heb ik vroeger vaak in fotoboeken gelezen. En ik ervaar het zelf ook. Zelf ben ik ook fan van het vierkante formaat.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » zo jan 06 2008 9:14 am

Zelf jaren 6x6 gefotografeerd en mijn ervaring is dat het makkelijker is om een interessante compositie te maken omdat je minder snel geneigd bent zaken in je beeld te betrekken die eigenlijk niets toevoegen aan het onderwerp of het geheel.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”