Uitdaging, fotografeer met een weggooicamera (vervolg)
- Maud
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Geeft niet.. Herkenbaar dat druk thuis zijn. Ben de hele dag al aanhet rennen en vliegen en heb geen moment gezeten..
Goed uitzieken!!
Goed uitzieken!!
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
Re: Uitdaging, fotografeer met een weggooicamera (vervolg)
In afwachting van reactie van mede forumleden heb ik mijn oude Agfa Clack, Click I en Clibo even weer opgepakt. De Agfa Click I was mijn allereerste camera, is nu ca 45 jaar oud en werkt nog steeds. De Agfa Clack was de oude camera van mijn ouders en is ruim 50 jaar oud.Frederix schreef:In mijn eerdere topic over dit onderwerp (Uitdaging Memento, fotografeer met een weggooicamera) heb ik serie opnamen laten zien gemaakt met een onbekend merk cameraatje met een onbekend merk film onder minimale omstandigheden.
Ik dacht, dat moet beter kunnen met een goed merk film. Ik heb een Fuji-cameraatje gescoord en deze op eerste kerstdag volgeschoten. De omstandigheden waren beter (waterig zonnetje), de resultaten ook. Zie hieronder een acht-tal foto's.
![]()
Foto 1
![]()
Foto 2
![]()
Foto 3
![]()
Foto 4
![]()
Foto 5
![]()
Foto 6
![]()
Foto 7
![]()
Foto 8
![]()
Foto 9, het testcameraatje van Fuji met een 400 asa film
Ik heb het fotograferen met een weggooicamera wel gezien en ga weer over tot de orde van de dag. Ik denk dat ik voldoende heb laten zien dat fotograferen met een weggooicamera best mogelijk is. Ik ben nieuwsgierig naar de resultaten van forumgenoten.
Ik heb de camera's geladen met een Kodak Portra 160NC rolfilm (160 asa). Mijn Clibo heb ik omgebouwd zodat deze op een 9 V batterij werkt ipv een 22½ volts batterij. De losse lampjes (Philips PF1B, richtgetal 40 bij 100 asa, B=blauw geschikt voor kleurenfilm) zijn nog gewoon verkrijgbaar.
Skippy heeft mij vandaag met zéér veel geduld geholpen dat ik de betreffende negatieven gescand kreeg (waarvoor nogmaals mijn dank) Hieronder staan een paar resultaten, uiteraard na bewerking in PS:

Foto 1, Agfa Click, negatiefformaat 6x6

Foto 2, Agfa Click, negatiefformaat 6x6

Foto 3, Agfa Clack, negatiefformaat 6x9, ingeflitst met Clibo-flitser

Foto 4, Agfa Clack, negatiefformaat 6x9, ingeflitst met Clibo-flitser

Foto 5, Agfa Clack, negatiefformaat 6x9, ingeflitst met Clibo-flitser
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik vind ze heel mooi geworden! De scans zagen er al goed uit maar wat Frederix er van gemaakt hebt overtreft mijn verwachting.
Het was een hele klus om het spul te scannen maar het resultaat mag er wezen.
Inspireert mij in ieder geval om mijn Clack-negatieven van de Amsterdam NCN shoot nog eens nader te bekijken.
Lijkt me ook héél leuk als medeforumleden op dit gebied iets laten zien. Kom op mensen, het hoeft niet altijd het nieuwste van het nieuwste en/of digitaal te zijn!
Inspireert mij in ieder geval om mijn Clack-negatieven van de Amsterdam NCN shoot nog eens nader te bekijken.
Lijkt me ook héél leuk als medeforumleden op dit gebied iets laten zien. Kom op mensen, het hoeft niet altijd het nieuwste van het nieuwste en/of digitaal te zijn!
Ik ben in ieder geval zo enthousiast geworden dat ik een nieuw item aan mijn website ga toevoegen, genaamd "Terug naar de Basis" met daarin foto's met de Agfa Clack, Click I en wegwerpcamera's. Ik houd jullie op de hoogte!Skippy schreef:Ik vind ze heel mooi geworden! De scans zagen er al goed uit maar wat Frederix er van gemaakt hebt overtreft mijn verwachting.
UPDATE 2008.01.06
Ik heb een item Terug naar de Basis aan mijn website toegevoegd.
Klik hier voor het nieuwe item. Door hier te klikken, kun je mijn website bekijken.
Laatst gewijzigd door Frederix op zo jan 06 2008 6:51 am, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
- Contacteer:
Op naar de pinhole camera!Frederix schreef:Ik ben in ieder geval zo enthousiast geworden dat ik een nieuw item aan mijn website ga toevoegen, genaamd "Terug naar de Basis" met daarin foto's mat de Agfa Clack, Click I en wegwerpcamera's. Ik houd jullie op de hoogte!
Ik heb zo'n idee dat er binnenkort een flatbedscanner in huize Frederix bij komt

Nu je het zegt, pinhole is wel ERG basic. Ik heb daar bloedmooie foto's van gezien.Skippy schreef:Op naar de pinhole camera!Frederix schreef:Ik ben in ieder geval zo enthousiast geworden dat ik een nieuw item aan mijn website ga toevoegen, genaamd "Terug naar de Basis" met daarin foto's mat de Agfa Clack, Click I en wegwerpcamera's. Ik houd jullie op de hoogte!
Ik heb zo'n idee dat er binnenkort een flatbedscanner in huize Frederix bij komt
-
- Moderator
- Contacteer:
Voor de liefhebbers dan;Frederix schreef:Ik heb daar bloedmooie foto's van gezien.
http://www.flickr.com/groups/pinholephotography/pool/
Wat dacht je van deze foto's dan:Skippy schreef:Voor de liefhebbers dan;Frederix schreef:Ik heb daar bloedmooie foto's van gezien.
http://www.flickr.com/groups/pinholephotography/pool/
http://www.pinhole.nl/index.htm
Pinholefoto's maken met je eigen digitale reflex kan natuurlijk ook.
Je kunt de bodydop gebruiken om een pinhole"lens" van te maken.
Of als je dit zonde vind een stukje zwart karton.
Maak in het midden een gat van ongeveer 10mm.
Plak hierover heen een stukje aluminiumfolie. Prik met een naald een heel klein gaatje en je kunt gaan experimenteren met pinholefotografie.
Je zult versteld staan van de scherptediepte en de heldere kleuren.
Kun je daarna al je lenzen op Mplaats zetten.
Je kunt de bodydop gebruiken om een pinhole"lens" van te maken.
Of als je dit zonde vind een stukje zwart karton.
Maak in het midden een gat van ongeveer 10mm.
Plak hierover heen een stukje aluminiumfolie. Prik met een naald een heel klein gaatje en je kunt gaan experimenteren met pinholefotografie.
Je zult versteld staan van de scherptediepte en de heldere kleuren.
Kun je daarna al je lenzen op Mplaats zetten.