Filters voor zwart/wit fotografie

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Plaats reactie
Hanneke

Filters voor zwart/wit fotografie

Bericht door Hanneke » vr jan 04 2008 12:12 am

Sinds een half jaar ben ik steeds meer bezig met analoge fotografie. Alleen zwart/wit, en met een toestel van m'n pa, een Nikon F601. Daarnaast met een heel fijn Sigma lensje, 1:2.8 17/35 mm, een standaard bodykit, een 70/300mm en een 50mm/1:8.

Meestal gebruik ik een kodak tmax 400, vanwege de lichtgevoeligheid en de korrel, soms ook een 1600 of 3200. Ook leuk om mee te spelen :)

Enfin, gebruiken jullie filters? Zoja welke? Wat voor merk? Zelf geknipt en geplakt? Met welk effect gebruik je die? En wat zijn de onmisbare?

Ben benieuwd!

GdP

Re: Filters voor zwart/wit fotografie

Bericht door GdP » vr jan 04 2008 12:15 am

Hanneke schreef:Sinds een half jaar ben ik steeds meer bezig met analoge fotografie. Alleen zwart/wit, en met een toestel van m'n pa, een Nikon F601. Daarnaast met een heel fijn Sigma lensje, 1:2.8 17/35 mm, een standaard bodykit, een 70/300mm en een 50mm/1:8.

Meestal gebruik ik een kodak tmax 400, vanwege de lichtgevoeligheid en de korrel, soms ook een 1600 of 3200. Ook leuk om mee te spelen :)

Enfin, gebruiken jullie filters? Zoja welke? Wat voor merk? Zelf geknipt en geplakt? Met welk effect gebruik je die? En wat zijn de onmisbare?

Ben benieuwd!
Hanneke het is inmiddels laat, morgen zal ik je het een en ander laten zien.

GdP

Bericht door GdP » vr jan 04 2008 12:35 am

Bij zwart/wit fotografie zijn kleurenfilters heel erg belangrijk, je kan er de kleuren donkerder of lichter grijs mee maken. Gebruikt je bij de zwart/wit fotografie kleurenfilters dan moet je onthouden dat de kleur van het filterglas de eigen kleur licht maakt en de tegenovergestelde kleur donker. Een rood filter maakt het blauw van de lucht dus donker (de wolken blijven wit en steken dramatisch af tegen een diep donkere lucht) Een oranje filter doet dat iets minder en een geel filter nog weer minder, een blauw filter maakt het blauw helemaal wit, de wolken blijven gewoon wit en zijn dus niet meer te zien !

In deze cirkel kan je zien welke kleuren tegenover elkaar staan.

Afbeelding

Nikon heeft zeven filters gemaakt voor zwart/wit fotografie.
3x geel Y44, Y48 en Y52, oplopend in sterkte.
2x groen X0 en X1, ook oplopend in sterkte.
En een oranje O56. En een rood R60 filter.

Deze filters heb ik veel gebruikt toen ik nog zelf z/w foto's afdrukte in de doka.

Wanneer je van plan bent je z/w negatieven te digitaliseren vraag ik mij af of het gebruik van dit soort filters wel zinvol is. Maar misschien kan een ander daar meer over vertellen.

Hanfo

Bericht door Hanfo » zo jan 06 2008 1:21 pm

Volgens mij heeft het wel zin om filters te gebruiken, ook als je inscant. De densiteit van bepaalde grijstinten worden anders en dat zie je op de scan terug. Bijvoorbeeld een blauwe lucht word lichter weergegeven op het negatief met een geelfilter waardoor de wolken beter uitkomen. De dekking van het blauw op het negatief wordt minder en het licht van de scanner kan er dan makkelijker doorheen en dat vertaalt zich op de uiteindelijke scan

ML

Bericht door ML » zo jan 06 2008 5:38 pm

Ik had altijd een setje filter van Cokin
Die hebben ook heel leuke truuk en special effect filters. Het is een systeem met een adapter ring, een filterhouder, eventueel zonnekap en verschillende vierkante filters.
Door dit systeem hoef je niet voor iedere lens weer een zelfde filter in de juiste diameter te kopen. Alleen een andere adapter ring
Het was daarmee ook makkelijk om zelf filters te maken, een kartonnetje met een hartje of sleutelgat eruitgesneden ofzo.
http://www.cokin.com/
Ik heb er veel plezier van gehad.

Hanfo

Bericht door Hanfo » ma jan 07 2008 9:01 am

Tegenwoordig kun je goede filters tweedehands erg goedkoop kopen, ik zou je niet vermoeien met Cokin filters, alhoewel het een leuk systeem is, is de kwaliteit niet 'je van het'. Zonde van je mooie optiek.
Laatst gewijzigd door Hanfo op ma jan 07 2008 2:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

mikemix

Bericht door mikemix » ma jan 07 2008 9:58 am

Idd geen Cokin, gebruik bij voorkeur origineel Nikon of/en B en W.

Geelfilter en Roodfilter waren/zijn favoriet voor mooie donkere luchten (blauw) bij mooi weer.

evertfoto

Bericht door evertfoto » ma jan 07 2008 7:24 pm

Zoals mikemix al aangeeft zijn de gele en rode filters favoriet.
Denk ook eens aan oranje en groen.
Wat is de filtermaat die je zoekt?
Er is binnenkort weer een fotograficabeurs in Houten, 17 februari, waar je deze filters voor niet al te veel geld kunt kopen.
Heb zelf de ervaring dat de Cokinfilters ook prima werken.

GdP

Bericht door GdP » zo jan 13 2008 12:49 am

Bij het gebruik van gekleurde filters moet er wel op worden gelet dat 3D Kleur Matrix belichtingsmeting niet mogelijk is. Door dit soort filters wordt de ‘kleurbalans’ helemaal verstoord. Centrum gericht, of spotmeting werkt wel.

ML

Bericht door ML » zo jan 13 2008 11:59 am

GdP, je hebt wel gelijk, maar kijk eens naar de toppic start : we hebben het over analoge fotografie, en niet met een F4 of F5 nikon (de enige die naar ik meen kleur matrix meting hebben) maar met een F601.

GdP

Bericht door GdP » zo jan 13 2008 11:05 pm

ML schreef:GdP, je hebt wel gelijk, maar kijk eens naar de toppic start : we hebben het over analoge fotografie, en niet met een F4 of F5 nikon (de enige die naar ik meen kleur matrix meting hebben) maar met een F601.
Ik zat teveel aan mijn F6 te denken. :)

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”