NEF (RAW)-compressie Nikon Z6II

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9
Plaats reactie
Sam1970
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

NEF (RAW)-compressie Nikon Z6II

Bericht door Sam1970 » za jun 24 2023 1:58 pm

Hoi,

De Z6ii biedt de optie om bij NEF (RAW)-opname de compressie te zetten op compressie zonder verlies, gecomprimeerd en ongecomprimeerd. Weet iemand wat hier de voor- en nadelen van zijn?

Groetjes,
Sam

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: NEF (RAW)-compressie Nikon Z6II

Bericht door henkk » za jun 24 2023 2:57 pm

Het voordeel van compressie is dat je bestanden kleiner blijven en er dus meer op je kaart kunnen en ook dat ze sneller worden opgeslagen/uitgelezen. Het nadeel van compressie is dat er verlies van kwaliteit optreedt (bijv. JPEG-compressie); verliesloze compressie voorkomt dit (c.q. beperkt het tot een minimum). Verliesloze compressie vind ik daarom een goede tussenweg.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Tony D
Moderator
Moderator
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Tony D » za jun 24 2023 3:53 pm

Heike Jasper schrijft in haar boek ‘Fotograferen met de Nikon Z’ :
“Met de 24 megapixel L-RAW moet u Compressie zonder verlies kiezen als u compressie wilt. De bestandsgrootte wordt met ongeveer 20 tot 40% gereduceerd zonder, naar mijn mening, enig zichtbaar kwaliteitsverlies.”
Ik heb het geprobeerd op de Z6ii en ik kom ongecomprimeerd op 40-45 Mb grote bestanden en met compressie zonder verlies op ca 28-32 Mb. Het scheelt dus echt behoorlijk in je opslagruimte en in de verwerking op je computer.
Overigens wordt bij de instelling RAW-M en RAW-S altijd gecomprimeerd zonder verlies volgens haar. Je gebruikt dan minder pixels en daardoor worden de bestanden ook al kleiner, maar natuurlijk wel met minder info en scherpte. Daar heb ik mijn Z6ii niet voor aangeschaft.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » za jun 24 2023 7:26 pm

Ik betwijfel of RAW M of S door compressie wordt gemaakt. RAW M levert een groter dynamisch bereik (ca 1/2 stop) dan L dus daarom gebruik ik dat soms (bron: photonstophotos.net). Ik denk eerder dat pixels worden samengevoegd en dat is wat anders dan compressie (dan verandert het aantal pixels niet).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za jun 24 2023 9:28 pm

Het formaat RAW heeft geen directe link met de compressie die gebruikt wordt b ij het opslaan. Heel eenvoudig uitgelegd zijn de drie keuzen het volgende:

- Zonder compressie: sla de bitjes exact zo op als ze in het geheugen staan.
- Met lossless compressie: sla de bitjes op een slimme manier op, maar het resultaat bij het inlezen na het weer uitpakken moet exact gelijk zijn aan het origineel.
- Niet lossless compressie (lossy): sla de bitjes zo op dat het eindresultaat het origineel heel goed benadert, maar het hoeft niet exact gelijk te zijn.

Het voordeel van niet lossless (lossy) is dat je de bestanden nog een stuk kleiner maakt en je niet veel verlies leidt. Het zou genoeg moeten zijn, maar ik kies al meer dan 10 jaar voor lossless compressie. Ik denk dat dat het beste compromis is.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Sam1970
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Sam1970 » ma jun 26 2023 4:37 pm

Dank jullie wel voor de reacties! Ik ben weer een stuk wijzer. :-)

Plaats reactie

Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”