Bericht
door ben42 » do jun 29 2023 5:01 pm
Hallo Hester, breking van het licht een een zeer ruim begrip, zonder breking geen foto. Dus die term laat ik even buitten beschouwing.
Is dit weg te poetsen met Lightroom of Photoshop. Voor dit verschijnsel heeft Lightroom en Photoshop geen voorzieningen. Met enkele van de tools kun je het effect wel beinvloeden, maar volgens mij zal dat niet zo heel veel verschil maken.
De onscherpte is voor zover ik het kan zien alle richtingen uit, het lijkt daarom niet op beweging. De onscherpte zit waarschijnlijk overal, maar is vooral zichtbaar op de randen van flinke lichtovergangen of kleurovergangen.
Mijn vermoeden is dat 1.8 op de 50 mm lens met een tussenring, een net te grote opgave is voor deze lens. En ik vermoed, dat het effect wordt veroorzaakt door de randen van het lenssysteem. Diafragmeren (zo vermoed ik) kan het probleem voor een zeer groot deel oplossen. Daarom graag enkele foto's onder dezelfde omstandigheden gemaakt, maar met een variateit aan diafragma's. Dus weer beginnen met de foto als boven (kijken of het reproduceerd) en dan vervolgens kleinere diafragma's gebruiken. Hiermee kan dan in ieder geval het fenomeen worden bestudeerd.
En misschien levert het wel een foto, die je zou willen hebben. (Maar voor dit moment vind ik het fenomeen bestuderen meer interressant).
En graag worden we op de hoogte gehouden (met foto's) van het resultaat.
Ik ben wel benieuwd.
Succes.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700