objectief voor portret fotografie??????

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
Imprinted Reflection

objectief voor portret fotografie??????

Bericht door Imprinted Reflection » wo sep 27 2006 4:26 pm

ik ben van plan binnenkort een eigen mini studio te openen die ik op lokatie kan opbouwen

nou is mijn vraag; wat voor lens kan ik het beste gebruiken

zelf zat ik te denken aan een tweedehands 50mm F1.4 of 1.8 omdat mijn budget niet zo hoog ligt

of is het slim om meerdere aan te schaffen, en zo ja welke brandpuntsafstand dan zowel

kan iemand iets aanbevelen?

alvast bedankt

MVG

Michael Maas

alfa156

Bericht door alfa156 » wo sep 27 2006 4:55 pm

Het ligt helemaal aan de ruimte die je hebt. Je kan kiezen voor een 50mm of een 85mm. Als je de 50mm gebruikt kan je wat dichter bij degene staan die je wil fotograferen. Ook wordt wel een 105mm gebruikt. Dus keuze zat. Er is overigens hierover al genoeg geschreven op het forum.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo sep 27 2006 4:56 pm

Ik heb zelf een 50mm f1.8 en vind hem op de D70 goed bruikbaar als portret objectief..

zeker als je aan een klein budget gebonden bent een aanrader.

(50mm wordt ongeveer 75 mm op een digitalebody)

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

vanson

Bericht door vanson » wo sep 27 2006 9:19 pm

Het ligt er inderdaad maar net aan hoe ver je van je onderwerp/model af kunt danwel wilt staan. Een f1.4 (zowel de 50mm als de 85mm) is net wat harder in de overgang van scherp naar onscherp. De f1.8 'portretlenzen' zijn wat zachter in deze overgang. De onscherpteweergave van zowel de 50mm/f1.4 als de 85../f1.4 zijn erg mooi, volgens sommigen zelfs fenomenaal.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr sep 29 2006 7:51 am

Je vraag is wat dubbel: weinig budget en je wilt meerdere objectieven voor portretten aanschaffen.

De 50 mm is geen portretlens, want het perspectief vertekend enigszins. Het maakt niet uit of je de 50 op een F90 of op een D80 gebruikt. Op een D camera zie je minder afgebeeld, maar de perspectief vertekening blijft.

Ook de werkafstand van een 50 is een probleem. Je zit te dicht op je onderwerp.

Zelf is voor mij het 20mm het ideale portret objectief. Geheel in tegenspraak met m'n voorgaande beweringen dus. Kijk naar m'n zwart-wit opnamen op m'n site. (geheel onderaan, links)

Tweedehands is dit objectief heel moeilijk te vinden, want je bent niet de enige die er een zoekt.

martijn01

Bericht door martijn01 » vr sep 29 2006 11:25 am

Mijn vader is beroeps fotograaf en ik heb toevallig gister deze vraag aan hem gesteld! Het nadeel van de 50 mm gebruiken als portret lens is dat je dan redelijk dicht op de persoon in kwestie moet komen, dit kan leiden tot rare gezichts uitdrukkingen van de persoon omdat ie zich bv niet op zij'n gemak voelt. Ik hoop dat je er iets aan hebt! veel plezier met je keuze!

!!!!!Photokina was 1 van de leukste dagen uit mijn leven!!!!!

evertfoto

Bericht door evertfoto » vr sep 29 2006 5:37 pm

In een ministudio gebruik je denk ik matige telelenzen voor portretopnamen.
Of je moet meer willen opnemen dan alleen het gezicht.
Volgens mij heb je al een 18-55 lens. Ga die eerst eens uitproberen alvorens een lens erbij te kopen.
Mijn mening voor digitaal is dat een ouderwetse lens met een brandpuntafstand van 60 of 85mm geschikt zal zijn om zonder noemenswaardige vertekeningen een goed portret te maken.
Concentreer je meer op welk soort licht je wilt gaan gebruiken.
Flitlicht of continulicht?

sportpics

Bericht door sportpics » za sep 30 2006 11:58 am

hoi hoi

M'n ouders gebruiken de 50 mm 1.8,
ook voor portret (kleinzoontje,m'n neefje),
ik moet zeggen,echt een mooi stukje glas werk.

je hebt een verlenging van 25 mm,dus je hebt dan eigenlijk 75 mm,wat een hele mooie lens is daar voor,en je kunt mooi spelen met je ruimte van de diafragma.(scherpte diepte).

ik zal het zeker overwegen,(neem dat ding van m'n ouders wel eens mee,vinden ze helemaal niet leuk :oops: )maar de foto's die er uit rollen zijn erg mooi.

is zeker de moeite waard

groetjessssss

Imprinted Reflection

bedankt

Bericht door Imprinted Reflection » za sep 30 2006 5:05 pm

bedankt allenmaal ik zal de info goed gebruiken

MVG

Michael Maas

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”