oa 90 mp foto's en ruisreductie. Verwerking op de computer (ik denk met NX Studio) is wel vereist, er komt niet zo maar een 90mp foto uit de camera rollen.henkk schreef:Ik ben wel benieuwd wat de pixel-shift functie gaat betekenen voor de scherpte. Het zou wel eens kunnen dat je daarmee een aan een groter aantal pixels van de sensor equivalent resultaat kunt bereiken. Maar dat is dus nog even afwachten.
Nikon introduceert de Zf full frame
Re: Nikon introduceert de Zf full frame
- HenkvanZuylen
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
FloraBean schreef:(Donaties zijn welkom, dan koop ik er met liefde een Zf voor mezelf van.)

Het is maar hobby, relax!
- Tony D
- Moderator
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Nadeel daarvan is dat je een groep maakt met een DX en een FX camera bij elkaar.FloraBean schreef: Oh ja, op het forum is er nu een categorie Z30, Z50, Zfc, maar misschien is het handig een categorie Zf en Zfc aan te maken en daar de draadjes van de Zfc naar toe te verplaatsen.
Van de andere kant is de bediening van beide camera's wel iets anders dan van de 'standaard' Z camera's
Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie
- JerryBig
- Clublid
Is die prijs in vergelijking met de VS niet een beetje extreem? €2500 vs $2000 voor de body.
Het loont bijna de moeite om even op en neer te vliegen.
Het loont bijna de moeite om even op en neer te vliegen.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste Jerry,
Bedenk dat usa prijzen exclusief btw/sales tax worden gemeld.
Groeten, Gijs
Bedenk dat usa prijzen exclusief btw/sales tax worden gemeld.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Wat een stilte rondom deze camera... behalve gedoe om de prijs uiteraard, geheel volgens NCN traditie
Mijn indruk: De Nikon Z ƒ is een waanzinnig fijne camera en ik denk zelfs (advocaat van de duivel) voor veel fotografen hier misschien ook een betere keuze dan een Nikon Z 8 of een Nikon Z 9
Voor mij is de Nikon Z ƒ echt een fotografen camera, weinig poespas maar tegelijkertijd wel alle nieuwe technologieën en mogelijkheden. Uiteraard kan het zo zijn dat de vormfactor niet je smaak is (mijne wel) maar ik ben erg onder de indruk van deze camera, de prestaties en de beelden.
Dit is weer echt een camera die ik graag meeneem als ik op pad ga met het gezinnetje, of gewoon in en rondom het huis. Dit in tegenstelling tot mijn D6-en en Z 9's die voor de huis, tuin en keuzefotografie toch echt iets te groot zijn en vooral, iets teveel 'werk camera's' zijn voor mij!
1.

2.

3.

4.

5.

6.

En uiteraard kan hij ook in kleur... en misstaat deze camera zeker ook niet als productie camera!!!
7.

nb. Alle zwart wit beelden in-camera jpegs met minimale edit, laatste kleurenbeeld in NEF geschoten en door de malle molen gehaald

Mijn indruk: De Nikon Z ƒ is een waanzinnig fijne camera en ik denk zelfs (advocaat van de duivel) voor veel fotografen hier misschien ook een betere keuze dan een Nikon Z 8 of een Nikon Z 9

Voor mij is de Nikon Z ƒ echt een fotografen camera, weinig poespas maar tegelijkertijd wel alle nieuwe technologieën en mogelijkheden. Uiteraard kan het zo zijn dat de vormfactor niet je smaak is (mijne wel) maar ik ben erg onder de indruk van deze camera, de prestaties en de beelden.
Dit is weer echt een camera die ik graag meeneem als ik op pad ga met het gezinnetje, of gewoon in en rondom het huis. Dit in tegenstelling tot mijn D6-en en Z 9's die voor de huis, tuin en keuzefotografie toch echt iets te groot zijn en vooral, iets teveel 'werk camera's' zijn voor mij!
1.

2.

3.

4.

5.

6.

En uiteraard kan hij ook in kleur... en misstaat deze camera zeker ook niet als productie camera!!!
7.

nb. Alle zwart wit beelden in-camera jpegs met minimale edit, laatste kleurenbeeld in NEF geschoten en door de malle molen gehaald
Fin.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Zo. Een duidelijk punt gemaakt.
Het is dat ik net een Leica Q3 gekocht heb en de hobbykas voorlopig leeg is, maar deze camera was anders wellicht voor mij aanleiding geweest om weer te investeren in Nikon. Echt een camera die mij aanspreekt!

Het is dat ik net een Leica Q3 gekocht heb en de hobbykas voorlopig leeg is, maar deze camera was anders wellicht voor mij aanleiding geweest om weer te investeren in Nikon. Echt een camera die mij aanspreekt!
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Inderdaad een goed gelukte camera waaraan ook te zien is dat Nikon geleerd heeft van de mindere punten van de Df.
Ik heb deze camera nog niet in handen gehad maar ik vermoed dat deze prettiger in de hand ligt met kleinere, lichte objectieven dan met de grotere Z-objectieven.
Persoonlijk zou ik dan gaan voor manual focus Voigtländer objectieven in Nikon Z-mount of Leica M-mount met een M naar Z adapter. En dan de knop op de Z f vastlijmen in zwart/wit modus.
Ik heb deze camera nog niet in handen gehad maar ik vermoed dat deze prettiger in de hand ligt met kleinere, lichte objectieven dan met de grotere Z-objectieven.
Persoonlijk zou ik dan gaan voor manual focus Voigtländer objectieven in Nikon Z-mount of Leica M-mount met een M naar Z adapter. En dan de knop op de Z f vastlijmen in zwart/wit modus.
-
- Redactie NCN Magazine
- Contacteer:
Yoo-hoo, let's hear it for the Zf! 
Mooie aanvulling op het verhaal dat Emile op de clubdag vertelde. Ik denk een prachtige camera, inside and out, met een prachtige kwaliteit-prijsverhouding.
Fijn dat je je visie gepaard laat gaan met zo'n aansprekende diversiteit aan beelden, Vincent.

Mooie aanvulling op het verhaal dat Emile op de clubdag vertelde. Ik denk een prachtige camera, inside and out, met een prachtige kwaliteit-prijsverhouding.
Fijn dat je je visie gepaard laat gaan met zo'n aansprekende diversiteit aan beelden, Vincent.
-
- Moderator
- Contacteer:
Dat punt blijkt m.i. niet uit deze beelden, die hadden (met weinig nabewerking) ook met een andere Z camera gemaakt kunnen worden. Het unieke van de Z f is het uiterlijk en het afwijkende bedieningsconcept. Met name dat laatste valt lastig in tekst over te brengen beter kun je dit zelf ervaren en beoordelen of dit bij je past. Zo was de Df niet de camera voor mij.Patrick schreef:Zo. Een duidelijk punt gemaakt.![]()
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
De ironie is nu juist dat DAT dus precies mijn punt is...Skippy schreef: Dat punt blijkt m.i. niet uit deze beelden, die hadden (met weinig nabewerking) ook met een andere Z camera gemaakt kunnen worden.

Ik krijg steeds vaker het gevoel dat een groep leden hier extreem 'worstelt' met de oneindige mogelijkheden, instellingen en knoppen op de topmodellen zoals de Nikon Z 8 en de Nikon Z 9...
Als je met een, op het oog, veel meer "basic camera", met minder 'toeters en bellen', minder mogelijkheden en complicaties, maar wel met alle nieuwste technologieën, hetzelfde resultaat kunt behalen... Is het dan soms, voor sommige personen, misschien niet een betere keuze om al die frictie weg te halen en gewoon weer lekker foto's te maken met een echte 'fotografen camera'?? Zomaar een overdenking...
Meeste beelden hierboven notabene geschoten met de Z 28mm f/2.8

Fin.
-
- Moderator
- Contacteer:
Mee eens, niet voor niets dat er veel belangstelling is voor de workshop Mastering de Z8 en Z9.Vincent schreef:Ik krijg steeds vaker het gevoel dat een groep leden hier extreem 'worstelt' met de oneindige mogelijkheden, instellingen en knoppen op de topmodellen zoals de Nikon Z 8 en de Nikon Z 9...
Zoals Patrick Put, met een Leica Q3Vincent schreef:Als je met een, op het oog, veel meer "basic camera", met minder 'toeters en bellen', minder mogelijkheden en complicaties, maar wel met alle nieuwste technologieën, hetzelfde resultaat kunt behalen... Is het dan soms, voor sommige personen, misschien niet een betere keuze om al die frictie weg te halen en gewoon weer lekker foto's te maken met een echte 'fotografen camera'?? Zomaar een overdenking...

- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Zoiets. Als je de mogelijkheden afzet daarvan tegen de prijs ervan, dan is het nog idiotere aanschaf dan het nu wellicht al lijkt.Skippy schreef:Zoals Patrick Put, met een Leica Q3

Nu ben ik, al zeg ik het zelf, erg goed in technische zaken en zou ik niet schikken van een Z8 of Z9. Ik kan er ongetwijfeld prima mee fotograferen, zeker als ik de camera een beetje leer kennen. Maar voor wat ik doe in de fotografie vind ik het geen passende cameramodellen. En juist dát is wat me aanspreekt in dit model. En wat me tijden geleden aansprak in wat Fujifilm maakt. Mijn X-T1 tot 3 lijken ook niet toevallig erg op wat Nikon nu als systeemcamera uitbrengt met een FX formaat sensor. Zeker wat betreft bediening.
De Df destijds vond ik een stuk plastic dat niet dezelfde gevoelens bij me veroorzaakte. Nu heb ik de Zf nog NIET in handen gehad, maar de indrukken online zijn prima. En als Vincent het ding dan ook nog aanprijst...
Laatst gewijzigd door Patrick op za nov 04 2023 8:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
- Contacteer:
Ik neem aan dat je nog niet bedoelt?Patrick schreef:Nu heb ik de Zf nog in handen gehad, maar de indrukken online zijn prima
Top dat Vincent zijn ervaring deelt maar zijn mening is hopelijk niet zaligmakend. Zelf blijven nadenken of deze camera met zijn specifieke eigenschappen geschikt is voor jouw fotografie lijkt mij een vereiste voordat deze in je winkelmand belandt.Patrick schreef:En als Vincent het ding dan ook nog aanprijst...
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ja, het woordje NIET miste.
Zoals gezegd ben ik voldoende voorzien voorlopig. En je kent me wel een beetje. Ik loop niemand als een lemming achterna. Zelfs Vincent niet. Het was mijn manier om hem even te bedanken/complimenteren.
Zoals gezegd ben ik voldoende voorzien voorlopig. En je kent me wel een beetje. Ik loop niemand als een lemming achterna. Zelfs Vincent niet. Het was mijn manier om hem even te bedanken/complimenteren.