SD SDHC ervaringen?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
pauls

SD SDHC ervaringen?

Bericht door pauls » di jan 08 2008 9:01 pm

Ik ga 25 dagen reizen en neem de D80 mee. SD kaartje legen tijdens de trip is niet mogelijk en de omstandigheden zijn zodanig dat ik deze keer m'm macbook thuis laat.

Heeft iemand inmiddels ervaring met SD kaartjes met hoge capaciteit in de D80, de SDHC van 4 of zelfs 8 Gb? Ik overweeg deze:
http://shop.transcend.nl/product/produc ... d=ZSTD0242

Snelheid is niet zo heel belangrijk, wel wil ik minimaal 1500 foto's kunnen maken in hoge resolutie jpg. Een image tank van 40Gb is ook nog een optie... wat is wijsheid?

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » di jan 08 2008 9:07 pm

Kun je je MP3 speler niet gebruiken als image tank? En dan gewoon in RAW schieten... dat zou ik doen.

Yvette Verwer

Bericht door Yvette Verwer » di jan 08 2008 9:56 pm

1500 foto's in NEF is minder dan 10GB, ik zou 5 (of 6) 2GB kaartjes meenemen, ben je voor 150, euro klaar en je hebt voor jaren genoeg kaartjes

Shamrock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Shamrock » di jan 08 2008 10:07 pm

Ik heb een SDHC van 4GB in m'n D80 zitten, dit werkt uitstekend.
Bij vlagen ben ik geniaal..... Helaas is het hier altijd windstil!.

dragon2

Bericht door dragon2 » di jan 08 2008 10:10 pm

8GB werkt ook prima.

hoefnix

Bericht door hoefnix » wo jan 09 2008 10:42 am

Ik zelf heb er voor gekozen dat ik niet "enorme" kaartjes wil gebruiken en liever een paar kleinere. Ik hoop dat als er ooit een kaartje ter ziele gaat, dat niet m'n enige is, en dat ik dan de rest van de fotos op de andere kaartjes in ieder geval nog heb.

Ik koop dus liever 2x 1Gb voor 2x 16 euro, dan 1x 2Gb voor 25 euro. Natuurlijk wel opletten dat je een goede plek hebt voor de kaartjes die niet in je camera zitten, dat je ze niet kwijt raakt.

Als ik het zo uitreken, heb je bijna 4G nodig, ik zou dus voor 2x 2Gb of zelfs 4x 1Gb gaan. (evt. 3x 1Gb + 2Gb)....

dragon2

Bericht door dragon2 » wo jan 09 2008 10:46 am

ik heb liever 1 grote kaart en dan via usb de kaart uitlezen, dat voorkomt dat de contacten van de kaartlezer kapot gaan.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » wo jan 09 2008 11:44 am

hoefnix schreef:Ik zelf heb er voor gekozen dat ik niet "enorme" kaartjes wil gebruiken en liever een paar kleinere. Ik hoop dat als er ooit een kaartje ter ziele gaat, dat niet m'n enige is, en dat ik dan de rest van de fotos op de andere kaartjes in ieder geval nog heb.

Ik koop dus liever 2x 1Gb voor 2x 16 euro, dan 1x 2Gb voor 25 euro. Natuurlijk wel opletten dat je een goede plek hebt voor de kaartjes die niet in je camera zitten, dat je ze niet kwijt raakt.

Als ik het zo uitreken, heb je bijna 4G nodig, ik zou dus voor 2x 2Gb of zelfs 4x 1Gb gaan. (evt. 3x 1Gb + 2Gb)....
Je hebt prachtige doosjes, voor een euro of tien, waarin je vier kaartjes kwijt kunt. Kun je zonder problemen op gaan staan!.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

ronn4you

Bericht door ronn4you » wo jan 09 2008 3:44 pm

haai hallo zag dat je problemen had met het leegen van je sd ,ik reis ook de helle werld over (gelukkig) ,en neem altijd een 3.5 usb hard disk mee weegt niks kost niks (ik zelf bezit een lacie en heb nooit exsterne drivers nodig ),laast bij mycom 40 euro voor 120 gig ,dan zou je ook nog een usb card raeder mee kunnen nemen ,als je dan een computer tegen komt kun je je foto`s naar je disk uploaden werkt pima en veilg

hoop dat je iets hebt aan deze informatie

pauls

Bericht door pauls » za jan 12 2008 10:58 am

Dank voor alle reacties.
Ik denk -meest praktisch- dat ik één of twee kaartjes van 4Gb aanschaf. Met de 1Gb die ik nu heb en nog een kaartje dat ik voor de trip kan lenen kom ik die 25 dagen wel door. SDHC werkt feilloos. Die kaartjes zijn nooit weg, en zo'n image tank... wel luxe want hoe vaak ga ik die na deze trip nog gebruiken?

Marti58
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Marti58 » za jan 12 2008 12:52 pm

Pauls,

ik gebruik 4GB Lexars 133 en deze bevallen me prima 330 shots in Raw ...2 kaartjes 660 foto's lijkt me een aardige speel ruimte :D :D
* living in harmony with nature and other beings...will create a better world for all * marti58 -2006

Rdbruin

Bericht door Rdbruin » za jan 12 2008 3:53 pm

Ik gebruik nu zelf sinds kort een 4GB Sandisk Extreme III in m'n D80.

De capaciteiten:
NEF 326
JPEG Fine 530
JPEG Normal 1.0 K
JPEG Basic 2.0 K
NEF+JPEG Fine 218
NEF+JPEG Normal 260
NEF+JPEG Basic 288

Mijn ervaring met Transcend zijn niet al te best. Ik vind dat de stevigheid van de kaartjes heel erg tegenvalt! Heb verder zelf kaartjes van Kingston en Sandisk en deze voelen vele malen steviger aan.
Ook heb ik met mijn enige Transcen kaartje al 2 keer gehad dat ik al mn data plots kwijt was.

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » za jan 12 2008 4:07 pm

ronn4you schreef:haai hallo zag dat je problemen had met het leegen van je sd ,ik reis ook de helle werld over (gelukkig) ,en neem altijd een 3.5 usb hard disk mee weegt niks kost niks (ik zelf bezit een lacie en heb nooit exsterne drivers nodig ),laast bij mycom 40 euro voor 120 gig ,dan zou je ook nog een usb card raeder mee kunnen nemen ,als je dan een computer tegen komt kun je je foto`s naar je disk uploaden werkt pima en veilg

hoop dat je iets hebt aan deze informatie
Hoe bedoel je dit? Dan sleep je ook een laptop oid mee?
Ik ben hier incognito...

Rdbruin

Bericht door Rdbruin » zo jan 13 2008 2:46 pm

Denk dat Ronny bedoeld dat hij een usb harde schijf en eventueel een usb cardreader meeneemt. Ter plaatse een internetcafe oid opzoekt. zijn schijf en cardreader daar eraan hangt en zo de foto's direct overzet.

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » zo jan 13 2008 2:47 pm

Klinkt aannemelijk...
Ik ben hier incognito...

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”