Advies/tips/ervaringen gevraagd
-
- Redactie NCN Magazine
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Advies/tips/ervaringen gevraagd
Verrassend dat het toch de 28-75mm is geworden. Ben wel heel benieuwd naar je ervaringen als je 'm straks hebt. Alvast veel fotoplezier ermee gewenst!
- DannySan
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik wilde eigenlijk geen afscheid nemen van de 70-200 en deze tweede generatie 28-75 is duidelijk beter. Bedankt!Karina2 schreef:Verrassend dat het toch de 28-75mm is geworden. Ben wel heel benieuwd naar je ervaringen als je 'm straks hebt. Alvast veel fotoplezier ermee gewenst!
Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- DannySan
- Clublid
Bedankt Bert!Bert vD schreef:Proficiat
Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- gvdnberg
- Clublid
- Contacteer:
En nu Danny, nadat je een dik half jaar verder bent? bevalt het Tamron objectief? Is het wat je zocht? Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
(en nog den wens van een voorspoedig en gezond 2025 voor jou)
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Actieve Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gert van den Berg,
Actieve Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Beste wensen allemaal! Goede gezondheid en veel fotoplezier!
In juni heb ik hetzelfde traject gelopen: 24-50 Z ingeruild op de Tamron 28-75 G2. Kon hem gelijk meenemen bij de presentatie van de Z6iii bij De Vakman.
Uitstekende lens, stelt me geen moment teleur. Ik heb hem vergeleken met de AF-S 35/1.8 en die overtreft hij ruimschoots (en dat vind ik een behoorlijk goede prime voor F-vatting). Ik heb vergeleken op de Z ƒ, helaas past hij niet op de D850. Lekker licht, niet te groot (vergelijkbaar met m'n aloude 35-105 AI-S op een FA). Al veel gebruikt alhoewel hij nu concurrentie heeft van de 14-40/4 S die ik van Richard heb overgenomen. Ik heb de toewijsbare knop met een USB-3 kabeltje en de gratis lens utility ingesteld op AF/MF keuze (bij langer dan 1 sec indrukken om ongewenste keuzes te voorkomen) en dan komt de focus peaking ook vanzelf op. Het uitschuiven bij zoomen is vrij beperkt, minder dan 2 cm aan het verre eind en heel weinig in de middenrange.
Nu nog wachten op de G2 versie van de 70-180 Tamron, voor Sony is die er al meer dan een jaar (zou Nikon daar kartel-afspraken over hebben gemaakt?).
In juni heb ik hetzelfde traject gelopen: 24-50 Z ingeruild op de Tamron 28-75 G2. Kon hem gelijk meenemen bij de presentatie van de Z6iii bij De Vakman.
Uitstekende lens, stelt me geen moment teleur. Ik heb hem vergeleken met de AF-S 35/1.8 en die overtreft hij ruimschoots (en dat vind ik een behoorlijk goede prime voor F-vatting). Ik heb vergeleken op de Z ƒ, helaas past hij niet op de D850. Lekker licht, niet te groot (vergelijkbaar met m'n aloude 35-105 AI-S op een FA). Al veel gebruikt alhoewel hij nu concurrentie heeft van de 14-40/4 S die ik van Richard heb overgenomen. Ik heb de toewijsbare knop met een USB-3 kabeltje en de gratis lens utility ingesteld op AF/MF keuze (bij langer dan 1 sec indrukken om ongewenste keuzes te voorkomen) en dan komt de focus peaking ook vanzelf op. Het uitschuiven bij zoomen is vrij beperkt, minder dan 2 cm aan het verre eind en heel weinig in de middenrange.
Nu nog wachten op de G2 versie van de 70-180 Tamron, voor Sony is die er al meer dan een jaar (zou Nikon daar kartel-afspraken over hebben gemaakt?).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- DannySan
- Clublid
Jij en je naasten - en alle andere lezers natuurlijk - ook de allerbeste wensen voor 2025!!gvdnberg schreef:En nu Danny, nadat je een dik half jaar verder bent? bevalt het Tamron objectief? Is het wat je zocht? Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Nu een half jaar later ben ik érg blij met mijn keuze. Henk heeft al wat gras weggemaaid zag ik; maar ben het wel volledig met hem eens. De lens zit er nu standaard bij mij op, licht en (erg) snel; fijne scherpte en snelle autofocus, trefzeker en heel weinig vertekening. De scherpstelafstand op 28mm is echt absurd kort waardoor je echt een onderwerp in kunt duiken. Ik ben er blij mee!
- DannySan
- Clublid
Als aanvulling wat plaatjes gemaakt met de lens. Ik merk dat ik de feature om van zéér dichtbij scherp te kunnen stellen wel waardeer (al ga ik binnenkort ook portretten er mee maken). Bij wat wandelingen deze herfst heb ik wat plaatjes kunnen schieten die - voor mij - de kwaliteit wel benaderen dat ik die hier online durf te zetten.
Ook benieuwd naar jullie mening en feedback
A clear path... by Danny Eeltink, on Flickr
Catching the light by Danny Eeltink, on Flickr
I'm still standing... by Danny Eeltink, on Flickr
Geschoten met behulp van het uitklapschermpje van de Z5 (daarvan nú pas de praktische toepassingen ontdekt haha) en dus de Tamron Z/28-75 f/2.8 G2.
Portretten volgen nog, ben ook benieuwd hoe die gaan tonen naast mijn 85 f/1.8
Ook benieuwd naar jullie mening en feedback

Geschoten met behulp van het uitklapschermpje van de Z5 (daarvan nú pas de praktische toepassingen ontdekt haha) en dus de Tamron Z/28-75 f/2.8 G2.
Portretten volgen nog, ben ook benieuwd hoe die gaan tonen naast mijn 85 f/1.8

-
- Redactie NCN Magazine
- Contacteer:
Lijkt me prima aankoop, Danny.
Mooie bokeh.
Mooie bokeh.
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Dit zijn prachtige platen en wat is die achtergrond mooi rustig!
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
- Thymen
- Clublid
De Z 24-120 F4 is een uitstekende lens, beter dan de AF 24-120. Die laatste had bij mij ook last van "lens creep", betekende dat als je de camera aan de riem over je schouder liet hangen, deze uitschoof naar de maximale zoom-stand. De Z heeft daar geen last van.
Voor landschap gebruik ik meestal F5.6 - F11, en de scherpte is dan prima. Wil je één camera en één lens meenemen/aanschaffen, dan is de Z 24-120 in mijn beleving heel goede keuze.
Voor landschap gebruik ik meestal F5.6 - F11, en de scherpte is dan prima. Wil je één camera en één lens meenemen/aanschaffen, dan is de Z 24-120 in mijn beleving heel goede keuze.
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk
- DannySan
- Clublid
Bedankt voor je toevoeging, maar de beslissing was een half jaar geleden al gevallenThymen schreef:De Z 24-120 F4 is een uitstekende lens, beter dan de AF 24-120. Die laatste had bij mij ook last van "lens creep", betekende dat als je de camera aan de riem over je schouder liet hangen, deze uitschoof naar de maximale zoom-stand. De Z heeft daar geen last van.