Bloembak / bloem / magazines
- soulpic
- Forumlid
- Contacteer:
Wat velen van jullie hier vergeten is dat ik een standaard kitlens heb (18-55) ik kan niet dichterbij scherpstellen of te dichtbij een onderwerp staan.
Over foto's die te ver weg zijn genomen of te dichtbij valt niet te discussieren, dat is gewoon een kwestie van smaak (compositie) overbelichten, onderbelichting, verkeerd diafragma ingesteld enz dat is wel iets wat fout is bij de foto's.
Het mindere aan fotografie en fotograferen is dat het ongeloofelijk duur is, veel tijd rooft en je (of ik dan) leert heel langzaam. Het beste/fijnste is om een soort mentor te hebben, die eens per week foto's met je gaat maken e.d maar die heb ik nog niet gevonden.
De foto,s die ik tot nu toe heb laten zien heb ik me niet echt de tijd voor genomen om ze misschien fatsoentelijk in te stellen en het juiste beeld te krijgen. Dat ligt ook grotendeels aan het weer, het weer heeft zo,n grote invloed op me dat het mn hele dag/week kan verpesten. Met dit weer (dat we nu hebben) krijg/heb ik ook totaal geen inspiratie en zin om te fotograferen. Het is ook nog heel moeilijk voor me om met natuurlicht goede shots te maken. Volgens mij is dit bij studio fotografie makkelijker. Ook ligt het aan de lens, ik wil soms veeeel dichterbij scherper stellen maar dat lukt gewoon niet omdat m'n lens ook z'n beperkingen heeft.
Nu lijkt 't of ik allemaal excuses aan 't verzinnen ben, maar dat is het niet (ofwel haha)
Over foto's die te ver weg zijn genomen of te dichtbij valt niet te discussieren, dat is gewoon een kwestie van smaak (compositie) overbelichten, onderbelichting, verkeerd diafragma ingesteld enz dat is wel iets wat fout is bij de foto's.
Het mindere aan fotografie en fotograferen is dat het ongeloofelijk duur is, veel tijd rooft en je (of ik dan) leert heel langzaam. Het beste/fijnste is om een soort mentor te hebben, die eens per week foto's met je gaat maken e.d maar die heb ik nog niet gevonden.
De foto,s die ik tot nu toe heb laten zien heb ik me niet echt de tijd voor genomen om ze misschien fatsoentelijk in te stellen en het juiste beeld te krijgen. Dat ligt ook grotendeels aan het weer, het weer heeft zo,n grote invloed op me dat het mn hele dag/week kan verpesten. Met dit weer (dat we nu hebben) krijg/heb ik ook totaal geen inspiratie en zin om te fotograferen. Het is ook nog heel moeilijk voor me om met natuurlicht goede shots te maken. Volgens mij is dit bij studio fotografie makkelijker. Ook ligt het aan de lens, ik wil soms veeeel dichterbij scherper stellen maar dat lukt gewoon niet omdat m'n lens ook z'n beperkingen heeft.
Nu lijkt 't of ik allemaal excuses aan 't verzinnen ben, maar dat is het niet (ofwel haha)
- Johan
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
De kitlens als slecht bestempelen wil ik zeker niet doen. Ik heb er nooit zelf mee geschoten, maar ik heb genoeg foto's gezien (ook icm de D50) die echt bijzonder goed waren. Ik vind dus niet dat je dat als argument mag gebruiken om de scherpte van de foto's te verantwoorden 
Wat ik wel denk is dat je nog niet heel erg lang bezig bent met de D50 icm de kitlens. Dat is geen afkraken wat ik hiermee wil, maar als er iets belangrijk is is dat je je materiaal goed kent. Hoeveel foto's heb je al gemaakt?
Een studio met kunstlicht is een van de lastigste dingen die er zijn. Als er iets daar fout kan gaan zijn het schaduwen, te hard inflitsen, onderbelichten, etc. Ik geef toe dat dit weer momenteel een bitch is, je krijgt snel uitgebeten lucht. Maar speel een keer met je lichtmeting, matrix, centerweighted.. Kijk wat dat doet, kijk wat je kunt doen met je af-meting. Als je daar lekker mee bezig bent, weet je al veel meer wat je camera doet en in welke situatie je wat moet doen.
Op mij komt het wel een beetje over als excuses dus
Maar is niet erg 

Wat ik wel denk is dat je nog niet heel erg lang bezig bent met de D50 icm de kitlens. Dat is geen afkraken wat ik hiermee wil, maar als er iets belangrijk is is dat je je materiaal goed kent. Hoeveel foto's heb je al gemaakt?
Een studio met kunstlicht is een van de lastigste dingen die er zijn. Als er iets daar fout kan gaan zijn het schaduwen, te hard inflitsen, onderbelichten, etc. Ik geef toe dat dit weer momenteel een bitch is, je krijgt snel uitgebeten lucht. Maar speel een keer met je lichtmeting, matrix, centerweighted.. Kijk wat dat doet, kijk wat je kunt doen met je af-meting. Als je daar lekker mee bezig bent, weet je al veel meer wat je camera doet en in welke situatie je wat moet doen.
Op mij komt het wel een beetje over als excuses dus

Nikon D600 + MB-D14 Grip | Tokina AT-X 124 AF Pro DX 12-24mm f/4 | Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G ED | Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G IF-ED VR | Nikon SB-600 | Peleng 8mm f/3.5
- soulpic
- Forumlid
- Contacteer:
Neeeeeeeeeeeeeee! haha nog veel meer.
Ik heb er misschien met mn spiegelreflex (die ik sinds augustus heb) 2000 foto's geschoten, maar ik denk veel meer.
Ik heb ook nog een compactcamera (waar de accu kaduuk van is) waar ik ook heel veel mee geschoten heb in Noorwegen
Ik heb er misschien met mn spiegelreflex (die ik sinds augustus heb) 2000 foto's geschoten, maar ik denk veel meer.
Ik heb ook nog een compactcamera (waar de accu kaduuk van is) waar ik ook heel veel mee geschoten heb in Noorwegen
"Imagination is far more important than knowledge"
- Johan
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Nouja, je teller heb je (denk ik) niet gereset. Ik doelde op je spiegelreflex. Je compact is heel iets anders dan je D40. Je D40 moet je juist leren kennen, zodat je daarmee goed uit de voeten kunt. Dat staat ook in m'n post bovenaan de pagina 

Nikon D600 + MB-D14 Grip | Tokina AT-X 124 AF Pro DX 12-24mm f/4 | Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G ED | Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G IF-ED VR | Nikon SB-600 | Peleng 8mm f/3.5
- soulpic
- Forumlid
- Contacteer:
Ja, ik moet de camera ook leren kennen. Alleen is dat nog lang niet zo makkelijk als beginner.
Ik zal morgen in een ander topic weer foto's uploaden gemaakt met de compactcamera in Noorwegen (denk dat jullie die foto's beter vinden) misschien ook omdat ze allemaal in de automatische stand zijn geknipt.
Ik zal morgen in een ander topic weer foto's uploaden gemaakt met de compactcamera in Noorwegen (denk dat jullie die foto's beter vinden) misschien ook omdat ze allemaal in de automatische stand zijn geknipt.
"Imagination is far more important than knowledge"
Door het verhaal lijkt het wel of het niet aan jou ligt maar aan de apparatuur of het weer of andere externe omstandigheden.
Tuurlijk, het is moeilijk, het is een lange leerweg, maar je zal ten alle tijden bij jezelf moeten kijken.
Ook bij slecht weer kan je goede foto's maken.
Met een kit lens kan je geen macro's maken, probeer dit dan ook niet.
ook met een kitlens kan je prima foto's maken.
In plaats van roepen dat je een mentor nodig hebt kun je beter goede de commentaren adviezen hier lezen i.p.v. met excuses op de proppen komen.
Blijf dus gewoon lekker schieten, post hier en kijk en leer dan zo heb ook ik heel veel opgestoken. En wees vooral zelfkritisch!
Groeten Raymond
Tuurlijk, het is moeilijk, het is een lange leerweg, maar je zal ten alle tijden bij jezelf moeten kijken.
Ook bij slecht weer kan je goede foto's maken.
Met een kit lens kan je geen macro's maken, probeer dit dan ook niet.
ook met een kitlens kan je prima foto's maken.
In plaats van roepen dat je een mentor nodig hebt kun je beter goede de commentaren adviezen hier lezen i.p.v. met excuses op de proppen komen.
Blijf dus gewoon lekker schieten, post hier en kijk en leer dan zo heb ook ik heel veel opgestoken. En wees vooral zelfkritisch!
Groeten Raymond
Ja dat klopt, je moet het ook zelf in de praktijk doen maar als je twijfeld aan je eigen oordeel kan je prima hier feedback krijgen of je mening staven.soulpic schreef:@ roeree:
Ik wilde eens kijken hoever ik met mijn lens kon gaan, vandaar die foto.
Met een kitlens kun je zeker goede foto,s maken.
Met alleen lezen leer je ook niet altijd, ik moet het meer hebben van het leren in de praktijk zelf, door te doen.
Dat je wil kijken hoever je kan gaan met je lens is logisch je moet je alleen even afvragen of de testfoto's hier op het forum voor jou een meerwaarde kunnen krijgen door het commentaar of dat je dat zelf eigenlijk al had gezien of ingeschat.
Groeten Raymond
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Volgens de exif van je camera was de eerste foto in dit topic nt 3332, dat is dus inderdaad veel meer dan 2000.Ik heb er misschien met mn spiegelreflex (die ik sinds augustus heb) 2000 foto's geschoten, maar ik denk veel meer.
Je kitlens heeft een afstand van 28 cm nodig om scherp te stellen, als ik mij niet vergis is dat vanaf het sensoroppervlak, dus je hoeft helemaal niet zo ver weg te staan. Er zijn lenzen zat die veel meer nodig hebben en maar weinig die met minder toe kunnen.
En rustig de tijd nemen voor een foto. Ik betrap me er zelf ook vaak op dat ik dat niet doe, maar als ik het wel doe dan zijn dat doorgaans mijn leukste foto's. (vinnikzelluf)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Soulpic, dit lijkt me een beetje onzin. Je hebt een prima camera met een prima lens. Daar kan je echt hele mooie foto's mee schieten! Wat wellicht een tip is om niet één foto te maken van een onderwerp. Kies bijvoorbeeld verschillende diafragma's en kijk wat het verschil is in het resultaat. En kies verschillende zoomstanden en kijk naar het effect ervan op je foto. Ik heb het gevoel dat je de camera en alle instellingen die daarbij horen nog niet echt door hebt.soulpic schreef:Wat velen van jullie hier vergeten is dat ik een standaard kitlens heb (18-55) ik kan niet dichterbij scherpstellen of te dichtbij een onderwerp staan.
Ander idee. Heb je ergens een fotografieboek. Het maakt niet zoveel uit als het een ouder boek is, als er maar wordt uitgelegd wat diafragma's, ISO waarden, sluitertijden etc. zijn en hoe ze je foto beinvloeden. Dat is eigenlijk nooit veranderd. Zo heb ik nog een hele serie Lekturama boeken hier liggen. De camera's die gebruikt worden zijn uit het jaar kruik, maar de technieken kan je nog steeds toepassen.
Je hoeft natuurlijk niet elke foto die je maakt te posten. Probeer ze eens in hele kleine porties, en vraag dan om advies. Liefst met een verhaaltje erbij ala "ik probeer hier dit, maar ik heb het gevoel dat het me niet lukt want ik zie dit. Hebben jullie tips voor me?". Er zijn hier genoeg mensen die je op weg willen helpen.soulpic schreef:Over foto's die te ver weg zijn genomen of te dichtbij valt niet te discussieren, dat is gewoon een kwestie van smaak (compositie) overbelichten, onderbelichting, verkeerd diafragma ingesteld enz dat is wel iets wat fout is bij de foto's.
En nee, het is niet alleen een kwestie van smaak; er zijn wat algemene criteria waar vrijwel elke goede foto aan voldoet.
Rome is ook niet op een dag gebouwd. Gewoon veel oefenen en goed naar je foto's kijken. Of een keer een cursus volgen. Veel Volksuniversieteien hebben hele leuke cursussen die natuurlijk niet gratis zijn, maar die wel schappelijk geprijsd zijn en waar je echt in een korte tijd heel veel bij kan leren!soulpic schreef:Het mindere aan fotografie en fotograferen is dat het ongeloofelijk duur is, veel tijd rooft en je (of ik dan) leert heel langzaam. Het beste/fijnste is om een soort mentor te hebben, die eens per week foto's met je gaat maken e.d maar die heb ik nog niet gevonden.
Sorry, maar dat is dus niet waar. Fotograferen is veelal veel makkelijker met bewolkter weer. En zoals gezegd; als je een keertje niets hebt kunnen fotograferen, dan is dat jammer, maar er komt nog wel eens een gelegenheid. Gericht foto's posten met vragen lijkt mij verstandiger!soulpic schreef:De foto,s die ik tot nu toe heb laten zien heb ik me niet echt de tijd voor genomen om ze misschien fatsoentelijk in te stellen en het juiste beeld te krijgen. Dat ligt ook grotendeels aan het weer, het weer heeft zo,n grote invloed op me dat het mn hele dag/week kan verpesten. Met dit weer (dat we nu hebben) krijg/heb ik ook totaal geen inspiratie en zin om te fotograferen. Het is ook nog heel moeilijk voor me om met natuurlicht goede shots te maken.

Wel. Het ligt niet aan de camera, ook niet aan het weer, het ligt aan jou. En dat is mooi, want dat is het eenvoudigst om te veranderen. het weer heb je niet in de hand en een andere camera met andere lenzen maakt van jou geen betere fotograaf.soulpic schreef:Nu lijkt 't of ik allemaal excuses aan 't verzinnen ben, maar dat is het niet (ofwel haha)
Werk aan de winkel jochie! :mrgreen:
Weet je dat ECHT heel zeker PatrickP, Soulpic eenvoudig te veranderen???Wel. Het ligt niet aan de camera, ook niet aan het weer, het ligt aan jou. En dat is mooi, want dat is het eenvoudigst om te veranderen. het weer heb je niet in de hand en een andere camera met andere lenzen maakt van jou geen betere fotograaf.

- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Hij gedraagt zich de laatste tijd anders keurig op het forum. Het komt vast ook wel goed met z'n fotograferen. Ik ben in ieder geval optimistisch!eduard leeuw schreef:Weet je dat ECHT heel zeker PatrickP, Soulpic eenvoudig te veranderen???Wel. Het ligt niet aan de camera, ook niet aan het weer, het ligt aan jou. En dat is mooi, want dat is het eenvoudigst om te veranderen. het weer heb je niet in de hand en een andere camera met andere lenzen maakt van jou geen betere fotograaf.