Macrolens voor andere doeleinden
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Macrolens voor andere doeleinden
Beste forumleden, ik wil graag jullie mening horen. Ik overweeg een Nikon Z 105 mm macro objectief aan te schaffen. Nu lees ik dat dit objectief ook voor portretten geschikt is. Nu vraag ik mij af of dit objectief ook geschikt is voor architectuur, landschap, natuur, straatfotografie e.d. Het lijkt mij een soort van standaardlens die alles aankan. Maar ik zal er wel naast zitten, maar wat vinden jullie?
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Macrolens voor andere doeleinden
Beste B,
De term standaardlens wordt meestal gebruikt voor lenzen van ca 50mm (FX).
Wat de Micro Nikkors apart maakt is de mogelijkheid op tot 1:1 of 1:2 dichtbij scherp te stellen; ze leveren in het dichtbij bereik meestal betere prestaties dan andere Nikon lenzen.
Voor architectuur worden veelal groothoek lenzen gebruikt, maar een 105 is zeker bruikbaar, bovendien hebben Micro Nikkors zelden last van vertekening.
Groeten, Gijs
De term standaardlens wordt meestal gebruikt voor lenzen van ca 50mm (FX).
Wat de Micro Nikkors apart maakt is de mogelijkheid op tot 1:1 of 1:2 dichtbij scherp te stellen; ze leveren in het dichtbij bereik meestal betere prestaties dan andere Nikon lenzen.
Voor architectuur worden veelal groothoek lenzen gebruikt, maar een 105 is zeker bruikbaar, bovendien hebben Micro Nikkors zelden last van vertekening.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- MarcoEos70D
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Nee hoor, je zit er niet naast. Met een macro-objectief is alles wat bij het bewuste brandpunt past, prima te fotograferen.Boeskool53 schreef:Maar ik zal er wel naast zitten, maar wat vinden jullie?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie
-
- Forumlid
"Met een macro-objectief is alles wat bij het bewuste brandpunt past, prima te fotograferen."
Dit impliceert volgens mij dat bepaalde fotografie past bij bepaalde brandpuntsafstanden. Daar zit 'm net de crux. Is dit wetmatig, of is dit meer een gevoel wat de fotograaf heeft bij een bepaalde foto?
Dit impliceert volgens mij dat bepaalde fotografie past bij bepaalde brandpuntsafstanden. Daar zit 'm net de crux. Is dit wetmatig, of is dit meer een gevoel wat de fotograaf heeft bij een bepaalde foto?
- MarcoEos70D
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Nee, dat is helemaal niet wetmatig. Je kunt doen wat je wilt als fotograaf 

"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie
- gijs sandberg
- Clublid
Aanvulling op de z 105 macro:
Vanmiddag even kunnen proberen op een Z8:
Scherpstelling lijkt vlotter dan andere lenzen in die range, waarschijnlijk door minder (zwaar) glas.
Groeten, Gijs
Vanmiddag even kunnen proberen op een Z8:
Scherpstelling lijkt vlotter dan andere lenzen in die range, waarschijnlijk door minder (zwaar) glas.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Richard
- Serverbeheerder
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Gijs, overweeg je een Z8?
Standaardobjectief wil ik niet zeggen. Het is één van de objectieven waarmee je heel dicht op het onderwerp kan scherp stellen.
In ieder geval lichtsterker dan de meeste zoom objectieven.
Wat Marco zegt, mag je er mee doen wat je wil.

Standaardobjectief wil ik niet zeggen. Het is één van de objectieven waarmee je heel dicht op het onderwerp kan scherp stellen.
In ieder geval lichtsterker dan de meeste zoom objectieven.
Wat Marco zegt, mag je er mee doen wat je wil.
Met vriendelijke groet,
Richard
Richard
- gijs sandberg
- Clublid
Richard,
Neen, ik had de combinatie vandaag in de hand, bij een Z6-3 demo.
De scherpstelling liep opvallend vlot, wat bij diverse F micro Nikkors juist opvallend traag is.
Lichtsterkere lenzen in de 105 range moeten meer glas bewegen, wat meestal ook trager gaat .
Neen, ik had de combinatie vandaag in de hand, bij een Z6-3 demo.
De scherpstelling liep opvallend vlot, wat bij diverse F micro Nikkors juist opvallend traag is.
Lichtsterkere lenzen in de 105 range moeten meer glas bewegen, wat meestal ook trager gaat .
-
- Forumlid
Dank allen voor de bijdragen. Ik weet genoeg.
-
OnlineRonald53
- Clublid
- Contacteer:
Als je een soort van universeel inzetbaar objectief zoekt, met de mogelijkheid om close-up te fotograferen, neem dan de Z 24-120 f/4. Weliswaar geen macro, maar je komt wel dichtbij met een vergrotingsmaatstaf van 0,39x.Boeskool53 schreef:Beste forumleden, ik wil graag jullie mening horen. Ik overweeg een Nikon Z 105 mm macro objectief aan te schaffen. Nu lees ik dat dit objectief ook voor portretten geschikt is. Nu vraag ik mij af of dit objectief ook geschikt is voor architectuur, landschap, natuur, straatfotografie e.d. Het lijkt mij een soort van standaardlens die alles aankan. Maar ik zal er wel naast zitten, maar wat vinden jullie?
Ik fotografeer, dus ik ben.
-
Onlinehenkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Even terug. Een 105 mm micro is goed voor alles wat je met een 105 mm kunt (of een zoom op die instelling). Maar het is geen alleskunner alleen al omdat het een 105 mm is.Boeskool53 schreef:Nu vraag ik mij af of dit objectief ook geschikt is voor architectuur, landschap, natuur, straatfotografie e.d. Het lijkt mij een soort van standaardlens die alles aankan. Maar ik zal er wel naast zitten, maar wat vinden jullie?
Portretten lijkt mij prima, details van architectuur ook maar algemene architectuur, landschap, natuur (anders dan micro opnanem) en straatfotografie lijken mij minder handig (ik heb een 105/2.8 VR). Natuurlijk kun je een 105 inzetten in die gebruiksvelden. Maar het is i elk geval geen lens waarmee je als enige mee uit de voeten kunt.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums