MO mei 2024, Beoordelen foto's "Fast”

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.
Plaats reactie

Welke fotograaf heeft de beste of mooiste foto bij het thema 'Fast' gemaakt?

Peiling eindigde op vr jun 21 2024 11:11 pm

henkk
1
3%
Michel0604
0
Geen stemmen
wim hoppenbrouwers
3
9%
tim62
6
17%
aw123456
1
3%
ErikReijnders
0
Geen stemmen
stronk
8
23%
Gemmageluk60
1
3%
Jacqueline Ermens
1
3%
ben42
4
11%
HeleenJanssenvanLoon
1
3%
Tony D
1
3%
pimmetje
0
Geen stemmen
josti
1
3%
POM
5
14%
Ronald53
2
6%

Totaal aantal stemmen: 35

josti
Maandopdrachten
Maandopdrachten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

MO mei 2024, Beoordelen foto's "Fast”

Bericht door josti » za jun 01 2024 11:11 pm

Dag allemaal,

Het thema van mei 2024 was 'Fast'. Bedenker Tino had voor ogen onze fantastische camera's met hun snelle autofocus en snelle sluitertijden eens goed met die snelheid aan het werk te zetten. Maar de zinsnede dat de opdracht 'ruim mag worden geïnterpreteerd' leverde natuurlijk naast de door Tino bedoelde 'snelle' foto's, ook weer heel andere foto's op. Leuk om iedere keer die verschillende invalshoeken te zien! Helaas las niet iedereen de oproep om je exifgegevens bij je foto te vermelden, dus het vergelijken van bijvoorbeeld sluitertijden zal niet gaan. Er zijn deze maand zestien inzendingen binnengekomen en bij een paar foto's was de exif helaas helemaal niet te vinden. In overleg met betreffende fotograaf kwamen die alsnog boven water. Voor iedereen daarom toch weer een reminder om die gegevens via een link bij je foto te plaatsen! De foto's voldoen allemaal aan de voorwaarden en ze doen dus alle zestien mee in de poll om de eretitel 'foto van de maand'. Alle deelnemers weer hartelijk dank voor jullie inspanning, creativiteit en enthousiasme :thumbup:. De poll staat hier weer klaar om in te vullen. De foto's zijn te zien door op de link (verderop in dit bericht) te klikken. Bekijk en beoordeel de foto's. Aan jou de taak om de mooiste of beste te kiezen uit de zestien foto's.
Breng je stem uit op de foto van jouw voorkeur. Je mag je stem zoals altijd motiveren, niet verplicht maar leuk en leerzaam voor de makers van de foto's.
Je kunt je stem uitbrengen tot en met 21 juni 2024 ongeveer 23.00 uur.
De ingezonden foto's voor het thema "Fast" vind je hier.
De winnende foto's van 2024 worden na afloop van de polls in dit draadje getoond.
De foto's die de maandopdrachten van 2017 tot en met 2023 hebben gewonnen, vind je via deze links: 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022 en 2023
En tenslotte vind je in dit draadje de foto's die gekozen zijn als foto van het jaar van de maandopdrachten van afgelopen jaren (2015 en verder).

Groet, Jos

pimmetje
Clublid
Clublid

Re: MO mei 2024, Beoordelen foto's "Fast”

Bericht door pimmetje » di jun 04 2024 9:13 pm

Ik heb deze maand gestemd op de foto van Wim Hoppenbrouwers. Reden,de slak wordt meestal geassocieerd met snelheid cq het ontbreken ervan. Ik vind dit een mooi voorbeeld van out of the box denken.
Gezien deze creatieve vondst zeg ik,stem op Wim. Hij verdient het.

LosGoud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door LosGoud » di jun 04 2024 10:14 pm

Dat ben ik helemaal met je eens! Ik heb ook op de foto van Wim gestemd.
Groeten van Ben
Mijn Foto's

stronk
Forumlid
Forumlid

Bericht door stronk » wo jun 05 2024 12:30 pm

Mijn ogen kunnen de foto's van Wim niet zien met een brilletje maar ik geeft ook mijn stem aan Wim. Ik ga mee met mijn voorgangers en omdat hij vasthoudend is met het maken van deze 3D beelden.

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » wo jun 05 2024 1:41 pm

Ik heb, zoals gebruikelijk, vooral beoordeeld of de foto's mij aan het thema laten denken. Eerlijk gezegd is dat zelden het geval. De foto van TonyD doet dat wel, maar vind ik technisch onvoldoende om erop te stemmen. De foto's van ben42 en jacqueline Ermens voldoen wel aan het thema, maar vind ik niet aansprekend. De foto van stronk laat wel zien dat het snel gaat, maar tegelijk is het een bevroren beeld. de foto van wimhoppenbrouwer kan ik niet beoordelen zonder benodigde bril (en zonder dat doet het pijn aan mijn ogen), dus die valt af. De foto die voor mij het meest "fast" weergeeft én die ik ook als resultaat mooi vind, is uiteindelijk de foto van tim62.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

josti
Maandopdrachten
Maandopdrachten

Bericht door josti » wo jun 05 2024 6:23 pm

MarcoEos70D schreef:Ik heb, zoals gebruikelijk, vooral beoordeeld of de foto's…..
Met 'gebruikelijk' bedoel je denk ik zoals jijzelf in de regel de foto's beoordeelt. Niets mis mee natuurlijk. Welke criteria de kijkers hanteren bij het beoordelen van de foto’s, is aan die kijkers zelf. Welk criterium je het zwaarst laat wegen ook. Kijk je naar de bedoeling van de bedenker van de opdracht - en vind je dat zelf ook het belangrijkst- dan kom je uit bij snelle sluitertijden (niet overal zichtbaar) of snelle autofocus (niet goed te beoordelen denk ik). Dan zie ik bijvoorbeeld vier kandidaten die een sluitertijd van 1/2000 of minder hebben. Vind je bijvoorbeeld humor belangrijk, dan kom ik deze maand uit bij twee foto’s. Ga je voor creativiteit dan zie ik er een stuk of vier die ik zou kunnen kiezen. Je kunt natuurlijk ook voor de mooiste, meest aansprekende foto gaan want ik neem aan dat elke fotograaf het thema op zijn of haar eigen wijze in de foto heeft verwerkt. Soms is dat niet altijd direct duidelijk. Of je vindt compositie, kleurgebruik, scherpte, bokeh etc moeten meewegen in je uiteindelijke oordeel.... Kortom, de beoordeling van de foto's is wat mij betreft altijd een combinatie van diverse criteria en dat maakt het in ieder geval steeds leuk en verrassend om te zien hoe de foto's scoren.
Wat ik in ieder geval bijzonder kan waarderen deze maand, is dat er wat meer dan anders over de foto's wordt gezegd. Dat maakt het draadje met deze poll ook wat interessanter.
Welke bij mij de poll gaat winnen, weet ik nog niet. Ik heb al wel een top 3; tim62 (mooi moment, mooi bokeh, scherpte precies goed), stronk (ook een goed moment en haarscherp) en POM (creatief, oog scherp, compositie). Ik ga ze nog eens een bekijken en beslis daarna.

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » do jun 06 2024 1:23 pm

josti schreef:
MarcoEos70D schreef:Ik heb, zoals gebruikelijk, vooral beoordeeld of de foto's…..
Met 'gebruikelijk' bedoel je denk ik zoals jijzelf in de regel de foto's beoordeelt. Niets mis mee natuurlijk.
Dat is inderdaad wat ik schreef én bedoelde. Ik ga alleen over mijn beoordeling, niet over die van anderen.
josti schreef:Kortom, de beoordeling van de foto's is wat mij betreft altijd een combinatie van diverse criteria en dat maakt het in ieder geval steeds leuk en verrassend om te zien hoe de foto's scoren.
Ik vind het inderdaad leuk om te zien dat anderen weer heel andere criteria hanteren dan ik. Dat maakt het leuk en gelukkig ook wat onvoorspelbaar wie er met de eer aan de haal gaat ;-)
josti schreef:Wat ik in ieder geval bijzonder kan waarderen deze maand, is dat er wat meer dan anders over de foto's wordt gezegd.
Eens! Ik probeer dat altijd wel te doen, want de reden van een stem vind ik interessanter dan de stem zelf.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

josti
Maandopdrachten
Maandopdrachten

Bericht door josti » za jun 15 2024 3:26 pm

Beste stemmers, ik heb van stronk een berichtje gekregen met het verzoek om zijn foto bij deze maandopdracht te verwijderen. Hij geeft aan niet meer actief te willen zijn op het forum en ook niet meer bereikbaar te zijn voor communicatie via pb of e-mail. Jammer dat het verzoek komt midden in een poll en de (op dit moment) 8 stemmen voor zijn foto verloren dreigen te gaan. Het enige wat ik kan doen voor deze 8 stemmers is dat zij mij een pb'tje sturen met hun nieuwe keus (je kunt bij deze poll namelijk niet nogmaals je stem uitbrengen). Ik zal dan aan het eind van de poll de nieuw uitgebrachte stemmen optellen bij de al gegeven stemmen op een foto. Mochten er stemmers op stronks foto zijn die dat niet zien zitten dan heb ik daar alle begrip voor.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl

josti
Maandopdrachten
Maandopdrachten

Bericht door josti » do jun 20 2024 9:41 am

Nog twee dagen: vandaag en morgen kan je nog je stem uitbrengen op jouw favoriete foto bij het thema 'Fast'. Kies je de grappigste, de mooiste qua bv compositie of kleur of geef je je stem aan de foto die het thema het best weergeeft .... De poll staat open tot na de wedstrijd van Nederland :wink2: . Oh ja, als je op de foto van stronk had gestemd, stuur mij dan een pb met je nieuwe keus (zie hierboven).

josti
Maandopdrachten
Maandopdrachten

Bericht door josti » za jun 22 2024 11:44 am

De poll is gisteren geëindigd. Het was deze keer best wel weer spannend mede omdat stronk zijn foto terugtrok. Ik heb van een lid een vervangende stem ontvangen (voor de foto van ben42). Dat betekent dat tim62 met zes stemmen deze maandopdracht met het thema 'Fast' nipt wint. Van harte gefeliciteerd Teun! Ik heb je inmiddels een pb gestuurd voor de afhandeling van deze maandopdracht.

Denkt iedereen ook aan de lopende maandopdracht met het thema 'Zomer'? Je hebt daarvoor nog tot en met 30 juni de tijd om een foto bij dit thema te plaatsen. Succes!

Plaats reactie

Terug naar “Maandopdracht”