Advies gevraagd aankoop laptop

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
annoh
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Advies gevraagd aankoop laptop

Bericht door annoh » za jun 22 2024 7:16 pm

Tot op heden werk ik met een wat verouderde Photoshop versie, te weten CS4. Ik zie dat de laatste Photoshop versie in bepaalde opzichten voordelen biedt, net zoals Lightroom. Ik wil dus een overstap maken. Mijn huidige HP laptop bevalt goed maar zal dat niet trekken. Ik werk onder Windows. Mijn huidige camera telt 24mB, past bij mijn manier van fotografie.

Wat heb ik nodig wat betreft componenten?
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit een Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.

DannySan
Clublid
Clublid

Re: Advies gevraagd aankoop laptop

Bericht door DannySan » za jun 22 2024 7:23 pm

Ik zou als wedervragen stellen:
- wat is je budget
- ga je het bewerken middels het laptopscherm of een extern scherm doen?
- wil je de laptop mobiel en makkelijk meenemen, of blijft deze liever op 1 plek liggen?
- hoe sla je je foto's op? (opslagbehoefte)
Dan zal al een heel eind richting een optie gaan denk ik, ben benieuwd!

annoh
Forumlid
Forumlid

Bericht door annoh » za jun 22 2024 8:14 pm

Budget € 500 - € 1.000
Ik bewerk nu soms op externe monitor, soms op monitor van laptop
De aan te schaffen laptop zal voornamelijk op 1 plek gebruikt worden
Ik heb 2 externe schijven voor opslag
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit een Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.

jan24
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jan24 » za jun 22 2024 9:12 pm

Als aanvulling op DannySan, werk je met RAW en/of TIFF dan vraagt dat ook extra rekenkracht.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » za jun 22 2024 9:53 pm

Begin met het opzoeken van de specs. (vooral wat CPU betreft op de hieronder genoemde site) van je huidige PC.

Scherm soort en grote beoordelen laat ik aan je zelf over.

Onderstaande enkele van MIJN selectie mechanismen/voorkeuren. (Let op dit is natuurlijk persoonlijk).
  • Op nummer 1: CPU daarvoor kijk ik graag naar Kijk naar Average CPU Mark/Single Thread Rating. De Average rating in de sweetspot loopt van 15000 tot 30000. Maar let ook op het stroom verbruik als je het apparaat graag zonder stekker gebruikt. (Aantal i5 scored net zo goed of beter dan een i7 van dezelfde generatie. i9 is in verhouding duur).
  • Memory, kan met 8GB, maar 16GB is comfortabeler, 32GB is luxe.
  • Harddisk, bijna allemaal is dit SSD, 512GB en 1TB zijn redelijk gebruikelijk.
    Je kunt uit de voeten met 256 GB, maar daar zou ik niet voor kiezen.
  • Graphische kaart. Momenteel zou ik voor een laptop voor fotobewerking in de 500-1000 Euro klasse niet voor een afzonderlijke graphische kaart gaan maar de chipset graphische kaart gebruiken. Scheelt veel in geld weinig in performance voor foto bewerking.
  • Toetsenbord, daar ben ik zelf erg kritisch op, bij voorkeur geen extra toetsen (tussen shift en Z en andere plaatsen) en liever een brede enter toets dan een hoge enter toets.
  • Aansluitingen. Een USB-C poort voor opladen aan beide kanten is handig. USB-A poorten, bij voorkeur meerdere. Als je met een externe monitor of monitoren wilt werken zorg dat daarvoor voorzieningen zijn.
    Met een USB-C hub (vaak ook voor de telefoon te gebruiken) van b.v. 20 Euro kun je al heel wat extra mogelijkheden creeren. USB-C hub voor een vaste opstelling (toetsenbord, monitor, muis etc. mogelijk, maar daar heb ik geen adviezen over).
    Voor moderne camera kaarten zou de USB-C hub voldoende moeten zijn (met kaartlezer), maar daar heb ik geen ervaring mee. Misschien dat anderen kunnen aangeven waar je op moet letten.
  • Afmetingen en gewicht. Voor de capabele en minder dure apparaten kom je vaak terecht op anderhalf a twee kilogram en op een 'redelijke' dikte. Bij lichtgewicht en dunne laptops betaal je daar flink extra voor. Flinke game laptops kunnen weer flink zwaarder worden.
  • En de zaken die ik nu vergeten ben. :wink2:
Er zijn meerdere winkels waarbij de een aantal selectie criteria, zoals de prijs en b.v. memory en cpu kunt op geven om apparaten te selecteren. Duurder is niet altijd beter. Aanbiedingen zijn soms ook echte aanbiedingen. Zelf heb ik mijn laptops op criteria gekocht en niet op merk.
Met een budget van 500 tot 1000 Euro kun je volgens mij beter voor de capaciteit van de laptop gaan dan voor de 'glimmer' factor van de laptop. Dus niet superlichtgewicht etc., maar een iets zwaarder/dikker en minder mooi apparaat.

Succes met je keuze,
Ben benieuwd naar de selectie proces en de keuze die je maakt.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

annoh
Forumlid
Forumlid

Bericht door annoh » za jun 22 2024 10:36 pm

Dank! Ik werk overigens in JPEG en RAW.

Ik koop mijn 'spulletjes' bij mijn plaatselijke computer boer. Bevalt me prima. In dit geval wil ik wat voorwerk doen. Hij heeft diverse klanten die net zoals ik gestrand zijn bij upgraden naar nieuwste verse Photoshop.

Voor mij is capaciteit belangrijker dan bling bling, superplat of vederlicht.

Ik houd je op de hoogte.

jan24
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door jan24 » zo jun 23 2024 6:39 am

@ben42
Dank voor jouw toelichting, ook ik ben op zoek naar een nieuwe laptop, maar niet voor fotobewerking, maar voor het kunnen afspelen van mijn MP3 bestand, muziek verzamelen en beluisteren is mijn andere hobby, en vanwege Spotify. Huidige laptop is rijp voor het Openlucht Museum. Draait nog op WIN7, meer zit er niet in en ondersteunt niet alles. En zeer traag.
Ik hoop dat annoh mede met jouw uitleg uit de voeten kan en een goede keuze kan maken. Dat hij bij de plaatselijke computer boer gaat shoppen, wat hem siert, er van uitgaande dat dit een zelfstandige is, ik ga wel naar de grootgrutter, de prijs is voor mij ook interessant.
Ik ben soms net als Zeeuws Meisje, geen cent teveel. :)
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » zo jun 23 2024 1:36 pm

annoh schreef:Budget € 500 - € 1.000
Ik bewerk nu soms op externe monitor, soms op monitor van laptop
De aan te schaffen laptop zal voornamelijk op 1 plek gebruikt worden
Ik heb 2 externe schijven voor opslag
Je hebt al wat mooie tips gekregen zie ik, als je op meer dan 1 scherm werkt dan zou ik kleurkalibratie overwegen (om niet verrast te worden door het kleur/helderheidsverschil).
Het budget staat niet toe denk ik dat je een machine kunt kopen met een specifieke grafische kaart; dus dan ga je voor intern. Ik ben alleen maar een desktop gewend, dus weet de rekenkracht van de huidige lijn interne grafische processoren niet.

Heb je ook al een idee van de schermgrootte van de laptop?
Dell heeft een aantal (configureerbare) opties, net als Lenovo bijvoorbeeld (zodat je - zoals @ben42 ook aangeeft - kunt sturen op specs). Ik zou sowieso 16Gb als minimum nemen (32Gb voorkeur) want dat geeft je ademruimte in besturingssysteem + LR + (als je die ook even opent) PS.

Als je meer op het externe scherm werkt, hoeft het laptopscherm niet groot te zijn bv en kun je daar wat bezuinigen op investering; maar dat heeft ook weer gevolgen voor bv het toetsenbord (numeriek blok ernaast, of niet).

Wordt vervolgd? :thumbup:

annoh
Forumlid
Forumlid

Bericht door annoh » zo jun 23 2024 5:14 pm

Dag Danny,
Ook jij dank voor je tips.

Ik heb een kleur calibratie systeem en ik werk voornamelijk zwart wit. Zie bijvoorbeeld mijn ziekenhuisserie. Ik heb niks met kleur.

Net voor mijn opname was ik in India, speciaal daarvoor een 12 inch Lenovo, gebruikt, gekocht. Ideaal! Die heb ik ook gekocht voor vergaderingen e.d..

In ons huis werk ik op 2 plekken, beide begane grond. Op 1 plek vaste monitor. Vanuit die gegevens kan een inch extra handig zijn bij de nieuwe laptop. Goed om over na te denken!

Nogmaals dank voor meedenken.

Groet, Anno

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”