Ik heb niet het idee dat de grip echt dieper is. De body wel waardoor hij in een grotere hand iets beter zal liggen. Qua hoogte maakt het nauwelijks uit.Gerard de Zwaan schreef:De Z6II lag me al beter in mijn handen, als ik goed heb begrepen is de Z6III net iets groter dan de Z6II.
Z6III aankondiging en ervaringen
Re: Z6III aankondiging en ervaringen
- Gerard de Zwaan
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik praatte ook over net iets groter ook al zijn het maar een paar millimeters. Ik heb foto's gezien dat de Z6II en de Z6III naast elkaar te zien zijn en dan zie je een klein verschil in het formaat, als je ze los van elkaar ziet zou je denk ik het verschil in formaat niet eens zien.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Klopt helemaal, opvallen doet het niet maar je voelt het verschil wel duidelijk.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Het gewicht is helaas ook toegenomen. Z6III 760 gram vs Z6II 705 gram.
Klopt, je voelt dat wel. Toch is hij nog steeds een behoorlijk stuk lichter dan de Z8.
-
- Moderator
- Contacteer:
En gelukkig nog steeds aanmerkelijk lichter dan de qua positionering vergelijkbare D700 die 1.074 gram weegt.
- Ronald53
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ben wel benieuwd wat Nikon met de Z7-lijn gaat doen. Wordt het een Z6 III met 45 Mpixel? Dan komt-ie wel heel dicht in de buurt van de Z8.
Maar wellicht dat er nu eerst een nieuwe crop-camera komt.
Ik fotografeer, dus ik ben.
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Ik denk dat er geen nieuwe Z7 meer komt, dat zou teveel marktaandeel wegsnoepen van de Z8 en hij komt hoe dan ook terecht in de prijsklasse terecht van de Z6 III of Z8. Dan gaat Nikon met zichzelf concurreren.
Om een parallel te trekken naar het verleden:
- Z6 III is de nieuwe D750
- Z8 is de nieuwe D810 (met dien verstande dat de Z8 veel meer geschikt is voor actie dan een d810 ooit was).
- Z9 is de nieuwe D5.
De onderlinge prijsverschillen zijn ook vergelijkbaar met camera's uit die periode.
Om een parallel te trekken naar het verleden:
- Z6 III is de nieuwe D750
- Z8 is de nieuwe D810 (met dien verstande dat de Z8 veel meer geschikt is voor actie dan een d810 ooit was).
- Z9 is de nieuwe D5.
De onderlinge prijsverschillen zijn ook vergelijkbaar met camera's uit die periode.
Spul waarmee je foto's maakt...
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Wat mij opvalt, zie website Photons to Photos, dat het dynamisch bereik van de Z6 III tot 800 ISO lager is dan van de Z6II.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit een Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
-
- Moderator
- Contacteer:
Dat is het gevolg van de stacked sensor in de Z6III. Zie de info in deze link https://petapixel.com/2024/07/03/the-ni ... decessors/
De vraag is of dit in de praktijk bij een Z6II vs Z6III vergelijking duidelijk zichtbaar is.
De vraag is of dit in de praktijk bij een Z6II vs Z6III vergelijking duidelijk zichtbaar is.
- Gerard de Zwaan
- Clublid
- Contacteer:
Ik heb geruchten gezien over een Z7III als geruchten voor een crop camera met de naam Z90, ik heb meer het idee dat het meer speculeren is dan dat het ook echt klopt. Er zal vast wel ooit een keer een nieuwe Z serie camera komen. Ik denk ook niet net als @ReneG dat er in de Z7 lijn een nieuwe opvolger komt.Ronald53 schreef:Ben wel benieuwd wat Nikon met de Z7-lijn gaat doen. Wordt het een Z6 III met 45 Mpixel? Dan komt-ie wel heel dicht in de buurt van de Z8.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
- Tony D
- Moderator
Er moet nog een goede opvolger van de D500 komen in een Z-uitvoering. Gezien de nummering in de DX-lijn van de Z zou dat best eens een Z90 kunnen worden. De Z30 en de Z50 zijn ook DX-camera's.
Ton
Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Vertel me eens waarom de d500 een opvolger in Z nodig heeft. Destijds waren er veel mensen met glas uit de dx categorie (d100, 200, 300(s)). Ik denk dat die 'erfenis' er nu minder is hoewel er ook wel een aantal Z dx gebruikers is (want: kleiner, lichter, crop).
Toen was er eerst dx, nu was er eerst fx. Dat lijkt mij het relevante verschil.
Toen was er eerst dx, nu was er eerst fx. Dat lijkt mij het relevante verschil.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
DX heeft natuurlijk nog een plek; je kan veel lichter en goedkoper op stap. Alleen denk ik niet dat Nikon de DX lijnen nog veel aandacht gaat geven. Voor DX is er wat mij betreft eigenlijk maar een systeem dat veel keuze biedt wat betreft objectieven en camera's: Fujifilm X.
Interessant verhaal over de mindere dynamic range van de Z6III. https://www.youtube.com/watch?v=CkIznWgGpj8
Dit is wel een dingetje hoor. In bepaalde situaties is deze camera dus echt minder goed dan zijn voorganger.
Dit is wel een dingetje hoor. In bepaalde situaties is deze camera dus echt minder goed dan zijn voorganger.