Z6III aankondiging en ervaringen

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9
schilder
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Z6III aankondiging en ervaringen

Bericht door schilder » vr jul 05 2024 11:12 am

Volgens mij merkt de doorsnee gebruiker er helemaal niets van
Enkel de zeer geoefende fotograaf maar deze heeft dan waarschijnlijk bewust gekozen voor andere specifieke functies

annoh
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door annoh » vr jul 05 2024 9:44 pm

Hier ben ik niet mee eens:
Volgens mij merkt de doorsnee gebruiker er helemaal niets van
Wanneer het contrast van het onderwerp groter is dan wat de sensor kan overbruggen moet je als fotograaf keuzes maken. Bijvoorbeeld zo belichten dat de donkere partijen goed belicht zijn en sommige lichte partijen uitgebleekt worden. Of omgekeerd, wel doortekening in de lichte partijen en dichtgelopen donkere partijen. Ik weet niet wat een doorsnee gebruiker is en wat een doorsnee gebruiker fotografeert. Een zonsopgang, een zonsondergang of een gezellig zonovergoten straatje in een klein dorpje in Zuid Frankrijk zijn misschien doorsnee onderwerpen waarbij het contrast hoger kan zijn dan wat de sensor aankan. Hoe geoefender je bent op dit gebied, hoe sneller je tot het gewenste resultaat komt. Ik weet niet hoe geoefend een doorsnee gebruiker is.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit een Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcvanZuylen » do jul 11 2024 10:01 am

Het voorbeeld (omslag van een boek) wat hier gebruikt wordt is (denk ik) wel extreem maar ben benieuwd naar de resultaten van wat minder extreem onderbelichte bestanden. Of het verschil dan ook zo groot is.

https://www.youtube.com/watch?v=CkIznWg ... up&t=2m05s

annoh
Forumlid
Forumlid

Bericht door annoh » do jul 11 2024 2:22 pm

Wanneer je kijkt naar de ontwikkeling van de beeldsensor dan werd er, beetje bij beetje, vooruitgang geboekt op gebied van dynamisch bereik. De sensor in de Nikon 850 wordt (mede) daarom geroemd.

De dslr werd begraven en de systeemcamera kwam daarvoor in de plaats. Dit type camera heeft grote voordelen maar het dynamisch bereik duikelt wel flink.

Afbeelding
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit een Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.

Ronald53
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Ronald53 » do jul 11 2024 3:49 pm

annoh schreef:Wanneer je kijkt naar de ontwikkeling van de beeldsensor dan werd er, beetje bij beetje, vooruitgang geboekt op gebied van dynamisch bereik. De sensor in de Nikon 850 wordt (mede) daarom geroemd.

De dslr werd begraven en de systeemcamera kwam daarvoor in de plaats. Dit type camera heeft grote voordelen maar het dynamisch bereik duikelt wel flink.
Zo! Dat is een boude bewering! Als je op die site de D850 met de Z7 (een systeemcamera) vergelijkt, dan liggen de curves exact over elkaar. En als je twee snelheidsmonsters met elkaar vergelijkt, de D6 en de Z8, dan zie je dat de laatste (een systeemcamera dus) beneden ISO 2500 meest (ruim) boven de D6 ligt. Pas vanaf ISO 2500 legt de Z8 het af tegen de D6. (Wat dynamisch bereik betreft.) Het lijkt me dat een wat nuancering hier op z'n plaats is!
Ik fotografeer, dus ik ben.

annoh
Forumlid
Forumlid

Bericht door annoh » do jul 11 2024 4:20 pm

Als bron gebruik ik de website Photons to Photos. De curve van de Z7 is inderdaad gelijk aan de 850. Bij een aantal Z camera's w.o. de Z6 iii zie ik een duikeling tot 800 ISO.

Ga je voor het hoogste dynamische bereik, tot 800 ISO, dan zou je misschien voor de Z7 kiezen. Vind je andere eigenschappen van een camera belangrijker dan kom je wellicht tot een andere keuze.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » do jul 11 2024 4:47 pm

Inmiddels zijn we zes pagina's verder met vooral theoretische beschouwingen over de Z6III. Hopelijk zijn er ook forumleden die de Z6III gekocht hebben en in dit draadje praktijkervaringen willen delen.

Ronald53
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Ronald53 » do jul 11 2024 4:58 pm

Skippy schreef:Inmiddels zijn we zes pagina's verder met vooral theoretische beschouwingen over de Z6III. Hopelijk zijn er ook forumleden die de Z6III gekocht hebben en in dit draadje praktijkervaringen willen delen.
Komkommertijd hè!
Afbeelding

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcvanZuylen » do jul 11 2024 8:00 pm

Skippy schreef:Inmiddels zijn we zes pagina's verder met vooral theoretische beschouwingen over de Z6III. Hopelijk zijn er ook forumleden die de Z6III gekocht hebben en in dit draadje praktijkervaringen willen delen.
Review op YouTube is geen theorie maar praktijk.

ChrisR1
Forumlid
Forumlid

Bericht door ChrisR1 » ma jul 22 2024 11:18 am

Ik, een hobby fotograaf uit de bollenstreek, 60 jaar oud, heb 'm!
Heeel vroeger veel zwart wit gedaan met eigen doka en een minolta xg-m, daarna een 4.5x6 rolleiflex en die ingeruild voor een video vhs camera. Toen was t snel over.
Pas paar jaar geleden een D850 gekocht om het toch weer op te pakken. DSLR vanuit de traditie.
Nu toch de sprong gewaagd, nu de D850 en (teveel) objectieven nog aardig wat oplevert bij inruil, en overgestapt naar mirrorless. Vrijdag voor het eerst in een EVF gekeken. Viel me niks tegen!
Veel ervaring nog niet dus, maar ben wel onder de indruk! Ook qua gewicht en handling, de D850 was toch wel groot en zwaar, net als zijn raw bestanden trouwens.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jul 30 2024 8:37 pm

Thom Hogan heeft zijn review gepubliceerd, zie https://www.zsystemuser.com/z-mount-cam ... eview.html

Zoals we van hem gewend zijn een prima review, ook met nuttige tips voor het gebruik van de Z6III.

Ronald53
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Ronald53 » di jul 30 2024 8:51 pm

Skippy schreef:Thom Hogan heeft zijn review gepubliceerd, zie https://www.zsystemuser.com/z-mount-cam ... eview.html

Zoals we van hem gewend zijn een prima review, ook met nuttige tips voor het gebruik van de Z6III.
Ik zag de review. Hij gaat o.a. in op de discussie over het (t.o.v. de Z 6ÎI) lagere dynamische bereik. Ook vergelijkt hij de Z 6III met de Canon R6 Mark II (weliswaar maar op enkele punten) en concludeert dat de Z 6III beter is. Ken Rockwell maakt die vergelijking ook en schrijft over de Z 6III: "Still essentially the same as 2018's Z6, which makes this camera already obsolete and way behind Canon's brand-new and far superior EOS R6 Mk II. I suggest doing what I did for mirrorless and upgrade directly to Canon rather than throw more money at the number-three camera brand (Nikon)." :frown:

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di jul 30 2024 10:26 pm

Ik zag de review. Hij gaat o.a. in op de discussie over het (t.o.v. de Z 6ÎI) lagere dynamische bereik. Ook vergelijkt hij de Z 6III met de Canon R6 Mark II (weliswaar maar op enkele punten) en concludeert dat de Z 6III beter is. Ken Rockwell maakt die vergelijking ook en schrijft over de Z 6III: "Still essentially the same as 2018's Z6, which makes this camera already obsolete and way behind Canon's brand-new and far superior EOS R6 Mk II. I suggest doing what I did for mirrorless and upgrade directly to Canon rather than throw more money at the number-three camera brand (Nikon)." :frown:
Had je iets anders verwacht van de man die regelmatig camera's en lenzen reviewt zonder ze uberhaupt ooit in handen te hebben gehad...
Spul waarmee je foto's maakt...

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jul 30 2024 10:52 pm

Ken Rockwell heeft eerst jarenlang de Nikon gebruikers uitgemolken voor de clicks (=inkomsten) op zijn website. Nu is blijkbaar de Canon doelgroep aan de beurt. Op zich wel slim, en volgens mij lacht hij het laatst. Voor eerlijke en deskundige reviews raadpleeg ik maar twee websites namelijk Zsystemuser van Thom Hogan en Photographylife.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » wo jul 31 2024 10:57 am

Ronald53 schreef:Ken Rockwell
Als "bad" over de Z6 III schrijft hij
New second card slot only works with expensive XQD or CFexpress type B cards. The second slot should have been another SD slot.
Hoe hij dan die 6k raw video voor zich ziet weet ik niet. Zeggen dat het in essentie hetzelfde is als de Z6 is in mijn ogen ook echt onzin. Ik heb allebei de camera's gebruikt en de verschillen zijn behoorlijk.

Maar ik krijg er niks voor om dit te schrijven en hij verdient goud geld. Wie heeft het dan beter voor elkaar? :crazy:

Plaats reactie

Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”