Probleem met Z50 Sensor
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Probleem met Z50 Sensor
Een vriendin van mij heeft een z50 met een sensorprobleem. Als ze op vakantie gaat, moet ze haar sensor meerdere keren schoonmaken. Omdat er stof op de sensor zit. Nu is ze terug uit China.
De plaatselijke fotowinkel zegt dat ze in een laser heeft geschoten. Iemand anders had dit probleem al. Met een Z6 kost het maken van foto's van een kermisattractie ongeveer $ 1000 voor de sensor. Een nieuwe sensor voor de Z50 kost ook geld om te vervangen. Bij voorbaat dank voor het beantwoorden.
De plaatselijke fotowinkel zegt dat ze in een laser heeft geschoten. Iemand anders had dit probleem al. Met een Z6 kost het maken van foto's van een kermisattractie ongeveer $ 1000 voor de sensor. Een nieuwe sensor voor de Z50 kost ook geld om te vervangen. Bij voorbaat dank voor het beantwoorden.
- Ronald53
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Probleem met Z50 Sensor
Wat is de vraag die beantwoord moet worden?stanvandewouwer schreef:Een vriendin van mij heeft een z50 met een sensorprobleem. Als ze op vakantie gaat, moet ze haar sensor meerdere keren schoonmaken. Omdat er stof op de sensor zit. Nu is ze terug uit China.
Ik fotografeer, dus ik ben.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Stan,
Ik kan ook niet ruiken wat de vraag is, enkele opmerkingen:
Ik vermoed dat de winkel een permanente vlek/beschadiging heeft geconstateerd.
In het kamera handboek staat een passende waarschuwing icm felle lichtbronnen
Ja, de sensor is het duurste onderdeel van menige digitale kamera.
Groeten, Gijs
Ik kan ook niet ruiken wat de vraag is, enkele opmerkingen:
Ik vermoed dat de winkel een permanente vlek/beschadiging heeft geconstateerd.
In het kamera handboek staat een passende waarschuwing icm felle lichtbronnen
Ja, de sensor is het duurste onderdeel van menige digitale kamera.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Heeft ook niets met de Z50 of de sensor erin te maken. Ik zou de titel aanpassen. Maak er een waarschuwing van voor digitale fotografie in het algemeen!
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
De tekst van het bericht is verwarrend. Aan Stan het verzoek duidelijk te maken wat hij bedoelt.
-
- Forumlid
Heeft wel te maken met de Z50, de sensor zit er in. Of wel komt het door wisselen van een lens of wel is er iets fout met het toestel. Daar ze regelmatig de sensor moet laten reinigen, ook al heeft ze geen lens gewisseld. Kan ook door de telelens van 28-75mm te maken hebben daar deze in en uit schuift.
De vraag is dan ook of er nog mensen zijn die dit voor hebben of het probleem kennen. Want als je een nieuwe sensor moet laten plaatsen kost het al ongeveer een €800, daar koop je al een nieuw toestel voor!
De vraag is dan ook of er nog mensen zijn die dit voor hebben of het probleem kennen. Want als je een nieuwe sensor moet laten plaatsen kost het al ongeveer een €800, daar koop je al een nieuw toestel voor!
- gijs sandberg
- Clublid
Beste Stan,
Re regelmatig reinigen
Sinds de introductie van de Z serie is er een vloedgolf van dergelijke ervaringen, ook op dit forum.
Een reden is bij vele kameras de blootliggende sensor.
Re fout met sensor
Niet mee eens, al sinds de eerste Leicas is menige kamera gevoelig voor invallend fel licht, vandaar de waarschuwing in het handboek.
Enige tijd geleden besprak ik dat met een directeur van Nikon Service: zelfs bij een Z9 is de sensor een onderdeel dat frequent besschadigd raakt, je raadt het al: het duurste onderdeel.
Groeten, Gijs
Ps een historische voetnoot.
In de jaren 1950 was die gevoeligheid voor invallend licht voor Nikon een argument om het rubberdoek in de sluiter te vervangen door titanium-folie. (SP rangefinder).
Re regelmatig reinigen
Sinds de introductie van de Z serie is er een vloedgolf van dergelijke ervaringen, ook op dit forum.
Een reden is bij vele kameras de blootliggende sensor.
Re fout met sensor
Niet mee eens, al sinds de eerste Leicas is menige kamera gevoelig voor invallend fel licht, vandaar de waarschuwing in het handboek.
Enige tijd geleden besprak ik dat met een directeur van Nikon Service: zelfs bij een Z9 is de sensor een onderdeel dat frequent besschadigd raakt, je raadt het al: het duurste onderdeel.
Groeten, Gijs
Ps een historische voetnoot.
In de jaren 1950 was die gevoeligheid voor invallend licht voor Nikon een argument om het rubberdoek in de sluiter te vervangen door titanium-folie. (SP rangefinder).
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- DannySan
- Clublid
Ik zou het anders stellen, als de sensor zó vol stof zit; dan is dat een gebruikersfout.stanvandewouwer schreef:Heeft wel te maken met de Z50, de sensor zit er in. Of wel komt het door wisselen van een lens of wel is er iets fout met het toestel. Daar ze regelmatig de sensor moet laten reinigen, ook al heeft ze geen lens gewisseld. Kan ook door de telelens van 28-75mm te maken hebben daar deze in en uit schuift.
Ik heb een Z5, die verschilt in weinig van de Z50 en daar wissel ik mijn lenzen op een zo 'stofvrij' mogelijke manier; ik doe eens in de 2 jaar een bezoekje aan Ton van Chipclean en daar wordt niets echt bijzonders geconstateerd.
Het fotograferen in (of op je sensor laten vallen van) een laserstraal, daar wordt expliciet voor gewaarschuwd maar is geen Z50 'fout' maar gewoon een killer voor je sensor (bij élke camera).
Je spreekt ook over de 28-75 lens, als het een z-mount compatible lens is kan deze zeer zeker niet verwantwoordelijk zijn voor sensor-schade; want die zijn daarvoor gemaakt. Natuurlijk is de sensor het hart van je camera, en daardoor het duurste onderdeel; maar ik zie nog niet ergens in je verhaal een duidelijke kapstok voor een fout bij de geproduceerde camera.
-
- Forumlid
- Ronald53
- Clublid
- Contacteer:
Ik vind het ook vreemd dat het probleem kennelijk alleen speelt als ze op vakantie gaat.
Of is dat de enige keer dat ze de camera gebruikt?

Ik fotografeer, dus ik ben.
-
- Forumlid
Nee thuis ook, en ook zonder lens te wisselen. Ga eens vragen of ik de lens van haar mag gebruiken op mijn camera (Z8) en zij een lens van mij gebruikt. Hoop hierdoor meer uitsluitsel te krijgen.
Zal toch terug moeten naar het Nikon service punt.
Zal toch terug moeten naar het Nikon service punt.
- Nikkormaat
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Bewaart ze de camera met de lens in een stoffige tas? Een zoomlens creëert tijden in- uit uitzoomen vacuüm, waardoor op de lens aanwezig stof naar binnen gezogen kan worden.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
- Cookie1397
- Clublid
Wat stof op de sensor betreft heeft de z9 een beveiliging. Als je een objectief wisselt gaat er automatisch een gordijn voor de sensor, dit is een ander gordijn dan het sluitergordijn. Bij de andere z modellen is dat niet zo. Ik weet dat er in ieder geval voor de z6(II) en z7(II) een hack voor is en komt het sluitgordijn voor de sensor. Wel uitkijken dat men het gordijn niet beschadigd. Ook zou het enig risico met zich mee kunnen brengen wat betreft de reeds gemaakte foto's die verwijderd zouden kunnen worden. Dit is mij echter nog nooit gebeurt. Zal de hack hier niet neerzetten maar zij die het willen weten moeten maar op youtube naar sensor hack z6/z7 zoeken.
Nikon Z Z & de maskers
- Thymen
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Ik heb mijn Z8 nu bijna een jaar, en nog geen stofje te bekennen. Het lijkt er op dat het sensor-beschermings-gordijn zijn werk goed doet. Maar ook op de Zf die een paar maanden in gebruik is - geen stof.
Nu ben ik wel heel voorzichtig met het wisselen van lenzen, ik probeer zowel de lenzen als de camera zo kort mogelijk open te laten, en wisselen met de camera naar beneden gericht. Uiteraard als het buiten flink waait en er veel stof in de lucht zit, wissel ik niet van lens. Het is geen broodwinning voor mij, dus het missen van een opname omdat de juiste lens niet op de camera zit is geen ramp.
Nu ben ik wel heel voorzichtig met het wisselen van lenzen, ik probeer zowel de lenzen als de camera zo kort mogelijk open te laten, en wisselen met de camera naar beneden gericht. Uiteraard als het buiten flink waait en er veel stof in de lucht zit, wissel ik niet van lens. Het is geen broodwinning voor mij, dus het missen van een opname omdat de juiste lens niet op de camera zit is geen ramp.
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk
Ik werk sinds het prille begin met de Z apparatuur en heb inderdaad wel eens last van stof op de sensor. Ik hou er nauwelijks rekening mee met het lens wisselen en haal als het nodig is gewoon een swab over de sensor. Die dingen zijn ervoor gemaakt. Stelt niets voor en kost een minuut. Je kunt er veel beter bij dan bij de dSLRs.