Ongeveer 2 weken geleden heb ik de in de titel genoemde kaartlezer gebruikt om eeen set van 600 foto's die ik tijdens een concert heb gemaakt over te zetten op m'n computer (MacBook Pro M1). De kaartlezer heb ik inmiddels alweer een paar jaar en heb 'm na het overzetten weggelegd in een la voor toekomstig gebruik.
Gisteren wilde ik de kaartlezer gebruiken om de foto's die ik afgelopen weekend heb gemaakt over te zetten naar de computer, maar de kaartlezer (en de CFexpress kaart in de kaartlezer) werden niet herkend door de Finder (de Verkenner in macOS).
Ik heb verschillende kabels geprobeerd, andere USB-C poorten op de Mac, etc. Maar niets hielp.
De CFexpress Type B kaart (ook van het merk Sony, een Touch van 128 GB) werkt nog prima in de camera. De foto's die erop staan kan ik bekijken op het display van de camera en als ik foto's maak worden deze ook netjes weggeschreven op de kaart.
Om de foto's te kunnen overzetten op de computer heb ik de camera maar met USB-kabel aan de computer gekoppeld en met Nikon Transfer 2 (onderdeel van NX Studio, die ik voor deze gelegenheid heb geïnstalleerd) de foto's overgezet naar de computer. Dit ging zonder problemen en de foto's kan ik nu bewerken op de computer. Maar ik geef de voorkeur aan het overzetten van foto's met een kaartlezer.
Ik vermoed dat de kaartlezer 'spontaan' defect is geraakt. Sinds de 2 weken ervoor dat ik de kaartlezer voor het laatst heb gebruikt heeft deze al die tijd ongebruik in een lade in mijn bureau gelegen. Het kleine lichttje aan de voorzijde van de kaartlezer licht ook niet op als de CFexpress kaart in de lezer wordt gestopt of als de kaartlezer met USB-kabel op de computer wordt aangesloten. Ik ga altijd zuinig om met mijn spullen en ik weet zeker dat in die 2 weken sinds de laatste keer dat ik 'm heb gebruikt niemand aan de kaartlezer heeft gezeten (geen kinderen in huis en m'n echtgenote komt niet in de lade omdat er alleen maar foto-spulletjes in liggen).
Zijn er anderen bij wie de kaartlezer (van hetzelfde merk) spontaan defect is geraakt?
Welk merk en type CFexpress Type B kaartlezer gebruiken jullie?
Sony MRW-G1 CFexpress Type B kaartlezer spontaan defect geraakt
- gvdnberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Sony MRW-G1 CFexpress Type B kaartlezer spontaan defect geraakt
Niethelemaal gelijk, maar als ik de SONY XQD kaartlezer gebruik werkt deze op mijn Macbook pro i9 alleen met de originele, meegeleverde kabel. Bij elke andere kabel werkt het niet.Ik kan mij voorstellen dat dit ook het geval is bij jouw CFExpress kaartlezer, daarom meld ik het toch aan je.
Succes ermee.
Succes ermee.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Een ander usb-c apparaat doet het wel op de Mac? Kun je de card reader op een andere computer proberen? Of aan een smartphone?
-
OnlineReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Een algemeen probleem met electronica is dat het spontaan defect kan gaan. De kans is niet groot, maar altijd aanwezig. De kans wordt aanmerkelijk groter bij kleine/goedkopere electronica (vaak zaken als kaartlezers) wanneer het te maken krijgt met 'bewegende delen'. Denk aan kabels die ingeplugd worden waarbij druk ontstaat op een printplaat. Zeker bij kleine apparaten zit alles vaak op 1 printplaat, en wanneer er frictie of breuken ontstaan is het hele apparaat soms ineens onklaar of onbruikbaar. Daarnaast zijn er nog zaken als (statische) elektriciteit, schokken, vocht etc. die electronica onklaar kunnen maken. En er kunnen ook nog gewoon componenten kapot gaan. De kans op dat alles is relatief klein, maar verre van nul.
Dus als antwoord op je vraag, alle vormen van electronica kunnen spontaan kapot gaan, ook al is de kans klein. Ik heb in de loop der jaren al 2 of 3 kaartlezers van verschillende soorten en merken gehad die spontaan zijn gesneuveld. Het enige dat je kunt doen is uitsluiten dat het niet aan iets anders ligt, en als dat niet lukt is de enige optie afschrijven en een nieuwe kopen, of laten repareren (wat voor een kaartlezer waarschijnlijk niet economisch verantwoord is).
Dus als antwoord op je vraag, alle vormen van electronica kunnen spontaan kapot gaan, ook al is de kans klein. Ik heb in de loop der jaren al 2 of 3 kaartlezers van verschillende soorten en merken gehad die spontaan zijn gesneuveld. Het enige dat je kunt doen is uitsluiten dat het niet aan iets anders ligt, en als dat niet lukt is de enige optie afschrijven en een nieuwe kopen, of laten repareren (wat voor een kaartlezer waarschijnlijk niet economisch verantwoord is).
Spul waarmee je foto's maakt...
- Richard
- Serverbeheerder
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Deze : viewtopic.php?f=37&t=8452&p=963176#p963176
Moet zich nog gaan bewijzen, gaat over 4 weken worden.
Moet zich nog gaan bewijzen, gaat over 4 weken worden.
Met vriendelijke groet,
Richard
Richard