MO juni 2024, Beoordelen foto's "Zomer”

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.
Plaats reactie

Welke fotograaf heeft de beste of mooiste foto bij het thema 'Zomer' gemaakt?

Peiling eindigde op zo jul 21 2024 12:05 pm

wim hoppenbrouwers
1
3%
Tony D
3
9%
MarcoEos70D
7
22%
HeleenJanssenvanLoon
3
9%
Hester
1
3%
ErikReijnders
1
3%
René S64
2
6%
LosGoud
1
3%
josti
2
6%
Karina2
8
25%
Ronald53
3
9%

Totaal aantal stemmen: 32

josti
Maandopdrachten
Maandopdrachten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

MO juni 2024, Beoordelen foto's "Zomer”

Bericht door josti » ma jul 01 2024 12:05 pm

Dag allemaal,

Het thema van juni 2024 was 'Zomer'. Karina2 die de opdracht bedacht, had een wat breder thema voor ogen dan alleen de zon of zonnig. Gelukkig maar want de afgelopen maand juni sloot naadloos aan bij de zes natte maanden daarvoor. Het duurde tot de laatste periode van de maand dat de zon deze maand nog een zomers accent gaf. Er zijn deze maand elf inzendingen binnengekomen en bij alle foto's was de exif eenvoudig te vinden. De foto's voldoen allemaal aan de voorwaarden en ze doen dus alle elf mee in de poll om de eretitel 'foto van de maand'. Alle deelnemers weer hartelijk dank voor jullie inspanning, creativiteit en enthousiasme :thumbup:. De poll staat hierboven weer klaar om in te vullen. De foto's zijn te zien door op de link (verderop in dit bericht) te klikken. Bekijk en beoordeel de foto's. Aan jou de taak om de mooiste of beste te kiezen uit de elf foto's.
Breng je stem uit op de foto van jouw voorkeur. Je mag je stem zoals altijd motiveren, niet verplicht maar leuk en leerzaam voor de makers van de foto's.
Je kunt je stem uitbrengen tot en met 21 juli 2024 ongeveer 12.00 uur.
De ingezonden foto's voor het thema "Zomer" vind je hier.
De winnende foto's van 2024 worden na afloop van de polls in dit draadje getoond.
De foto's die de maandopdrachten van 2017 tot en met 2023 hebben gewonnen, vind je via deze links: 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022 en 2023
En tenslotte vind je in dit draadje de foto's die gekozen zijn als foto van het jaar van de maandopdrachten van afgelopen jaren (2015 en verder).

Groet, Jos
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl

ErikReijnders
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re: MO juni 2024, Beoordelen foto's "Zomer”

Bericht door ErikReijnders » ma jul 01 2024 8:18 pm

er zijn ook nu weer diverse heel mooie foto's ingestuurd. het maakt het stemmen er niet gemakkelijker op. het geringe aantal deelnemers naakt het dan weer wat gemakkelijker. mijn keuze ging uiteindelijk naar de vakantie voorbereidingen van Karina2 Ook de reiger die daar zo fraai in de zon staat op te warmen had het voor mij kunnen worden. of het toch elke keer weer verassende 3D beeld van de hyena's . Had eerst een foto gemaakt in de tuin van de restanten na een dagje kleinkinden, uiteindelijk aan de kant gegooid als zijnde te rommelig.
Nikon Coolpix a1000 Nikon D800, www.erikreijnders.nl

LosGoud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LosGoud » di jul 02 2024 9:29 am

Mijn stem was al gegaan naar Wim. Prachtig zomers plaatje in vele dimensies!
Groeten van Ben
Mijn Foto's

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Karina2 » wo jul 03 2024 2:16 pm

ErikReijnders schreef:er zijn ook nu weer diverse heel mooie foto's ingestuurd. het maakt het stemmen er niet gemakkelijker op. het geringe aantal deelnemers naakt het dan weer wat gemakkelijker. mijn keuze ging uiteindelijk naar de vakantie voorbereidingen van Karina2 Ook de reiger die daar zo fraai in de zon staat op te warmen had het voor mij kunnen worden. of het toch elke keer weer verassende 3D beeld van de hyena's ...
Wat een grappig toeval, want ik had voor jouw foto gekozen, Erik. Dit, omdat ik er direct het gevoel van zomer bij kreeg, door het uitnodigend openstaande hek dat behalve naar het gebouw zelf ook naar de mooie blauwe lucht met schapenwolkjes leidt. Frankrijk herkende ik er direct in, een land waar ik graag mijn zomervakantie doorbreng.
Ook deel ik de opmerking over de dierenfoto's. Erg leuk dat deze er tussen zitten. Bij beide foto's zie je dat de dieren genieten. Bij de hyena's van Wim vond ik nog een extra dimensie in het grote contrast zitten tussen de 'zachte, lieflijke' uitstraling van deze dieren op de foto die we meestal veel vaker met agressief en vijandig associëren.

De foto van Ton(y) krijgt wat mij betreft sowieso punten voor lef. Een met regen gevuld beeld plaatsen voor zomer, terwijl de zomer zo wel gestart is. Daarnaast vind ik het vorm/lichtspel in deze foto mooi: de langgerekte vormen van de bomen die afgewisseld worden met lichtbanen waarin zich cirkels van de regendruppels bevinden. In die zin is dit beeld ook een beeld met mooie contrasten in diverse dimensies.

Klaprozen, ik ben er gek op en associeer ik ook zeker met de zomer. Wat ik een beetje jammer vind in dit beeld is, dat de scherpte vooral op het paarse bloemetje vooraan tussen de klaprozen lijkt te liggen en daarmee meer op die bloem dan op de klaprozen zelf (of ze bewogen misschien meer in de wind waardoor ze minder scherp ogen). Dit kan natuurlijk bewust een eigen keuze zijn en blijft daarmee ook zeker een mooi beeld, maar werd het daarom voor mij net niet.

Het zomerkoninkje vind ik leuk gevonden, dat geldt ook voor de vondst van Hester met licht/schaduwspel. Bij het zomerkoninkje oogt op mijn scherm het omringende groen/geel nogal fel en concurreert het met het zomerkoninkje. De foto had voor mij nog net wat meer aan kracht gewonnen als het omringende groen/geel wat getemperd zou zijn geweest. Bij de judaspenning ben ik benieuwd wat een iets ander standpunt of moment had gedaan met de schaduwvormen. Als die daardoor wat ranker zouden worden of net iets anders zouden vallen, had dat denk ik voor mij een iets mooiere of evenwichtigere balans qua vormen en verhouding licht/schaduw opgeleverd.

De cactusbloem zondermeer een prachtige bloem, mooi zonnig geel en ook hier weer een leuk contrast met de prachtige bloem versus de scherpe naalden van de cactus zelf.
De zonnig gele trommelstokjes van Jos(ti) vormen een opmars naar de zomer. Dit beeld oogt voor mij vooral als een zonnig kunstwerk, maar ik had minder een gevoel van zomer, misschien omdat het voor mij vrij statisch overkomt en ik hier iets van dynamiek mis.
Die dynamiek vind ik wel terug in het beeld van Ronald, daar voel ik de loopbeweging van mens en dier. Prima beeld met fijne evenwichtige compositie.

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » di jul 16 2024 8:44 pm

Een mooie serie interpretatie van het onderwerp ZOMER. Bij zomer denk ik aan vakantie, zon, op reis gaan, en alle voorpret daarbij, vandaar dat mijn keuze Karin’s beeld is geworden. In haar foto zie ik eigenlijk alles waaraan je zou kunnen denken bij het woord ZOMER.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

josti
Maandopdrachten
Maandopdrachten

Bericht door josti » za jul 20 2024 10:28 am

Vandaag en morgen nog tot een uur of twaalf 's middags kan je nog je stem uitbrengen op jouw favoriete foto bij het thema 'Zomer'. Het lijkt op dit moment een tweestrijd tussen de foto's van Karina2 en MarcoEos70D.... Maar wie weet komt er nog een eindsprint van een van de anderen.

josti
Maandopdrachten
Maandopdrachten

Bericht door josti » ma jul 22 2024 1:56 pm

De poll eindigde gisteren en het was tot het laats toe spannend. Uiteindelijk kreeg de foto van Karina2 met slechts één stem meer de voorkeur van de stemmens. Van harte gefeliciteerd Karen, je wint hiermee de maandopdracht van juli 2024 met het thema 'Zomer'. Ik heb je inmiddels een pb gestuurd voor de afhandeling van deze maandopdracht.

Denkt iedereen ook aan de lopende maandopdracht met het thema 'Openbaar vervoer'? Je hebt daarvoor nog tot en met 31 juli de tijd om een foto bij dit thema te plaatsen. Succes!

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » ma jul 22 2024 3:11 pm

Gefeliciteerd, Karina! :thumbup:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Contacteer:

Bericht door Karina2 » ma jul 22 2024 6:52 pm

Dankjewel Marco, het was spannend tot het laatste moment
Dank ook aan iedereen die gestemd heeft en specifiek aan Erik en Gert voor het aangeven van hun motivatie.

Plaats reactie

Terug naar “Maandopdracht”