jan24 schreef:Dan is het nog één stap om ook third-party objectieven niet meer bruikbaar te laten zijn.

Ja maar dat is klaarblijkelijk niet hun beleid en ook niet in hun belang. Nikon heeft geen probleem dat derde partijen producten met of voor hun mount maken, als ze er maar voor betalen. In het verleden hebben Fuji en Kodak zelfs de F-mount gelicensed en gebruikt. Als Nikon het wil zouden ze zowel technisch als juridisch gebruik van hun mount kunnen blokkeren (
niet voor de F-mount, want die patenten zijn allang verlopen, maar de patenten voor de Z-mount zijn actief). Historisch gezien doen ze dat echter niet (
Canon heeft dat naar ik mag geloven wel veelvuldig geprobeerd). Verder is, zoals Skippy het zie, het welbeschouwd ook in het belang van Nikon dat er goedkopere lenzen in de markt staan, dat werkt drempelverlagend voor consumenten met een kleine beurs.
Als voorbeeld haal ik even Sigma en Tamron lenzen aan. Het komt (
kwam?) veelvuldig voor dat Sigma lenzen na een upgrade niet meer werkten en een firmware upgrade nodig hadden om weer te werken. Voor mij overigens een belangrijke reden om geen Sigma te kopen, dat maakt hen minder betrouwbaar. Sigma heeft een lange historie van niet willen betalen voor licenties, en vielen dus terug op reverse-engineering. Dan kun je dit soort problemen na een upgrade verwachten, als de (software) interface verandert moet je opnieuw reverse-engineeren. Tamron daarentegen schijnt wel te betalen voor de specificaties, en je ziet daar dus weinig tot geen compatibiliteitsproblemen na upgrades.
Anecdote: Het gerucht gaat dat bepaalde lenzen die nikon nu voor Z uitbrengt (zoals de 28-75) feitelijk Tamron ontwerpen zijn, als dat zo is betaalt Nikon hen waarschijnlijk voor die ontwerpen. Of het waar is weet ik niet.
Maar historisch gezien voert Nikon volgens mij geen beleid voert om gebruik van third-party lenzen (of accu's) onmogelijk te maken, en ik zie ook geen aanleiding waarom ze dat nu zouden gaan doen. Ze worden alleen wel graag betaald voor het gebruik van de door hen ontwikkelde technologie, wat ik ook niet onredelijk vind. Er gaat veel geld zitten in het ontwikkelen van een nieuwe mount.
Maar ze houden waarschijnlijk dus ook geen rekening met partijen die geen licentie hebben. Dat is iets heel anders dan actief de boel blokkeren.