Z-camera's Jupio accu issue

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9
jan24
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Z8 - Jupio accu issue

Bericht door jan24 » do aug 08 2024 3:12 pm

ReneG schreef:
jan schreef:Je zou dan ook denken dat ze alle firmware updaten voor alle camera's om ze te "beschermen". Al verwacht ik niet dat Jupio een slechte accu levert. Elke fotozaak verkoopt deze accu's.
Wat veel meer voor de hand ligt, is dat Nikon aanpassingen maakt aan de interface met de accu (die bevat ook sensoren en software) zoals hen dat uitkomt. Daar kunnen zeer uiteenlopende en goede technische redenen voor zijn. En dat Nikon simpelweg geen rekening houdt met third-party accu's. En waarom zouden ze dat ook doen? Die accu's zijn in ieder geval niet conform Nikon specificaties gemaakt, want Nikon geeft die specificaties niet vrij tenzij producenten grof betalen. Alle third-party accu's, en veel lenzen, zijn reverse-engineered. Dan kunnen ze per definitie bijna geen rekening houden met afwijkingen, foutsituaties etc. want die moet je bij reverse-engineering maar net tegen het lijf lopen. Iets laten functioneren d.m.v. reverse engineering is relatief eenvoudig, iets 100% compatible en betrouwbaar maken is een heel ander verhaal.

Verder is het argument dat elke fotozaak de accu's verkoopt of dat Jupio kwalitatief goede accu's maakt niet echt een relevant argument. De accu's worden verkocht door zaken omdat er vraag naar is, niets meer en niets minder. En de kwaliteit van de accu wordt niet alleen bepaald door het vermogen en de kwaliteit van de cellen, moderne accu's bevatten dus ook sensoren en software.
Dan is het nog één stap om ook third-party objectieven niet meer bruikbaar te laten zijn. :shock:
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » do aug 08 2024 3:19 pm

jan24 schreef:Dan is het nog één stap om ook third-party objectieven niet meer bruikbaar te laten zijn. :shock:
Daar heeft Nikon geen belang bij. De meeste niet-Nikon objectieven concurreren namelijk niet met het Nikon assortiment. Integendeel, het aanbod van niet-Nikon objectieven draagt bij aan de populariteit en verkoop van Z- camera's.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » do aug 08 2024 4:33 pm

jan24 schreef:Dan is het nog één stap om ook third-party objectieven niet meer bruikbaar te laten zijn. :shock:
Ja maar dat is klaarblijkelijk niet hun beleid en ook niet in hun belang. Nikon heeft geen probleem dat derde partijen producten met of voor hun mount maken, als ze er maar voor betalen. In het verleden hebben Fuji en Kodak zelfs de F-mount gelicensed en gebruikt. Als Nikon het wil zouden ze zowel technisch als juridisch gebruik van hun mount kunnen blokkeren (niet voor de F-mount, want die patenten zijn allang verlopen, maar de patenten voor de Z-mount zijn actief). Historisch gezien doen ze dat echter niet (Canon heeft dat naar ik mag geloven wel veelvuldig geprobeerd). Verder is, zoals Skippy het zie, het welbeschouwd ook in het belang van Nikon dat er goedkopere lenzen in de markt staan, dat werkt drempelverlagend voor consumenten met een kleine beurs.

Als voorbeeld haal ik even Sigma en Tamron lenzen aan. Het komt (kwam?) veelvuldig voor dat Sigma lenzen na een upgrade niet meer werkten en een firmware upgrade nodig hadden om weer te werken. Voor mij overigens een belangrijke reden om geen Sigma te kopen, dat maakt hen minder betrouwbaar. Sigma heeft een lange historie van niet willen betalen voor licenties, en vielen dus terug op reverse-engineering. Dan kun je dit soort problemen na een upgrade verwachten, als de (software) interface verandert moet je opnieuw reverse-engineeren. Tamron daarentegen schijnt wel te betalen voor de specificaties, en je ziet daar dus weinig tot geen compatibiliteitsproblemen na upgrades.

Anecdote: Het gerucht gaat dat bepaalde lenzen die nikon nu voor Z uitbrengt (zoals de 28-75) feitelijk Tamron ontwerpen zijn, als dat zo is betaalt Nikon hen waarschijnlijk voor die ontwerpen. Of het waar is weet ik niet.

Maar historisch gezien voert Nikon volgens mij geen beleid voert om gebruik van third-party lenzen (of accu's) onmogelijk te maken, en ik zie ook geen aanleiding waarom ze dat nu zouden gaan doen. Ze worden alleen wel graag betaald voor het gebruik van de door hen ontwikkelde technologie, wat ik ook niet onredelijk vind. Er gaat veel geld zitten in het ontwikkelen van een nieuwe mount.

Maar ze houden waarschijnlijk dus ook geen rekening met partijen die geen licentie hebben. Dat is iets heel anders dan actief de boel blokkeren.
Spul waarmee je foto's maakt...

jan24
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Z-camera's Jupio accu issue

Bericht door jan24 » do aug 08 2024 5:32 pm

Als Nikon daadwerkelijk gebruik maakt van Tamron ontwerpen, al dan niet tegen betaling, zou mij dat niets verbazen.
Waarom het wiel een 2e keer uitvinden? En waarom geen gebruik maken van elkaars specifieke kwaliteiten?
Nikon D7500
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » do aug 08 2024 6:36 pm

We dwalen wat af maar de Nikon 28-75 f/2.8 lijkt heel erg op de Tamron 28-75 f/2.8 RXD die was ontwikkeld voor Sony E-mount uit 2018. Inmiddels heeft Tamron een 28-75 f/2.8 VXD G2 (2e generatie) voor Sony en Nikon Z, waar ik erg tevreden mee ben.

Terug naar het onderwerp: ik heb nog niet gemerkt dat oudere Nikon batterijen niet meer door nieuwere camera's worden geaccepteerd (van eenzelfde ontwerp uiteraard, natuurlijk gaat er geen EN-EL3 in een Z).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Ronald53
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Ronald53 » do aug 08 2024 9:41 pm

Ik ben ook van mening dat we niet zuur moeten doen over het feit dat niet-originele accu's niet ondersteund worden. Het is in dit draadje al eerder aangegeven: Niet-origineel zou kunnen leiden tot schade aan accu en camera, maar zou ook kunnen leiden tot het niet halen van de specs van de camera. Het is makkelijk om Nikon ervan te betichten dat ze de concurrentie buitenspel willen zetten, maar voorlopig wil ik Nikon het voordeel van de twijfel geven. En dan maar wat meer betalen voor de accu, in verhouding tot de prijs voor bodies en objectieven zijn die relatief niet duur. (Ik heb zelf ook een Hähnel PoCube2 liggen, met accu die niet door de Z8 wordt geaccepteerd.)
Ik fotografeer, dus ik ben.

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Contacteer:

Bericht door Karina2 » di aug 13 2024 12:06 am

Mocht je tegen zo'n 'accu wordt niet meer geaccepteerd'- situatie aanlopen na updaten firmware, is het dan nog mogelijk om terug te keren naar de vorige firmware-versie?
En is er iemand die dit al uitgeprobeerd heeft en waarbij het dan wel werkt als voorheen?

jan24
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door jan24 » di aug 13 2024 8:06 am

Hangt mogelijk ook af met welk doel een fabrikant een upgrade aanbiedt. Als het om een bugfix gaat is het maar de vraag of downgraden wel zo verstandig is.
Nikon D7500
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » di aug 13 2024 8:30 am

Karina2 schreef:Mocht je tegen zo'n 'accu wordt niet meer geaccepteerd'- situatie aanlopen na updaten firmware, is het dan nog mogelijk om terug te keren naar de vorige firmware-versie?
En is er iemand die dit al uitgeprobeerd heeft en waarbij het dan wel werkt als voorheen?
Ja, het is mogelijk een vorige firmware-versie te installeren. Attentie; Nikon biedt alleen de laatste versie aan om te downloaden. Als je dit van plan bent dien je dus zelf de firmware downloads te bewaren.

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Contacteer:

Bericht door Karina2 » di aug 13 2024 6:14 pm

@Jan: helemaal mee eens. Vanaf nu word ik wat terughoudender met updaten en ga ik eerst kijken in hoeverre updaten voor mij zinvol is.
@Luc: dankjewel, ook zeker belangrijk om te weten!

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di aug 13 2024 7:31 pm

Is dat wel verstandig? Zonde van de niet Nikon accu's hoor, maar Nikon heeft in het verleden camera's toch serieus beter laten presteren met een firmware update.
Ronald53 schreef:Niet-origineel zou kunnen leiden tot schade aan accu en camera, maar zou ook kunnen leiden tot het niet halen van de specs van de camera.
Bent u van de marketing-afdeling van Nikon? ;)

Ronald53
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Ronald53 » di aug 13 2024 7:41 pm

Tom schreef:Bent u van de marketing-afdeling van Nikon? ;)
Nee, maar veelal is de eerste reactie bij het niet accepteren van een product van een ander merk afkeurend (of erger). Ik probeer wat argumenten ter overweging aan te dragen.
Ik fotografeer, dus ik ben.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » di aug 13 2024 8:12 pm

L.s.
Even een knuppel op de bekende plaats...
Wie heeft recentelijk geprobeerd een originele accu te kopen voor een oudere kamera, zoals F2, F5, D1/2/3 ?
Nikon kan of wil die al jaren niet meer leveren.
Laten we dus maar stilletjes hopen dat derden dit wel blijven doen.
Groeten, Gijs
Ps het feit dat een update oudere accus kan doen weigeren is m.i. gewoon pech en een kwestie van afwachten tot die van derden verbeterd worden.
Psps oudere versies van de enel15 en 18 originele accus hebben in latere kameras en laders ook beperkingen.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di aug 13 2024 8:22 pm

Ronald53 schreef:
Tom schreef:Bent u van de marketing-afdeling van Nikon? ;)
Nee, maar veelal is de eerste reactie bij het niet accepteren van een product van een ander merk afkeurend (of erger). Ik probeer wat argumenten ter overweging aan te dragen.
Ik begrijp het, maar ik heb nog nooit iets gelezen over niet-Nikon accu's die zorgen voor schade, en na wat zoeken op Google vond ik ook geen verhalen die daarop wijzen. Een enkele uitzondering over een opgezwollen accu daargelaten, maar dat gebeurt blijkbaar ook wel eens met originele accu's.

Jupio levert voor zover ik weet gewoon kwaliteitsproducten. Zijn ook niet uitzonderlijk goedkoop, maar wel wat voordeliger dan de originele Nikon accu's. Dat niet halen van de specificaties omdat ze niet genoeg stroom zouden kunnen leveren lijkt mij met de electronicakennis die ik heb, en die is beperkt, ook een onwaarschijnlijk verhaal.

Marketingtechnisch komt het Nikon wel goed uit. Dat wel. Vandaar mijn reactie.

PS: Originele en niet-originele accu's die opeens kapot gaan bestaan wel.

Plaats reactie

Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”