Spectaculair noorderlicht in Noorwegen

Plaats reactie
avdhoeven
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Spectaculair noorderlicht in Noorwegen

Bericht door avdhoeven » ma aug 26 2024 10:41 pm

De afgelopen 3 weken waren we op vakantie in Noorwegen. We hebben het daar geweldig gehad en natuurlijk had ik stilletjes gehoopt dat we misschien wat poollicht zouden zien. Ik durfde nooit te hopen op wat we te zien kregen.

Rond 9 augustus waren er wat waarschuwingen voor inkomende CME's en dat ze wat mooi poollicht zouden kunnen veroorzaken. Helaas was het erg bewolkt waar wij waren, dus ik was bang dat ik het zou missen, maar de waarschuwingen veranderden langzaam naar een paar dagen later en op 12/13 augustus werd er een mooi poollicht verwacht. In de tussentijd waren we richting Forde in Noorwegen gegaan, dat ongeveer +62 graden noorderbreedte ligt, dus ik had mijn hoop op deze avond gevestigd, maar de wolken leken het weer te verpesten.

Rond 23 uur 's avonds dacht ik er eerst aan om te gaan slapen, maar ging nog een keer naar buiten om te kijken of er verbetering was. Ik maakte wat foto's met mijn telefoon en zag wat groen tussen de wolken door schijnen en ik kon zien dat er gaten in de wolken begonnen te komen. Dus ik zette mijn camera op en begon foto's te maken. Toen begon de show. Ik riep mijn kinderen en mijn vrouw en ze zagen de golven door de lucht bewegen en dat was echt leuk. Ze gingen rond 1 uur naar bed en ik bleef op om te zien wat er nog meer zou komen. Rond 2 uur leek de lucht te ontploffen en had ik de show van mijn leven.

Alles is gemaakt met mijn Nikon D810a met een Samyang 12mm lens. 5 sec belichting en ISO800.

Afbeelding

Nog meer opnamen zijn te zien via mijn website: https://www.astro-photo.nl/sun/spectacu ... g-holidays

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Spectaculair noorderlicht in Noorwegen

Bericht door Genster » di aug 27 2024 7:07 am

De foto’s zijn wat anders dan de foto’s die ik eerder van het Noorderlicht heb gezien, maar wel fraai 👍🏻

Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Willem Focus » di aug 27 2024 7:22 am

Ongetwijfeld een zeer spectaculaire show geweest als ik je foto’s zie. Ik had het geluk in Death Valley in mei er getuige van te zijn maar dat was peanuts denk ik als
Ik jouw foto’s zie. En recht boven je hoofd is sowieso indrukwekkender dan wanneer je het alleen in het noorden ziet.

Heel fraai !!

Groet……Willem. 😉
Laatst gewijzigd door Willem Focus op di aug 27 2024 11:21 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk

jan24
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jan24 » di aug 27 2024 11:06 am

Gaaf!
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » di aug 27 2024 10:21 pm

inderdaad een beleving, persoonlijk vind ik de foto's niet echt bijzonder.

Maar dat maakt niet uit, jullie hebben het 'live' mogen beleven, voor velen niet weggelegd

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » di aug 27 2024 10:37 pm

Het noorderlicht in het noorden kan echt prachtig zijn maar ik vind deze foto wel erg onscherp (op telefoon). Dat kan beter zelfs zonder statief.

Misschien is die lens niet zo scherp (ben zelf redelijk tevreden over mijn 8 mm Samyang) masr dit lijkt out of focus.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

avdhoeven
Clublid
Clublid

Bericht door avdhoeven » di aug 27 2024 10:55 pm

henkk schreef:Het noorderlicht in het noorden kan echt prachtig zijn maar ik vind deze foto wel erg onscherp (op telefoon). Dat kan beter zelfs zonder statief.

Misschien is die lens niet zo scherp (ben zelf redelijk tevreden over mijn 8 mm Samyang) masr dit lijkt out of focus.
Ik snap nu opeens de reacties en heb even iets geupdatet. De foto die hier in het artikel stond was een lage resolutie versie (mag niet meer dan 2048px zijn). Op de website was blijkbaar de link naar de originele files weggevallen als je op de foto's klikte :( Dat is nu gecorrigeerd. Ik denk dat dan een iets ander beeld ontstaat. De foto is namelijk wel degelijk scherp (de lens ook), maar niet als de resolutie zo verkleind is :(

Hier ook een link naar de originele foto van hierboven. Hoop dat deze beter overkomt.

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » wo aug 28 2024 9:13 am

Apart: de wolken bij de horizon en de bomen zijn scherp, de sterren zijn scherp maar de wolken voor het noorderlicht, dat zelf uiteraard niet 'scherp' is, zijn vreemd onscherp. Misschien een combinatie van de belichting en enige beweging van de wolken? In elk geval: een fraaie plaat!
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

avdhoeven
Clublid
Clublid

Bericht door avdhoeven » wo aug 28 2024 10:57 am

Dat is inderdaad de beweging van de wolken. In 5 sec verplaatsen die toch een stukje.

De wolken bij de horizon verplaatsen in verhouding veel minder door de langere zichtlijnen.

Plaats reactie

Terug naar “Avond- en nachtfotografie”