Rond 9 augustus waren er wat waarschuwingen voor inkomende CME's en dat ze wat mooi poollicht zouden kunnen veroorzaken. Helaas was het erg bewolkt waar wij waren, dus ik was bang dat ik het zou missen, maar de waarschuwingen veranderden langzaam naar een paar dagen later en op 12/13 augustus werd er een mooi poollicht verwacht. In de tussentijd waren we richting Forde in Noorwegen gegaan, dat ongeveer +62 graden noorderbreedte ligt, dus ik had mijn hoop op deze avond gevestigd, maar de wolken leken het weer te verpesten.
Rond 23 uur 's avonds dacht ik er eerst aan om te gaan slapen, maar ging nog een keer naar buiten om te kijken of er verbetering was. Ik maakte wat foto's met mijn telefoon en zag wat groen tussen de wolken door schijnen en ik kon zien dat er gaten in de wolken begonnen te komen. Dus ik zette mijn camera op en begon foto's te maken. Toen begon de show. Ik riep mijn kinderen en mijn vrouw en ze zagen de golven door de lucht bewegen en dat was echt leuk. Ze gingen rond 1 uur naar bed en ik bleef op om te zien wat er nog meer zou komen. Rond 2 uur leek de lucht te ontploffen en had ik de show van mijn leven.
Alles is gemaakt met mijn Nikon D810a met een Samyang 12mm lens. 5 sec belichting en ISO800.

Nog meer opnamen zijn te zien via mijn website: https://www.astro-photo.nl/sun/spectacu ... g-holidays