Een ringflitser kan je niet draaien en het licht via een reflectiescherm weerkaatsen of dergelijkePeter schreef:ja,.., hoe wil jij een een vlinder van twee kanten belichten dan ? of een ander insect, dier etcaw123456 schreef:Ik heb miss liever geen ringflitser omdat je dan niet van 2 kanten kan belichten. En daarom liever zo'n twintig Light flitser.Peter schreef:Ik gebruik voor macro de Meike led ring flitser
type MK-FC110. Kost paar tientjes
werkt erg goed. Je hebt voor macro geen dure flitsers en bouwlampen nodig hoor
Laat staan dat het een voorwaarde is om een dure camera ineens te kopen.
Ik ken ze die met de duurste camera's en lenzen rondlopen, en nog geen fatsoenlijke macro foto kunnen maken
Of wil je macro gebruiken voor vaste voorwerpen ?
Ringflitser.
- aw123456
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Ringflitser.
Als duidelijk is dat je je doel niet bereikt,
verander dan niet je doel maar je aanpak.
Fotograferen kan je leren, dus waarom zou je het niet proberen?
https://www.flickr.com/photos/199991201@N06/
- aw123456
- Forumlid
- Contacteer:
Ik moet dan sowieso nog even sparen, maar ik was er wel over na aan het denken.Tony D schreef:.
En als je overweegt om een betere camera te kopen op de 2e hands markt, zou je volgens mij voor een d500 moeten gaan. Ook een DX-camera net als de D3100 en de beste die Nikon gemaakt heeft. Omdat heel veel mensen overstappen naar de Z-serie zijn er nu best veel te 2e hands te koop. Die is ook goed voor vogels in de lucht.
Ik zie ze op Marktplaats al voor onder de € 800 staan.
Ton
-
- Forumlid
- Contacteer:
Eerste wat in me opkomt is de vraag, waarom wil je een ringflitser, wat lukt er nu niet wat met een ringflitser wel zou lukken? Mijn meeste macrofoto's van beestjes of plantjes maak ik vroeg in de ochtend, vaak zijn contrasten dan wat beter beheersbaar. Bijkomend voordeel is dat veel insecten dan ook wat rustiger zijn en je wat meer tijd hebt om ze te fotograferen. Wil je het toch wat spannender maken, probeer eens een ledlampje of reflectiescherm te gebruikten. Beelden met een ringflitser zijn naar mijn mening vaak plat geflitst en nauwelijks spannend (soms ontstaat er een stukje hyperrealisme wat wel tof kan zijn overigens). Subtiel werken met flitsers is niet makkelijk. Overigens zou ik ook geen nieuwe camera kopen voor een 1.3 cropstand, dit kun je zelf ook makkelijk doen in de nabewerking.
Groet Stijn
Groet Stijn
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Digitaal zoomen doe je lekker achteraf op je computer…
- aw123456
- Forumlid
- Contacteer:
Daarom heb ik ook liever een twin Light flitserStijn Smits schreef:Eerste wat in me opkomt is de vraag, waarom wil je een ringflitser, wat lukt er nu niet wat met een ringflitser wel zou lukken? Mijn meeste macrofoto's van beestjes of plantjes maak ik vroeg in de ochtend, vaak zijn contrasten dan wat beter beheersbaar. Bijkomend voordeel is dat veel insecten dan ook wat rustiger zijn en je wat meer tijd hebt om ze te fotograferen. Wil je het toch wat spannender maken, probeer eens een ledlampje of reflectiescherm te gebruikten. Beelden met een ringflitser zijn naar mijn mening vaak plat geflitst en nauwelijks spannend (soms ontstaat er een stukje hyperrealisme wat wel tof kan zijn overigens). Subtiel werken met flitsers is niet makkelijk. Overigens zou ik ook geen nieuwe camera kopen voor een 1.3 cropstand, dit kun je zelf ook makkelijk doen in de nabewerking.
Groet Stijn
- aw123456
- Forumlid
- Contacteer:
Ja klopt, maar ik krijg dan wel meer last van ruis en onscherpte met deze cameraPatrick schreef:Digitaal zoomen doe je lekker achteraf op je computer…
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Dat kan, maar je kunt geen extra scherptediepte creeëren achter je computer. Als je met dezelfde beelduitsnede in macro een foto maakt met DX hebt je twee keer zoveel scherptediepte als met FX. Als je uit de hand macro foto's maakt zoals ik dat vaak doe, is het verschil tussen 3 en 6 mm totale scherptediepte significant. Dat is het verschil tussen het wel of niet helemaal scherp hebben van de kop van een vlinder.Patrick schreef:Digitaal zoomen doe je lekker achteraf op je computer…
Spul waarmee je foto's maakt...
- aw123456
- Forumlid
- Contacteer:
Dat bedoel ik dus ook, ik fotografeer altijd uit de hand.ReneG schreef:Dat kan, maar je kunt geen extra scherptediepte creeëren achter je computer. Als je met dezelfde beelduitsnede in macro een foto maakt met DX hebt je twee keer zoveel scherptediepte als met FX. Als je uit de hand macro foto's maakt zoals ik dat vaak doe, is het verschil tussen 3 en 6 mm totale scherptediepte significant. Dat is het verschil tussen het wel of niet helemaal scherp hebben van de kop van een vlinder.Patrick schreef:Digitaal zoomen doe je lekker achteraf op je computer…
- Gerard de Zwaan
- Clublid
- Contacteer:
Meestal als ik net wat extra licht nodig heb(meestal om de schaduwen uit te lichten) gebruik ik een kleine reflectiescherm, het werkt net wat makkelijker en sneller. Reflectieschermen zijn ook niet het duurste om te hebben. Als ik toch meer licht nodig heb pak ik 1 of 2 reportageflitsers die ik eventueel combineer met een reflectiescherm. Voor de aansturing van de flitsers gebruik ik een triggersystem zodat ik in de toekomst een andere Nikon camera kan gebruiken, als back-up voor de trigger heb ik een TTL kabel.
Als je begint met macrofotografie zou ik toch eerst kijken naar een reflectiescherm omdat ze niet zo duur zijn en een zaklamp(je) die je waarschijnlijk al in de kast hebt liggen. Mocht je macrofotografie leuk vinden kun je een reportageflitser met trigger of TTL kabel nemen, met reportage flitsers kun je zelf bepalen weer het licht vandaan komt en je kan ze ook voor andere soorten fotografie gebruiken.
Je camera vervangen zou ik pas doen als je echt ontevreden bent over je camera, het is niet bepaald de goedkoopste oplossing.
Als je begint met macrofotografie zou ik toch eerst kijken naar een reflectiescherm omdat ze niet zo duur zijn en een zaklamp(je) die je waarschijnlijk al in de kast hebt liggen. Mocht je macrofotografie leuk vinden kun je een reportageflitser met trigger of TTL kabel nemen, met reportage flitsers kun je zelf bepalen weer het licht vandaan komt en je kan ze ook voor andere soorten fotografie gebruiken.
Je camera vervangen zou ik pas doen als je echt ontevreden bent over je camera, het is niet bepaald de goedkoopste oplossing.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
- aw123456
- Forumlid
- Contacteer:
Nou ik begin wel een beetje ontevreden te worden over mijn camera, ik vind hem veelste sloom en hij is niet weerbestendig dus ook niet een heel klein beetje en ik heb heel snel ruis in mijn foto's.Gerard de Zwaan schreef:Meestal als ik net wat extra licht nodig heb(meestal om de schaduwen uit te lichten) gebruik ik een kleine reflectiescherm, het werkt net wat makkelijker en sneller. Reflectieschermen zijn ook niet het duurste om te hebben. Als ik toch meer licht nodig heb pak ik 1 of 2 reportageflitsers die ik eventueel combineer met een reflectiescherm. Voor de aansturing van de flitsers gebruik ik een triggersystem zodat ik in de toekomst een andere Nikon camera kan gebruiken, als back-up voor de trigger heb ik een TTL kabel.
Macrofotografie vind ik echt iets heel leuks, omdat je dan alle kleine insecten en beestje heel groot vast kan leggen, en bedankt voor de tip van dat zaklampje
- Peter
- Clublid
- Contacteer:
wellicht een D850 dan.., het zijn fantastische toestellen , 2e hands ook voldoende in aanbod
En vogels pluk je ook haarscherp uit de lucht. Het is wel een full frame camera, dus met DX lenzen is geen optie.
In dat geval wellicht de D500 camera. (DX)
Wat je ook kiest, het zal een enorme voortuitgang zijn ten opzichte van de D3100
Een toestel trouwens wat ik zelf ook heb gehad in het verre verleden.
Maar goed, je moet er ook maar net die investering kunnen en willen doen, dat terzijde
En vogels pluk je ook haarscherp uit de lucht. Het is wel een full frame camera, dus met DX lenzen is geen optie.
Wat je ook kiest, het zal een enorme voortuitgang zijn ten opzichte van de D3100
Maar goed, je moet er ook maar net die investering kunnen en willen doen, dat terzijde

- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Een D7200 (of eventueel D7100) is al een enorme sprong voorwaarts ten opzichte van een D3100.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik heb de D3100 ook nog (of eigenlijk, mijn moeder gebruikt die nu) dus ik weet goed wat voor een verschil dat maakt, zeker qua AF en snelheid bij macro. En ook daar kan ik macro foto's mee maken, maar ik heb wel veel meer missers.
Als je bij DX blijft zou ik kiezen uit de D7200, D7500 of D500, afhankelijk van je budget. Ik zou persoonlijk niet voor de D7100 gaan (die heb ik ook gehad). voor een simpele reden, en dat is de buffer. Bij macro natuurlijk niet zo'n groot probleem, maar bij veel andere toepassingen naar mijn mening veel te klein. Maar als je een heel klein budget hebt kun je de D7100 voor onder de 300 euro al krijgen.
De D7200 is m.i. een wat betere keus, primair vanwege de buffer. Maar die is wel wat duurder. Als je het geld ervoor hebt zou ik ook een D7500 overwegen, vanwege het aanzienlijk betere AF systeem en het kantelbare scherm. De AF helpt je bij macro uit de hand. Een klein nadeel van de D7500 is dat er geen grip onder kan en dat hij maar 1 card slot heeft, maar ik weet niet of je dat mist, want dat heb je nu ook niet.
Als je bij DX blijft zou ik kiezen uit de D7200, D7500 of D500, afhankelijk van je budget. Ik zou persoonlijk niet voor de D7100 gaan (die heb ik ook gehad). voor een simpele reden, en dat is de buffer. Bij macro natuurlijk niet zo'n groot probleem, maar bij veel andere toepassingen naar mijn mening veel te klein. Maar als je een heel klein budget hebt kun je de D7100 voor onder de 300 euro al krijgen.
De D7200 is m.i. een wat betere keus, primair vanwege de buffer. Maar die is wel wat duurder. Als je het geld ervoor hebt zou ik ook een D7500 overwegen, vanwege het aanzienlijk betere AF systeem en het kantelbare scherm. De AF helpt je bij macro uit de hand. Een klein nadeel van de D7500 is dat er geen grip onder kan en dat hij maar 1 card slot heeft, maar ik weet niet of je dat mist, want dat heb je nu ook niet.

Spul waarmee je foto's maakt...
- aw123456
- Forumlid
- Contacteer:
Ik wil wel liever een camera met een uitklapbaar scherm en als het even kan maar het hoeft niet touchscreen dat heeft de D500 allemaal dus ik denk dat ik daar voor kan sparen. En die flitser betreft dat ga ik denk gewoon proberen met reflectiescherm en een lamp(je) allemaal bedankt voor de tips en reacties!Peter schreef:wellicht een D850 dan.., het zijn fantastische toestellen , 2e hands ook voldoende in aanbod
- aw123456
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb nu wel een grip en dat kan ik nu niet meer missen.ReneG schreef: Een klein nadeel van de D7500 is dat er geen grip onder kan en dat hij maar 1 card slot heeft, maar ik weet niet of je dat mist, want dat heb je nu ook niet.