Vraag is beantwoord! Z8, flitsen en lcd scherm/zoeker

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9
karinbeijers
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Vraag is beantwoord! Z8, flitsen en lcd scherm/zoeker

Bericht door karinbeijers » vr okt 18 2024 9:53 am

Ik heb gezocht binnen dit forum of ik mijn 'probleem' terug kan vinden maar niet gevonden, dus maar even vers hier de vraag stellen.
Wellicht is het een onbenullige vraag doordat ik weinig ervaring heb met flitsen en nu met een cursus portretfotografie bezig ben.... (normaal doe ik natuur) maar ik loop er tegenaan dat als ik binnen in de studio met de flits (losse softbox) een foto wil maken en ik de ISO op 100 heb staan en de sluitertijd op 1/125 dat ik gewoon niets meer zie door de zoeker en/of op het lcd scherm. Is dit normaal en moet ik telkens de iso even snel naar auto zetten of de sluitertijd lager maken om handmatig te kunnen scherpstellen? Bij volwassenen is dat nog wel te doen omdat die wel op commando stilzitten, maar kinderen zitten gewoon niet stil dus daar zou ik de autofocus willen gebruiken ......
Doe ik iets verkeerd of is er een instelling op de Z8 (die ik nog niet gevonden heb in het menu...) waarbij ik wel kan zien wat ik doen en waarbij de autofocus wel werkt?
Alvast dank voor het meedenken en de antwoorden.
Laatst gewijzigd door karinbeijers op vr okt 18 2024 12:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ronald53
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Z8, flitsen en lcd scherm/zoeker

Bericht door Ronald53 » vr okt 18 2024 10:03 am

Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik vermoed dat je het bij de instelling d8 moet zoeken.
Groet,
Ronald
Ik fotografeer, dus ik ben.

Gerard de Zwaan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Gerard de Zwaan » vr okt 18 2024 10:07 am

Het lijkt erop dat je preview aan hebt staan, het is wat je bij een systeemcamera in combinatie met een flitser vaker hoor.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.

karinbeijers
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door karinbeijers » vr okt 18 2024 10:33 am

Ronald53 schreef:Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik vermoed dat je het bij de instelling d8 moet zoeken.
Groet,
Ronald
Instelling D8 is bij mij in het menu 'opeenvolgende nummering'... kun je aangeven hoe de instelling heet?

karinbeijers
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door karinbeijers » vr okt 18 2024 10:37 am

Gerard de Zwaan schreef:Het lijkt erop dat je preview aan hebt staan, het is wat je bij een systeemcamera in combinatie met een flitser vaker hoor.
sorry voor mijn onbenulligheid, maar hoe heb ik preview aan staan? En waar zet ik dat evt uit? Is mijn 'probleem' uberhaupt op te lossen?

Ronald53
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Ronald53 » vr okt 18 2024 10:37 am

karinbeijers schreef:
Ronald53 schreef:Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik vermoed dat je het bij de instelling d8 moet zoeken.
Groet,
Ronald
Instelling D8 is bij mij in het menu 'opeenvolgende nummering'... kun je aangeven hoe de instelling heet?
Ah! Het was vroeger D8, nu D9, na de firmware update!

karinbeijers
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door karinbeijers » vr okt 18 2024 10:40 am

karinbeijers schreef:
Groet,
Ronald
ik heb denk ik gevonden wat je bedoeld, idd via google wordt ook aangegeven d8 maar bij mij staat dat bij d9 'weergavestand (foto lb). Daar kan ik kiezen uit: effecten van instellingen tonen of aanpassen voor kijkgemak.... ik denk dat ik ze beiden maar ga proberen!

karinbeijers
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door karinbeijers » vr okt 18 2024 10:41 am

karinbeijers schreef:
Gerard de Zwaan schreef:Het lijkt erop dat je preview aan hebt staan, het is wat je bij een systeemcamera in combinatie met een flitser vaker hoor.
sorry voor mijn onbenulligheid, maar hoe heb ik preview aan staan? En waar zet ik dat evt uit? Is mijn 'probleem' uberhaupt op te lossen?
Ook van jouw antwoord heb ik dus nu gevonden wat je bedoeld, nu nog uitvogelen welke stand ik hem moet zetten..... keuze uit 2 dus dat moet makkelijk te doen zijn. Ik hoop dat dit mijn 'probleem' oplost

karinbeijers
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door karinbeijers » vr okt 18 2024 10:45 am

Ronald53 en Gerard de Zwaan, allebei veel dank voor het snelle meedenken! Ik denk dat ik het gevonden heb! Ik heb nu de ISO op 100, f/8 en 1/125 en kan mooi op het scherm zien wat ik doe!
Echt superfijn, in mijn eentje zonder handleiding had ik dit niet gevonden.....

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » vr okt 18 2024 10:48 am

karinbeijers schreef: Doe ik iets verkeerd of is er een instelling op de Z8 (die ik nog niet gevonden heb in het menu...) waarbij ik wel kan zien wat ik doen en waarbij de autofocus wel werkt?
Ja en nee...

Een mirrorless laat standaard de belichting van je gekozen instellingen zien. Het flitslicht telt daarbij niet mee. Dus dan heb je een probleem in een studio setting waarbij je flitst EN je het omgevingslicht met je instellingen wilt elimineren/onderbelichten..

1. Via menu d10 (Weergavestand (foto Lb)) (of een ander nummer wellicht op een Z8) kun je dat aanpassen. Als de camera jouw flitser/trigger hekent dan zou je kunnen kiezen voor:
'Effecten van instellingen tonen -> Alleen als flitser niet wordt gebruikt'
Dan toont de camera als je geen flits gebruikt de belichting van je instellingen, en als je wel een flitser gebruikt past hij de belichting in je zoeker/LCD aan voor kijkgemak.

nb. Werk je met flits icm omgevingslicht/ambient dan kun je onder een Fn knop de optie 'flitser uitschakelen/inschakelen' zetten en heb je het beste van beide werelden. Dan zie je de ambient belichting als je op de Fn knop drukt en heb je in de zoeker een goed belicht onderwerp voor AF en kadrering als je de Fn knop niet indrukt.

2. Herkent jouw camera de flitser/trigger niet, dan kun je kiezen voor:
'Aanpassen voor kijkgemak' -> Automatisch
Dan toont de camera past de camera de belichting in je zoeker/LCD altijd aan voor kijkgemak. Dat 'moet' je dan weer uitzetten als je zonder flitser foto's gaat maken, anders zie je niet wat je aan het doen bent... :thumbup:
Fin.

Ronald53
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Ronald53 » vr okt 18 2024 10:53 am

karinbeijers schreef:...
Hoezo geen handleiding? Op de site van Nikon kun je die zo downloaden.......

karinbeijers
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door karinbeijers » vr okt 18 2024 12:33 pm

Vincent schreef:
karinbeijers schreef: Doe ik iets verkeerd of is er een instelling op de Z8 (die ik nog niet gevonden heb in het menu...) waarbij ik wel kan zien wat ik doen en waarbij de autofocus wel werkt?
Ja en nee...

Een mirrorless laat standaard de belichting van je gekozen instellingen zien. Het flitslicht telt daarbij niet mee. Dus dan heb je een probleem in een studio setting waarbij je flitst EN je het omgevingslicht met je instellingen wilt elimineren/onderbelichten..

1. Via menu d10 (Weergavestand (foto Lb)) (of een ander nummer wellicht op een Z8) kun je dat aanpassen. Als de camera jouw flitser/trigger hekent dan zou je kunnen kiezen voor:
'Effecten van instellingen tonen -> Alleen als flitser niet wordt gebruikt'
Dan toont de camera als je geen flits gebruikt de belichting van je instellingen, en als je wel een flitser gebruikt past hij de belichting in je zoeker/LCD aan voor kijkgemak.

nb. Werk je met flits icm omgevingslicht/ambient dan kun je onder een Fn knop de optie 'flitser uitschakelen/inschakelen' zetten en heb je het beste van beide werelden. Dan zie je de ambient belichting als je op de Fn knop drukt en heb je in de zoeker een goed belicht onderwerp voor AF en kadrering als je de Fn knop niet indrukt.

2. Herkent jouw camera de flitser/trigger niet, dan kun je kiezen voor:
'Aanpassen voor kijkgemak' -> Automatisch
Dan toont de camera past de camera de belichting in je zoeker/LCD altijd aan voor kijkgemak. Dat 'moet' je dan weer uitzetten als je zonder flitser foto's gaat maken, anders zie je niet wat je aan het doen bent... :thumbup:
Ik had inmiddels beide opties gevonden... de rest wat je schrijft moet ik nog even op mijn gemak doorlezen om het te laten landen.....dankjewel!

karinbeijers
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door karinbeijers » vr okt 18 2024 12:36 pm

Ronald53 schreef:
karinbeijers schreef:...
Hoezo geen handleiding? Op de site van Nikon kun je die zo downloaden.......
Ik vond hem in het engels en dat vind ik me te lastig, Ik hem wel gedownload en opgeslagen maar als het niet direct standaard is heb ik daar wel moeite mee om het te begrijpen...

Ronald53
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Ronald53 » vr okt 18 2024 4:17 pm

karinbeijers schreef:....Ik vond hem in het engels en dat vind ik me te lastig, Ik hem wel gedownload en opgeslagen maar als het niet direct standaard is heb ik daar wel moeite mee om het te begrijpen...
Kijk hier eens.

karinbeijers
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Vraag is beantwoord! Z8, flitsen en lcd scherm/zoeker

Bericht door karinbeijers » di nov 26 2024 9:39 am

tja... die had ik ook gevonden... hoe maak je je riem vast aan je camera en hoe bevestig je je lens en hoe moet de batterij erin.... daar heb je dus niets aan helaas. Ik hoopte op een handleiding waar gewoon per menu item uitgelegd wordt waar het voor dient en welke keuzes je kunt maken...... Maar even zo goed bedankt voor de moeite, dat waardeer ik enorm

Plaats reactie

Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”