Als ex-boerin, maar dat blijf je altijd nog wel een beetje, vind ik het leuk dat iemand met zo'n project begint, dat voorop gesteld.
Maar met alle kritiek en onwaarheden die we de laatste jaren over ons heen krijgen, ga ik snel in de verdediging, sorry!
We hebben onze koeien in het begin van ons huwelijk op de grup gehad en deze van origine stadse vond het altijd heel sneu dat ze de hele winter vast stonden.
Dat werd in een ligboxenstal al veel beter. Veel boeren hebben tegenwoordig verharding om hun stallen, dan kunnen koeien niet grazen maar wel een frisse neus halen in de winter.
Boeren die ook zomers de koeien binnen houden, verdienen voor mij niet de naam boer. Ze moeten blij in de wei kunnen lopen.
Wij lieten al onze kalveren onthoornen, maar af en toe groeide er nog of weer een punt aan en dat was een machtig wapen, niet alle dames zijn even lief!
Bemesting ligt in deze tijd aan strakke banden, je ziet her en der landerijen echt verarmen omdat ze te weinig voedingsstoffen krijgen.
Antibioticum is bij mensen een veel grote probleem dan bij dieren. Als een van onze koeien uierontsteking had, en dat was zeldzaam, behandelden we met antibiotica.
Dan moest de melk van die koe weggegooid worden, want die mocht niet in de tank komen. Van iedere koe moest verplicht worden bijgehouden welke medicatie zij kreeg en
deze informatie moest kloppen met de gegevens van de dierenarts. Inmiddels is iedereen er wel van doordrongen dat antibiotica verwoestend is voor het microbioom en wordt het slechts selectief ingezet.
Wel een interessante discussie

"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene