Koeien, maar dan in kleur, 1.

annoh
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Koeien, maar dan in kleur, 1.

Bericht door annoh » zo okt 13 2024 5:16 pm

Komende tijd ga ik foto's maken van een traditioneel werkend melkvee bedrijf.
Afgelopen week de eerste serie gemaakt. Lastig, ik ben gewend in zwart wit te werken. Maar het licht was zo mooi! Hier een selectie.
1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit een Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.

pimmetje
Clublid
Clublid

Re: Koeien, maar dan in kleur, 1.

Bericht door pimmetje » ma okt 14 2024 7:58 pm

Zeker mooi licht. Jammer dat in de eerste foto de koeien wat ongelukkig in beeld staan. De tweede foto heeft dan ook mijn voorkeur en de derde doet daar weinig voor onder.

Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Willem Focus » ma okt 14 2024 8:23 pm

Hé Annoh

Ik vind op foto 1 de trein niet in het beeld thuis horen.
Foto 3 valt wat mij betreft het beste in een serie van traditioneel melkveebedrijf. Het licht is idd mooi.

Groet ……..Willem. 😉
Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk

annoh
Forumlid
Forumlid

Bericht door annoh » di okt 15 2024 8:15 pm

Ik kan me heel goed voorstellen dat je die trein niet vind passen in het beeld.

Het bedrijf ligt tussen spoorwegen en autowegen. Ik heb dezelfde foto zonder trein, het ingeklemd zijn is echter een onderdeel van het bedrijf en dat probeer ik in beeld te krijgen.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit een Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.

Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Willem Focus » di okt 15 2024 8:20 pm

annoh schreef:
Ik kan me heel goed voorstellen dat je die trein niet vind passen in het beeld.

Het bedrijf ligt tussen spoorwegen en autowegen. Ik heb dezelfde foto zonder trein, het ingeklemd zijn is echter een onderdeel van het bedrijf en dat probeer ik in beeld te krijgen.
Tja Annoh

Dat verandert het idd. Dat kan ik er natuurlijk als kijker niet uit opmaken. Kun je die autoweg dan ook niet op de foto krijgen?

Groet……Willem😉
Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk

annoh
Forumlid
Forumlid

Bericht door annoh » di okt 15 2024 9:41 pm

Ik ga dit bedrijf een jaar volgen. Uiteindelijk wordt het een serie. Ongetwijfeld zal ik een keer een foto maken met een autoweg er op.

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Karina2 » di okt 15 2024 10:20 pm

Even los van de foto's, ik ben wel benieuwd naar wat een traditioneel werkend melkveebedrijf is. Betekent traditioneel (o.a) dat koeien met de hand gemolken worden?

annoh
Forumlid
Forumlid

Bericht door annoh » di okt 15 2024 10:54 pm

Het woord 'traditioneel' is misschien niet juist gebruikt.
Het woord 'ouderwets' is ook niet juist.

De schaal, 36 melkkoeien, is naar huidige maatstaven klein.
De stal is van het 'grup' type. Wordt maar heel weinig meer gebruikt.
In het groeiseizoen wordt buiten, in een doorloopmelkwagen, gemolken. Kom je nagenoeg niet meer tegen.
Er wordt machinaal, maar niet met een melkrobot, gemolken.
Het is een familiebedrijf, de boerin, 76 jaar oud, heeft het van haar vader.

En waarom noem ik het niet ouderwets? Je zou zelfs dit bedrijf uiterst modern kunnen noemen. Door het toegepaste grasland beheer is de biodiversiteit heel erg hoog. Friesland Campina, de afnemer van de melk, waardeert dit bedrijf heel hoog als je het hebt over duurzame ontwikkeling.

In de winter van 1980/1981 heb ik gemolken op een bedrijf in de Betuwe. Het bedrijf dat ik nu aan het fotograferen ben doet me denken aan die tijd. ik zou zeker niet terug willen naar die tijd. Maar, in deze bedrijfsvoeringen zitten oplossingen voor de problemen van de huidige landbouw. Gewoon voor het oprapen!

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Contacteer:

Bericht door Karina2 » wo okt 16 2024 11:06 am

Dankjewel voor je uitgebreide reactie, Anno. Het lijkt me een erg mooi en interessant onderwerp om in beeld te brengen. Het zou ook heel mooi zijn als jouw reportage/serie een inspiratiebron voor anderen kan zijn voor het vinden en toepassen van oplossingen voor de huidige problematiek.
Veel succes en plezier toegewenst bij het maken van je beelden!

annoh
Forumlid
Forumlid

Bericht door annoh » wo okt 16 2024 11:26 pm

@Karina,
Het zou inderdaad mooi zijn als elementen van dit bedrijf een inspiratie bron zijn voor anderen. Ik werk toe aan een publicatie in de vorm van een boek. Ik heb inmiddels 2 sponsors gevonden. En het Fries landbouw Museum wil er een tentoonstelling aan weiden.

Het maken van een fotoserie is voor mij heel inspirerend. De vraag 'Wat wil je eigenlijk vertellen?' komt veel prangender naar voren dan bij een enkele foto. Zie ook bijvoorbeeld mijn ziekenhuis serie. Maar dat was eigenlijk een gemakkelijke serie wat betreft verhaal en locatie. Bij dit veebedrijf ligt dat anders, nagenoeg alles ligt open.

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MarcoEos70D » do okt 17 2024 10:59 am

Ik ga deze serie met veel belangstelling volgen, het onderwerp en het verhalende ervan spreken me zeer aan. :thumbup:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

Gemmageluk60
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Gemmageluk60 » vr okt 18 2024 6:45 pm

Mooi streven.
Op een grupstal staan is alleen niet erg diervriendelijk.
De koeien staan de hele winter op eenzelfde plek aan de ketting.
Tegenwoordig lopen ze los in een grote stal, waarin ze een groot gedeelte van het jaar naar believen naar binnen of buiten mogen.
Ze hebben hun horens nog en degene met de scherpste hoorn of de brutaalste droogt daarmee de andere dames regelmatig af.
Ik zou wel graag wat meer willen weten over het aangehaalde graslandbeheer, 36 koeien en bijbehorend jongvee heeft een bepaald aantal hectares nodig.
Waarom is het grasland divers?
Het overgrote gedeelte melkt nog net zo machinaal als dat deze boerin doet. Een melkrobot is nog zeker geen gemeengoed.
76 jaar schrijf je, respect voor deze boerin want het blijft zwaar werk allemaal.
Ben heel benieuwd naar het eindresultaat.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene

annoh
Forumlid
Forumlid

Bericht door annoh » za okt 19 2024 3:10 pm

@Gemma,
Een paar zaken:
Er zijn diervriendelijker stalinrichtingen dan de grup.
In veel loopstallen/ligbox stallen kan het vee wel rondlopen maar er is geen uitloop ruimte naar buiten. Op veel vee bedrijven komt het melkvee tijdens het groeiseizoen niet meer buiten. Uit onderzoek blijkt dat de emissie waarden hierdoor hoger zijn. Een uiterst gevoelig thema.

Er is een discussie wel of niet onthoornen. Mij viel op dat het vee opvallend rustig was, ik zag geen verwondingen in de flanken o.i.d..

Engels raaigras is heel groeikrachtig en geeft andere grassoorten en kruiden, zeker bij een hoog bemestingsgraad, geen kans. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven met kruidenrijk grasland minder
antibioticum bij melkvee gebruiken. De problemen als gevolg van antibioticum in slootwater hoef ik hier niet uit te leggen.

Je ziet aan de hand van deze 2 voorbeelden er in deze bedrijfsvoering elementen zitten die zeer vooruitstrevend zijn.

Gemmageluk60
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Gemmageluk60 » za okt 19 2024 6:19 pm

Als ex-boerin, maar dat blijf je altijd nog wel een beetje, vind ik het leuk dat iemand met zo'n project begint, dat voorop gesteld.
Maar met alle kritiek en onwaarheden die we de laatste jaren over ons heen krijgen, ga ik snel in de verdediging, sorry!
We hebben onze koeien in het begin van ons huwelijk op de grup gehad en deze van origine stadse vond het altijd heel sneu dat ze de hele winter vast stonden.
Dat werd in een ligboxenstal al veel beter. Veel boeren hebben tegenwoordig verharding om hun stallen, dan kunnen koeien niet grazen maar wel een frisse neus halen in de winter.
Boeren die ook zomers de koeien binnen houden, verdienen voor mij niet de naam boer. Ze moeten blij in de wei kunnen lopen.
Wij lieten al onze kalveren onthoornen, maar af en toe groeide er nog of weer een punt aan en dat was een machtig wapen, niet alle dames zijn even lief!
Bemesting ligt in deze tijd aan strakke banden, je ziet her en der landerijen echt verarmen omdat ze te weinig voedingsstoffen krijgen.
Antibioticum is bij mensen een veel grote probleem dan bij dieren. Als een van onze koeien uierontsteking had, en dat was zeldzaam, behandelden we met antibiotica.
Dan moest de melk van die koe weggegooid worden, want die mocht niet in de tank komen. Van iedere koe moest verplicht worden bijgehouden welke medicatie zij kreeg en
deze informatie moest kloppen met de gegevens van de dierenarts. Inmiddels is iedereen er wel van doordrongen dat antibiotica verwoestend is voor het microbioom en wordt het slechts selectief ingezet.
Wel een interessante discussie 😊
Laatst gewijzigd door Gemmageluk60 op zo okt 20 2024 5:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » za okt 19 2024 7:44 pm

Wat leuk om te volgen.., , succes Annoh

Plaats reactie

Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”