Tja, na mijn aanmelding had ik een uitdaging. Ik heb geen enkel macro objectief en eigenlijk ook geen ervaring mee. In de spiegelreflex tijd had ik een gebruikte Tokina 90mm macro maar die is eigenlijk nooit gebruikt geweest en deze is afgelopen voorjaar naar iemand in Zweden verkocht en ik had ook geen FTZ adapter (meer).
Tsja, wat is dan wijsheid. Ondertussen naar verschillende mogelijkheden van objectieven gekeken maar de tijd begon ook te dringen. Ga ik voor de nieuwe Tamron die inmiddels uit is of eerdaags uit komt, 2e hands kwam ik ook niet zoveel tegen. En zo ineens kwam er vorige week een 2e hands Nikon Z MC 105mm op mijn pad, 1,5 jaar jong, en zo geschiede. Wilde geen nieuw kopen want wanneer ik het niets vindt dan wil ik er ook zonder al te veel kosten vanaf kunnen.
Vandaag de Z6II en de Nikon Z MC 105mm onder de arm en de workshop vanochtend begonnen in het Paleis bos van Het Loo in Apeldoorn in de regen en later in de ochtend klaarde het op. Maar ondertussen is alles in het bos wel nat.
Jan Vermeer gaf voorafgaand wat tips en tijdens de workshop kwam hij regelmatig voorbij voor een reactie op de beelden.
Ondanks dat ik de meeste vanaf een statief heb genomen zaten er best nog wel onscherpe tussen. Waar je een beetje mee worsteld is dat je camera op z'n kop in het statief hangt, waardoor het display niet een lekkere kijkhoek heeft (Misschien beter was geweest de Z8 te pakken). Dan zet je het AF punt op het touchscreen en dan zit het achteraf toch niet op de gewenste plek maar het is ook lastig terugkijken tussen de poten van je statief. De volgende keer toch maar de telefoon gebruiken om het te bekijken en meteen de afstandbediening om eventuele trillingen te voorkomen.
Jan Vermeer had vooraf aangegeven schakel alle informatie op het scherm zoveel mogelijk uit en zo ook het raster en vergeet de m-stand (hij gaf aan dat het de "M" van moeilijk was

Maar al met al een leuke dag in het bos waar de paddestoelen overvloedig aanwezig waren en zo ook de kikkers.
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.