Paddenstoelen vanuit het bos bij Paleis het Loo te Apeldoorn

Plaats reactie
jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Paddenstoelen vanuit het bos bij Paleis het Loo te Apeldoorn

Bericht door jan » za okt 19 2024 10:01 pm

Vandaag een paddenstoelen workshop gevolgd bij Jan Vermeer. Het was eigenlijk een kadootje voor mijn vrouw maar had besloten mijzelf ook aan te melden. Mijn vrouw doet alles met de mobiele telefoon en Jan Vermeer had hiertegen geen bezwaar. de deelnemers (8) kwamen uit het hele land naar de workshop.

Tja, na mijn aanmelding had ik een uitdaging. Ik heb geen enkel macro objectief en eigenlijk ook geen ervaring mee. In de spiegelreflex tijd had ik een gebruikte Tokina 90mm macro maar die is eigenlijk nooit gebruikt geweest en deze is afgelopen voorjaar naar iemand in Zweden verkocht en ik had ook geen FTZ adapter (meer).
Tsja, wat is dan wijsheid. Ondertussen naar verschillende mogelijkheden van objectieven gekeken maar de tijd begon ook te dringen. Ga ik voor de nieuwe Tamron die inmiddels uit is of eerdaags uit komt, 2e hands kwam ik ook niet zoveel tegen. En zo ineens kwam er vorige week een 2e hands Nikon Z MC 105mm op mijn pad, 1,5 jaar jong, en zo geschiede. Wilde geen nieuw kopen want wanneer ik het niets vindt dan wil ik er ook zonder al te veel kosten vanaf kunnen.

Vandaag de Z6II en de Nikon Z MC 105mm onder de arm en de workshop vanochtend begonnen in het Paleis bos van Het Loo in Apeldoorn in de regen en later in de ochtend klaarde het op. Maar ondertussen is alles in het bos wel nat.

Jan Vermeer gaf voorafgaand wat tips en tijdens de workshop kwam hij regelmatig voorbij voor een reactie op de beelden.
Ondanks dat ik de meeste vanaf een statief heb genomen zaten er best nog wel onscherpe tussen. Waar je een beetje mee worsteld is dat je camera op z'n kop in het statief hangt, waardoor het display niet een lekkere kijkhoek heeft (Misschien beter was geweest de Z8 te pakken). Dan zet je het AF punt op het touchscreen en dan zit het achteraf toch niet op de gewenste plek maar het is ook lastig terugkijken tussen de poten van je statief. De volgende keer toch maar de telefoon gebruiken om het te bekijken en meteen de afstandbediening om eventuele trillingen te voorkomen.
Jan Vermeer had vooraf aangegeven schakel alle informatie op het scherm zoveel mogelijk uit en zo ook het raster en vergeet de m-stand (hij gaf aan dat het de "M" van moeilijk was :D ). Gebruik de "A" stand en stel een iso-limiet in.

Maar al met al een leuke dag in het bos waar de paddestoelen overvloedig aanwezig waren en zo ook de kikkers.

1.
AfbeeldingPhotography Jan Hagen- by Jan Hagen, on Flickr

2.
AfbeeldingPhotography Jan Hagen-9327 by Jan Hagen, on Flickr

3.
AfbeeldingPhotography Jan Hagen-9366-2 by Jan Hagen, on Flickr

4.
AfbeeldingPhotography Jan Hagen-9372-2 by Jan Hagen, on Flickr

5.
AfbeeldingPhotography Jan Hagen-9464 by Jan Hagen, on Flickr

6.
AfbeeldingPhotography Jan Hagen-9497 by Jan Hagen, on Flickr

7.
AfbeeldingPhotography Jan Hagen-9520 by Jan Hagen, on Flickr

8.
AfbeeldingPhotography Jan Hagen-9528 by Jan Hagen, on Flickr

9.
AfbeeldingPhotography Jan Hagen-9548 by Jan Hagen, on Flickr

10.
AfbeeldingPhotography Jan Hagen-9616 by Jan Hagen, on Flickr

11.
AfbeeldingPhotography Jan Hagen-9633 by Jan Hagen, on Flickr
Laatst gewijzigd door jan op za okt 19 2024 10:40 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Paddenstoelen vanuit het bos bij Paleis het Loo te Apeldoorn

Bericht door henkk » za okt 19 2024 10:19 pm

Bijzonder fraaie beelden Jan. En - voor zover ik het kan zien - ook met grote diafragma's geschoten en toch een behoorlijke scherptediepte. Heel knap om de diverse onderwerpen dan samen scherp in beeld te hebben.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Plaats reactie

Terug naar “Macro en close-up”