Zoekerbeeld verandert niet bij andere belichtingsinstelling
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Vraag is beantwoord! Z8, flitsen en lcd scherm/zoeker
Om even op het probleem van Karin verder te gaan... Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als Karin echter gebruik ik geen flitser.
Ik heb in menu D9 (Weergavestand (foto Lb)) de optie bij "Effecten van instellingen tonen" op "Altijd" staan maar toch krijg ik zowel via de zoeker als in liveview geen wijzigingen in het beeld te zien als ik iets in de belichting aanpas. De lichtmeter zie ik uiteraard wel veranderen maar als ik bijv de sluiter sneller zet zie ik het beeld niet donkerder worden. Auto ISO staat uit en ik werk in de M stand.
Wie o wie heeft voor mij de oplossing??
Ik heb in menu D9 (Weergavestand (foto Lb)) de optie bij "Effecten van instellingen tonen" op "Altijd" staan maar toch krijg ik zowel via de zoeker als in liveview geen wijzigingen in het beeld te zien als ik iets in de belichting aanpas. De lichtmeter zie ik uiteraard wel veranderen maar als ik bijv de sluiter sneller zet zie ik het beeld niet donkerder worden. Auto ISO staat uit en ik werk in de M stand.
Wie o wie heeft voor mij de oplossing??
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Staat D10 (sterrenlicht (foto Lb)) misschien op ‘on’?
Fin.
-
OnlineTony D
- Moderator
Zoekerbeeld verandert niet bij andere belichtingsinstelling
Onderwerp verplaatst. Een eigen draadje gemaakt van posting van Wally118.
Ton, moderator
Ton, moderator
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie
Re: Zoekerbeeld verandert niet bij andere belichtingsinstelling
Komt het misschien, omdat je in de M-stand werkt? Probeer het eens met diafragma-voorkeuze.
-
- Clublid
- Contacteer:
Dat was 'm!! Thnx Vincent!!Vincent schreef:Staat D10 (sterrenlicht (foto Lb)) misschien op ‘on’?
Snap ik alleen niet waarom je dan geen wijzigingen ziet als je iets in de belichting verandert. Enig idee waar dat mee te maken heeft dan?? Bij de beschrijving van Sterrenlicht staat dat als je dat aan hebt staan de livebeeldweergave helderder wordt ter ondersteuning bij weinig licht.
-
- Clublid
- Contacteer:
Ik zat al te twijfelen of ik een eigen draadje aan moest maken maar omdat er een ongeveer dezelfde vraag stond leek het me beter om daar in te reageren.Tony D schreef:Onderwerp verplaatst. Een eigen draadje gemaakt van posting van Wally118.
Ton, moderator
Thnx Ton!!
-
- Clublid
- Contacteer:
Dat kan niet... In de M stand moet je alles handmatig instelling (als je niet op auto ISO werkt) en zul je dus ook alle wijzigingen moeten zien.jvdme schreef:Komt het misschien, omdat je in de M-stand werkt? Probeer het eens met diafragma-voorkeuze.
In de A stand kun je alleen het diafragma wijzigen, dus als je dat wijzigt wijzigt de sluitertijd en ISO ook en zul je dus telkens hetzelfde beeld zien (voor zover de sluiter en ISO het toelaten).
Maar het lag aan de optie sterrenlicht. Ik had nooit verwacht dat dat hier iets mee te maken had.
Evengoed bedankt voor het meedenken!!
-
- Clublid
- Contacteer:
Mailtje gestuurd naar Nikon NL met de vraag waarom deze 2 dus niet samen gaan...
"Wanneer D9 is ingeschakeld, worden witbalanseffecten, Picture Controls, belichtingscompensatie en andere instellingen zichtbaar die de kleur en helderheid op het opnamescherm beïnvloeden.
Terwijl het doel van de D10 is om het scherm helderder te maken, zodat donkere onderwerpen beter zichtbaar zijn (“sterrenlicht kijken”).
Dus als u D9 hebt ingeschakeld, kunt u D10 niet inschakelen, omdat D10 u ervan zou weerhouden witbalanseffecten, beeldinstellingen, belichtingscompensatie en andere bijbehorende instellingen bekijken die van invloed zijn op kleuren en helderheid."
"Wanneer D9 is ingeschakeld, worden witbalanseffecten, Picture Controls, belichtingscompensatie en andere instellingen zichtbaar die de kleur en helderheid op het opnamescherm beïnvloeden.
Terwijl het doel van de D10 is om het scherm helderder te maken, zodat donkere onderwerpen beter zichtbaar zijn (“sterrenlicht kijken”).
Dus als u D9 hebt ingeschakeld, kunt u D10 niet inschakelen, omdat D10 u ervan zou weerhouden witbalanseffecten, beeldinstellingen, belichtingscompensatie en andere bijbehorende instellingen bekijken die van invloed zijn op kleuren en helderheid."
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Klinkt logisch toch?
-
- Clublid
- Contacteer:
Inderdaad, maar daar had ik dus nooit aan gedacht...Patrick schreef:Klinkt logisch toch?